• sommar 77

Min son har fått en prick med stor rodnad runt på baksida lår.....

Hej,

min son som snart är 7 år berättade att det från imorse har gjort ont på baksida lår. När vi tittade nu ikväll så är det som en vitaktig prick med ett stort rött svullet område runt. Han säger att det gjort "mellanont" hela dagen och inte kliats.

Vi får gå till läkaren om det inte försvinner men har någon en aning om vad det kan va?

• Svar på tråden Min son har fått en prick med stor rodnad runt på baksida lår.....
  • Bettiz

Tänkte också insektsbett. Fästing? Rita med penna runt så ser du om det blir större eller mindre.

• Lindreas

Fästingbett? Och i så fall så tyder rodnaden på att det är borrelia också, gör som Bettiz säger, rita runt det röda nu i kväll och kolla hur det ser ut i morgon.

• sommar 77

ringde sjukvårdsupplysningen och hon lät tvärsäker på att det är ett insektsbett. Att vi inte behöver åka till någon läkare om inte typ hela låret blir rött.
    Hon lät säker på att det inte är borelia, för det skulle ta 4 veckor innan det blir nåt och man skulle sett fästingen...

Ja, jag får se hur det ser ut imorgon men jag blev lugnad för kvällen iaf:)

Tack för era råd!

• mamma till tre busungar
    sommar 77 skrev 2011-04-29 22:59:30 följande:
    ringde sjukvårdsupplysningen och hon lät tvärsäker på att det är ett insektsbett. Att vi inte behöver åka till någon läkare om inte typ hela låret blir rött.
    Hon lät säker på att det inte är borelia, för det skulle ta 4 veckor innan det blir nåt och man skulle sett fästingen...

Tack för era råd!
    Fast fästingen kan man ha kliat bort.
  • Lindreas
    sommar 77 skrev 2011-04-29 22:59:30 följande:

Tack för era råd!
    Fast jag måste faktiskt invända där... Det händer att man missar fästingar. Jag tror det tar 12 eller 24 timmar innan man blir smittad med borrelia, och trots att man kollar sina barn varje kväll och plockar bort de fästingar man hittar så får folk borrelia. En del fästingar är helt sjukt små, så man kan missa dem.
  • sommar 77

ja, håller med er, tror också man kan missa fästingar, men det som talar emot att det är det är ju att det inte klias och har aldrig gjort. Utan att det gör ont och just det låter ju inte som en fästing.
    Ja, jag får se hur det ser ut imorgon....

• Bettiz

Jag vill också invända! Min dotter fick för några år sedan fullt med runda märken på kroppen (typ 12-13 st), och vi hade inte sett någon fästing. Läkarna var stensäkra på att det INTE var borrelia, för det skulle ju i sådana fall bara varit EN ring. Dock tog de borreliaprov ändå, detta var positivt, och vi fick åka i ilfart till Hudmott på Huddinge. Där dök det upp diverse läkare som ville titta, de hade inte sett borrelia på det sättet förut.  Rita en ring runt, om den växer gå och ta borreliaprov, för säkerhets skull!

• Lindreas
    sommar 77 skrev 2011-04-29 23:04:35 följande:
    ja, håller med er, tror också man kan missa fästingar, men det som talar emot att det är det är ju att det inte klias och har aldrig gjort. Utan att det gör ont och just det låter ju inte som en fästing.
    Ja, jag får se hur det ser ut imorgon....
    Ja, kolla hur det ser ut i morgon. Men man kan ha fästingar utan att det kliar. Jag har haft massor, och alla kliar faktiskt inte. Men just i kväll behöver du inte oroa dig.
  • mamma till tre busungar

Eller kan det vara en stor "Finne" eller en mindre böld?

• sommar 77

nä ikväll kan jag va lugn iaf.

Dottern har en massa molusker så först trodde jag det var det, men hon har inget rött runt sina.

Jag ser imorgon.

• LovisaTilda
    sommar 77 skrev 2011-04-29 23:21:54 följande:
    nä ikväll kan jag va lugn iaf.

Dottern har en massa molusker så först trodde jag det var det, men hon har inget rött runt sina.

Jag ser imorgon.
    Har startat en liknande tråd med bild, kolla gärna i den och se om de är likadant. Låter som det. Försvann bulan? dotterns har blivit större och hon har en stor bula under huden också...
  • sommar 77

Hej,

det försvann aldrig så vi var till läkaren igår. Tydligen är det en molusk som gått in i vävnaden och gett infektion, så det blev antibiotika i 10 dagar (2 ggr per dag).

Dottern har flera molusker men där ser jag ju att det är det, det här har jag aldrig sett tidigare att det kan bli såhär.

Tur vi åkte in.

• Bettiz
    sommar 77 skrev 2011-05-02 14:13:57 följande:
    Hej,

det försvann aldrig så vi var till läkaren igår. Tydligen är det en molusk som gått in i vävnaden och gett infektion, så det blev antibiotika i 10 dagar (2 ggr per dag).

Dottern har flera molusker men där ser jag ju att det är det, det här har jag aldrig sett tidigare att det kan bli såhär.

Tur vi åkte in.
    Skönt att ni/dottern har fått behandling!
  • LovisaTilda

Såg det ut ungefär så här?
    Nu har svullnaden gått ner, kulan är som en puttekula både ovan och under huden. Den är nu blålila istället. Tror jag får ringa bvc imorn. Hon är inte lika öm men har fortfarande ont.

• sommar 77

LovisaTilda,

det ser ut som en molusk. Min sons såg dock ännu värre ut....

Nu har det gått snart en vecka , med antibiotika, och idag ringde dem från skolan vid lunch, nu hade det spruckit upp och varade. Jag åkte till skolan och åkte till en annan doktor med honom. Hon tog bakterieprov (får svar på tisdag) och sa att antibiotikan inte verkade ha hjälpt, så hon skrev ut en ny och starkare medicn. Jag ringde skolan och dem sa att dem tyckte han ska vara hemma imorgon, då han har svårt att leka och röra sig och blir orolig. Så imorgon får han vara hemma.

• LovisaTilda
    sommar 77 skrev 2011-05-05 18:44:51 följande:

LovisaTilda,

det ser ut som en molusk. Min sons såg dock ännu värre ut....

Nu har det gått snart en vecka , med antibiotika, och idag ringde dem från skolan vid lunch, nu hade det spruckit upp och varade. Jag åkte till skolan och åkte till en annan doktor med honom. Hon tog bakterieprov (får svar på tisdag) och sa att antibiotikan inte verkade ha hjälpt, så hon skrev ut en ny och starkare medicn. Jag ringde skolan och dem sa att dem tyckte han ska vara hemma imorgon, då han har svårt att leka och röra sig och blir orolig. Så imorgon får han vara hemma.

Vi var på vc i tisdags (tror jag, är lite veckovill;) och de trodde också det var en infekterad mollusk som nu blivit till en stor varkula. Han sa att penicillin inte skulle hjälpa och tyckte att vi skulle köra med alsolförband i en vecka till för att se om den försvann av sig självt annars får de skära sönder den :O
    Hoppas våra små liv blir bra snart. Inte kul när man ser hur ont de har :(

Skriv gärna hur det går!
    Lycka till!
Svar på tråden Min son har fått en prick med stor rodnad runt på baksida lår.....