• eeeee

barnet vägrar nässpray..

barnet härhemma vägrar att ta nässpray, antar att det känns otäckt - det kan jag förstå. vad gör man? hon är jättetäppt och febrig, och det vore ju bra om hon kunde andas bra under natten så hon sover bättre och därmed fortare blir frisk.

som sagt. vad gör man? kan man ta då hon sover? känns ju kanske som att det rinner ut då? eller är det någon rutinerad som har något knep? :)

• Svar på tråden barnet vägrar nässpray..
  • eeeee

nej.. visste inte ens att det fanns? haha. RETARDED! trodde det bara va nåt man sa istället för nässpray typ :b är dom bra?

• Jiinii

det innehåller samma som sprayen bara att det är droppar... så det sprutas ju inte ut med en ducsh så att säga... kanske kan funka... men det smakar ju lika illa det är inte lite det barnet ogillar?? ge något gott efteråt som maskerar smaken.

• Vårsolen

jo jag tycker du kan testa att ge henne när hon sover, visst det är väl inte den ultimata lösningen men kanske värt att försöka iaf

• attvaramammaärdetbästa

min grabb vägrade också nässpray förut, nu är han snart 4 år och jag kan "övertala" honom. Iaf så sprayade jag när han sov då när han vägrade och var riktigt täppt, oftast så somnade han bara om, det rann inte ut. om du ska ge i sömnen skulle jag ta spray, jag har provat droppar också, tyckte det var svårare.

• ixi

Hur gör man? Man ger helt enkelt. Det är klart att det blir skrik om de inte vill/gillar det, men va fan. Jag  förklarar att "nu ska vi ta nässpray" och sen ger man och tröstar efter om det behövs.

Är barnet sjukt är det för mig självklart att man ger medicinen oavsett barnets åsikt.

Jag tycker INTE du ska ge i sömnen, det lär vara en mycket obehaglig upplevelse att vakna helt plötsligt av att något sprayas upp i näsan. Panikkänsla troligen. Vilket oxå kan leda till att barnet inte vill sova av rädsla för vad som ska hända då.

Så, get it over with. Du lär får göra fler saker som ditt barn inte gillar. Sånt är livet

• Lilia

Strunta i det? Det är ju ingen medecin som är nödvändig, man får välja sina strider.

• Medusan
    ixi skrev 2011-05-04 19:08:01 följande:
    Hur gör man? Man ger helt enkelt. Det är klart att det blir skrik om de inte vill/gillar det, men va fan. Jag  förklarar att "nu ska vi ta nässpray" och sen ger man och tröstar efter om det behövs.

Är barnet sjukt är det för mig självklart att man ger medicinen oavsett barnets åsikt.

Jag tycker INTE du ska ge i sömnen, det lär vara en mycket obehaglig upplevelse att vakna helt plötsligt av att något sprayas upp i näsan. Panikkänsla troligen. Vilket oxå kan leda till att barnet inte vill sova av rädsla för vad som ska hända då.

Så, get it over with. Du lär får göra fler saker som ditt barn inte gillar. Sånt är livet
    Jag tycker inte att det är ok att ge med tvång heller faktist, kan nog skapa rädsla och en känsla av att var kränkt det med.
  • Medusan

Min son på 4,5 år vägrar tyvärr också nässpray men det är ju inte mycket att göra än att låta honom slippa. Att tvinga honom är otänkbart och han går inte på mina övertalningsförsök heller så jag har gett upp detta med nässpray nu för ett tag framöver.

• augustisten
    Lilia skrev 2011-05-05 22:15:52 följande:
    Strunta i det? Det är ju ingen medecin som är nödvändig, man får välja sina strider.
    Nej nässprej skulle jag aldrig tvinga på en unge. Jag sparar striderna till medicin som verkligen måste tas (fast då har vi haft ganska mycket sådan också).
  • Maria222

Jag skulle testa droppa (inte spraya) i när barnet sov, men vid minsta tecken på att han märkte det så skulle jag strunta i det. Det är inte viktigt med nässpray.

pojke 0706 och pojke 1008.
  • saxa

Visa henne hur flaskan funkar och låt henne testa själv, så hon känner att hon har kontroll över sprayandet. Även om hon inte klarar det direkt gör hon det så småningom.

• 3tjejer

Strunta i det om det inte verkligen behövs. Men jag skulle hellre tvinga in nässpray än att låta mitt barn få bihåleinflammation. Så om barnet klagar över ont i bihåler eller i huvudet när det böjer ner huvudet eller liknande hade jag förklarat att näsmedicinen är ett måste (där barnet kan välja mellan droppar eller spray). Jag kan mycket väl tänka mig att tvinga i mitt barn penicillin och liknande också men inte saker som inte behövs men som lindrar.

Tänk också på att höja sängen i huvudändan så blir det lite lättare att andas.

Svar på tråden barnet vägrar nässpray..