• Astarte

Hund som är LIVRÄDD för allt!

Snälla hundkunniga personer på FL, kan ni hjälpa mig?

Min lilla hund är 2,5 år nu. Hon är snäll, lekfull, lydig och väldig kelsjuk, men det finns ett problem. Hon är rädd för allt som rör sig. Det hela började egentligen redan när jag skulle hämta henne som valp. Alla de andra valparna i kullen for runt och lekte, men den här lilla stackarn satt bara i ett hörn av valplådan och darrade. Hon ville inte komma fram och nosa, utan ryggade bara tillbaka. Jag var nära att säga att jag ville häva köpet, för jag som inte ens haft hund tidigare är kanske inte rätt person att ta en sådan valp. Sedan vaknade något i mig, kanske var det moderskänslor, men jag kunde bara inte lämna henne så hon kom med mig hem.

Det är bättre idag. Vi är ute och leker och far, men kommer en annan hund eller en människa och hon inte känner igen den skäller hon inte ens, hon skriker. De andra hundägarna säger bara "oj, så rädd hon var", så det är ingen som misstolkat det för aggressivitet som väl är.

Det här är ju skitjobbigt för henne, och jag har verkligen försökt ALLT. Jag har varit lugn, låtit henne ta tid på sig, tagit upp henne, sagt "sitt" och allt. När hon lärt känna hunden eller personen är allt ok, då älskar hon att leka. Men nya bekanstskaper. . . hon låter verkligen som en varg och far runt som besatt.

Jag vill hjälpa min lilla kompis så hon blir tryggare, men hur ska jag göra det?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Hund som är LIVRÄDD för allt!
  • Giraff

Det låter inte normalt. 

Kan hon ha blivit utsatt för något trauma som valp?

Är hon undersökt så att hon inte har ont nånstans?

Kommer hon från en seriös uppfödare?

Vilken ras är hon?  

• sosso98

När du tar upp hunden i famnen varje gång hon blir rädd så varnar du genom ditt kroppspråk att hunden är  i fara. Allt du gör överför du på hunden både positivt och negativt.
    Du får tänka lite så här vad gör varg mamman när hon anser att valparna är i fara? jo hon bär upp dem samma med våra hundar.
    Vi får aldrig glömma att det är en hund du har i kopplet och hunden är besläktade med varg. Mitt tips är att du jobbar med hunden men någon som kan hund så får ni en bra start.
    Lycka till ts

• Vissla

Det låter som att du måste bygga upp hennes självförtroende.
    Ett sätt att göra det på är att gå ut i skogen tex och lägga ut ett spår av korv (ett tätt spår på bara några meter) du sätter dig på en sten och tokberömmer hunden för varje korvbit hon tar, varje godis= ett steg längre bort från dig = egna initiativ = högre självkännsla.
    Detta i kombination med ensamträning rum för rum hemma, beröm hunden jätte mycket när hon stannar då du går ut ur rummet (tar förgivet ed den rädlsan att hon följer dig som en svans).
    Berö och belöna på promenader när det kommer en hund INNAN hon visar rädsla.

Den här metoden skadar inte hunden då den enbart går ut på att beröma så fort hunden visar tecken på att ta initiativ, en viktig sak att tänka på är att aldrig bestraffa hunden när den gör fel.
    Lycka till

• Astarte
    Giraff skrev 2011-04-29 21:26:01 följande:
    Det låter inte normalt. 

Kan hon ha blivit utsatt för något trauma som valp?

Är hon undersökt så att hon inte har ont nånstans?

Kommer hon från en seriös uppfödare?

Vilken ras är hon?  
    Nej, jag tycker inte det. Hon har varit hos veterinär på röngen och så, men det är inget fel på henne. Hon är en blandras, men uppfödaren har arbetat med sin ras (kines) i över 20 år, den här korsningen var med chihuahua.

Jag vet inte om hon blivit utsatt för något, i så fall var det i alla fall inget som säljaren talade om. Jag tränar lite aguility med henne hemma, och skulle tycka att det vore kul att tävla någon gång, men det går ju inte när hon hon inte kan vara med hundar som hon inte känner. Fast mest jobbigt är det ju för henne.
  • Giraff
    Vissla skrev 2011-04-29 21:31:00 följande:
    Ett sätt att göra det på är att gå ut i skogen tex och lägga ut ett spår av korv (ett tätt spår på bara några meter) du sätter dig på en sten och tokberömmer hunden för varje korvbit hon tar, varje godis= ett steg längre bort från dig = egna initiativ = högre självkännsla.
    Detta i kombination med ensamträning rum för rum hemma, beröm hunden jätte mycket när hon stannar då du går ut ur rummet (tar förgivet ed den rädlsan att hon följer dig som en svans).

Den här metoden skadar inte hunden då den enbart går ut på att beröma så fort hunden visar tecken på att ta initiativ, en viktig sak att tänka på är att aldrig bestraffa hunden när den gör fel.
    Lycka till
    Det där hjälper inte en hund med extrema rädslor för människor och andra hundar. 
  • luna1

Säger inte att ni gör det, men många pjoskar med hunden när den är rädd, försöker trösta osv. Så ska man inte göra utan ignorera beteendet istället för att ge uppmärksamhet(det blir ju en positiv förstärkning). 

• Astarte
    sosso98 skrev 2011-04-29 21:28:43 följande:
    När du tar upp hunden i famnen varje gång hon blir rädd så varnar du genom ditt kroppspråk att hunden är  i fara. Allt du gör överför du på hunden både positivt och negativt.
    Du får tänka lite så här vad gör varg mamman när hon anser att valparna är i fara? jo hon bär upp dem samma med våra hundar.
    Vi får aldrig glömma att det är en hund du har i kopplet och hunden är besläktade med varg. Mitt tips är att du jobbar med hunden men någon som kan hund så får ni en bra start.
    Lycka till ts
    Tack för ditt svar. Jag försöker att inte ta upp henne, och gör det oftast inte, men går det för långt så har jag gjort det ändå till slut. Ofta försöker jag säga "sitt", mest för att jag tänker att hon kan lugna sig lite.
    Vissla skrev 2011-04-29 21:31:00 följande:

Lycka till
    Tack för svaret. Ska pröva alla de där. Ja, hon följer mig oftast som en svans, och det är ju bra när hon ska springa lös i skogen, men lite mer självständig gör kanske inget.
  • Giraff
    Astarte skrev 2011-04-29 21:32:19 följande:
    Nej, jag tycker inte det. Hon har varit hos veterinär på röngen och så, men det är inget fel på henne. Hon är en blandras, men uppfödaren har arbetat med sin ras (kines) i över 20 år, den här korsningen var med chihuahua.

Jag vet inte om hon blivit utsatt för något, i så fall var det i alla fall inget som säljaren talade om. Jag tränar lite aguility med henne hemma, och skulle tycka att det vore kul att tävla någon gång, men det går ju inte när hon hon inte kan vara med hundar som hon inte känner. Fast mest jobbigt är det ju för henne.
    Börja med att uppsöka en hund-fysioterapeut som går igenom hunden ordentligt, för att utesluta smärta. 

När du är helt säker på att hon inte har ont nånstans måste du få hjälp av en kunnig och erfaren instruktör. Ingen här på FL kan säga vad som är "fel" med din hund, eller varför hon reagerar som hon gör. Vi kan heller inte ge dig några tips utan att ha sett situationen.

Var bor du nånstans?  
  • Astarte
    Giraff skrev 2011-04-29 21:36:41 följande:
    Börja med att uppsöka en hund-fysioterapeut som går igenom hunden ordentligt, för att utesluta smärta. 

När du är helt säker på att hon inte har ont nånstans måste du få hjälp av en kunnig och erfaren instruktör. Ingen här på FL kan säga vad som är "fel" med din hund, eller varför hon reagerar som hon gör. Vi kan heller inte ge dig några tips utan att ha sett situationen.

Var bor du nånstans?  
    Jag bor i Norrköping, men grejen är att det finns en sak till som gör att det blir svårt. 9 månader efter att jag fick hem henne fick jag en son. Jag hade inte planerat det så, men så blev det. Eftersom jag lever ensam med grabb och hund har det varit svårt att vara med på hundkurser. Jag kan inte träna henne när jag måste ränna efter honom hela tiden. Nu börjar han bli tillräckligt stor (kanske), men hittills har det varit svårt. Jag har läst hundböcker, talat med hundägare och försökt så gott jag kan istället. Så klart inte optimalt, jag vet.
  • Vissla
    Giraff skrev 2011-04-29 21:32:21 följande:
    Det där hjälper inte en hund med extrema rädslor för människor och andra hundar. 
    Det kan göra om man har tålamod och uteslutit fysiska orsaker vilket korakde jag förutsätter att alla gjort innan dom ber om hjälp.

TS gör en grundlig undersökning för att se att hunden är fullständigt frisk innan du provar min metod
  • Giraff
    Astarte skrev 2011-04-29 21:40:48 följande:
    Jag bor i Norrköping, men grejen är att det finns en sak till som gör att det blir svårt. 9 månader efter att jag fick hem henne fick jag en son. Jag hade inte planerat det så, men så blev det. Eftersom jag lever ensam med grabb och hund har det varit svårt att vara med på hundkurser. Jag kan inte träna henne när jag måste ränna efter honom hela tiden. Nu börjar han bli tillräckligt stor (kanske), men hittills har det varit svårt. Jag har läst hundböcker, talat med hundägare och försökt så gott jag kan istället. Så klart inte optimalt, jag vet.
    Äsch, sådär är ju livet. Man kan inte anpassa och planera ALLT, då blir det liksom inget kvar. Jag tycker att du verkar vara en bra hundägare som vill hjälpa din hund. 

Skulle du ha möjlighet (och råd) att träffa en hundinstruktör privat?  
  • Vissla
    Vissla skrev 2011-04-29 21:42:02 följande:
    Det kan göra om man har tålamod och uteslutit fysiska orsaker vilket korakde jag förutsätter att alla gjort innan dom ber om hjälp.

TS gör en grundlig undersökning för att se att hunden är fullständigt frisk innan du provar min metod
    Inte kan jag stava heller KORKADE JAG ska det stå Skrikandes
  • Astarte
    Vissla skrev 2011-04-29 21:42:02 följande:

Jo, men det har jag gjort. Hon är kollad på alla tänkbara sätt.
    Giraff skrev 2011-04-29 21:42:50 följande:
    Äsch, sådär är ju livet. Man kan inte anpassa och planera ALLT, då blir det liksom inget kvar. Jag tycker att du verkar vara en bra hundägare som vill hjälpa din hund. 

Det är ju lite tufft ekonomiskt när man är ensam mamma, men det skulle nog kunna gå om det inte drar iväg alltför mycket.
  • Vissla
    Astarte skrev 2011-04-29 21:44:43 följande:
    Jo, men det har jag gjort. Hon är kollad på alla tänkbara sätt.
    Giraff skrev 2011-04-29 21:42:50 följande:

Det är ju lite tufft ekonomiskt när man är ensam mamma, men det skulle nog kunna gå om det inte drar iväg alltför mycket.
    Vi har en duktig här, hon tar 500kr i timmen och brukar rekomendera 5 pass, då får man sista timmen gratis och hela kalaset kostar 2000. Kan tänka mig att priserna kan vara liknande på andra ställen också. Ganska mycket pengar som ensam mamma kanske när man inte vet om det fungerar, men om du har öjlighet kan du alltid spara pengar för ändamålet.
  • Astarte
    Vissla skrev 2011-04-29 21:49:38 följande:
    Vi har en duktig här, hon tar 500kr i timmen och brukar rekomendera 5 pass, då får man sista timmen gratis och hela kalaset kostar 2000. Kan tänka mig att priserna kan vara liknande på andra ställen också. Ganska mycket pengar som ensam mamma kanske när man inte vet om det fungerar, men om du har öjlighet kan du alltid spara pengar för ändamålet.
    Ja, det är ju en viktig sak. Jag brukar köra med "hälsan först" i ekonomin, och det här är ju helt klart hennes hälsa det handlar om! Jag vet inte om det spelar in att jag fick sonen när hon var så liten. Dessutom brann hemmet ner i den vevan, så hon har inte fått så mycket tid som en liten hund förtjänar. Men sedan tänker jag på det där när hon var valp och bara satt och skakade. Kanske hade hon problem redan när hon kom till mig.
    Nu spelar ju orsaken kanske inte så stor roll, egenligen, men jag behöver ju få henne ur det.
  • Giraff
    Astarte skrev 2011-04-29 21:44:43 följande:
    Förstår det. 

Jag skulle rekommendera dig att ställa samma fråga på vovve.net eller alltomhundar.com och specifikt efterlysa en kunnig instruktör i Norrköpings-trakten. 

Det är ju jättelätt att komma med råd om hur man bygger upp självförtroende, och att man inte ska dalta med hunden - men det här är en hund som haft väldigt stora rädslor ända sen valptiden, det måste nästan vara någon som ser hur hunden agerar för att kunna säga HUR den ska få hjälp.

• Astarte
    Giraff skrev 2011-04-29 21:57:37 följande:
    Förstår det. 

Jag skulle rekommendera dig att ställa samma fråga på vovve.net eller alltomhundar.com och specifikt efterlysa en kunnig instruktör i Norrköpings-trakten. 

Det är ju jättelätt att komma med råd om hur man bygger upp självförtroende, och att man inte ska dalta med hunden - men det här är en hund som haft väldigt stora rädslor ända sen valptiden, det måste nästan vara någon som ser hur hunden agerar för att kunna säga HUR den ska få hjälp.

Tack för tipset. Jag ska kolla där.

Jag ska erkänna att jag har en liten skeptisk sida när det gäller instruktörer. Jag förstår så klart att många är väldigt bra, men är det inte en hel del wannabe-hundkunniga därute? Jag såg en sida för hundkurser här i trakten, men när de skrev att de också erbjuder homeopati för hundar gick förtroendet i botten. Ska jag betala en massa vill jag ju gå till en av de bra, så klart. Men det var ett bra tips om sidorna, ska kolla där.
  • Vissla
    Astarte skrev 2011-04-29 21:55:19 följande:
    Ja, det är ju en viktig sak. Jag brukar köra med "hälsan först" i ekonomin, och det här är ju helt klart hennes hälsa det handlar om! Jag vet inte om det spelar in att jag fick sonen när hon var så liten. Dessutom brann hemmet ner i den vevan, så hon har inte fått så mycket tid som en liten hund förtjänar. Men sedan tänker jag på det där när hon var valp och bara satt och skakade. Kanske hade hon problem redan när hon kom till mig.
    Nu spelar ju orsaken kanske inte så stor roll, egenligen, men jag behöver ju få henne ur det.
    Att veta orsaken kan vara nyckeln till att lösa problemet.
  • Giraff
    Astarte skrev 2011-04-29 22:02:30 följande:
    Tack för tipset. Jag ska kolla där.

Jag ska erkänna att jag har en liten skeptisk sida när det gäller instruktörer. Jag förstår så klart att många är väldigt bra, men är det inte en hel del wannabe-hundkunniga därute? Jag såg en sida för hundkurser här i trakten, men när de skrev att de också erbjuder homeopati för hundar gick förtroendet i botten. Ska jag betala en massa vill jag ju gå till en av de bra, så klart. Men det var ett bra tips om sidorna, ska kolla där.
    Jo, du har rätt! Det finns många skojare tyvärr. 

Sen finns det också massor av hundinstruktörer som haft egen hund ett litet tag bara och sen gått en instruktörskurs. Missförstå mig inte, det kan vara jätteduktiga personer! Men någon längre erfarenhet kan man inte ha hunnit bygga upp på några år bara.

Brukshundsklubbarna brukar vara bra ställen att leta på, om inte annat kanske de kan förmedla kontakten till någon instruktör med goda referenser. 

Lycka till, jag tycker som sagt att du verkar vara en superbra matte! Och klandra inte dig själv, att din hund har så kraftiga rädslor beror inte på dig.  
Svar på tråden Hund som är LIVRÄDD för allt!