Hund som är LIVRÄDD för allt!
Snälla hundkunniga personer på FL, kan ni hjälpa mig?
Min lilla hund är 2,5 år nu. Hon är snäll, lekfull, lydig och väldig kelsjuk, men det finns ett problem. Hon är rädd för allt som rör sig. Det hela började egentligen redan när jag skulle hämta henne som valp. Alla de andra valparna i kullen for runt och lekte, men den här lilla stackarn satt bara i ett hörn av valplådan och darrade. Hon ville inte komma fram och nosa, utan ryggade bara tillbaka. Jag var nära att säga att jag ville häva köpet, för jag som inte ens haft hund tidigare är kanske inte rätt person att ta en sådan valp. Sedan vaknade något i mig, kanske var det moderskänslor, men jag kunde bara inte lämna henne så hon kom med mig hem.
Det är bättre idag. Vi är ute och leker och far, men kommer en annan hund eller en människa och hon inte känner igen den skäller hon inte ens, hon skriker. De andra hundägarna säger bara "oj, så rädd hon var", så det är ingen som misstolkat det för aggressivitet som väl är.
Det här är ju skitjobbigt för henne, och jag har verkligen försökt ALLT. Jag har varit lugn, låtit henne ta tid på sig, tagit upp henne, sagt "sitt" och allt. När hon lärt känna hunden eller personen är allt ok, då älskar hon att leka. Men nya bekanstskaper. . . hon låter verkligen som en varg och far runt som besatt.
Jag vill hjälpa min lilla kompis så hon blir tryggare, men hur ska jag göra det?
Tack på förhand.