• IdaOhlsson

Vilka livsmedel ger fläckar på barnkläder?

Tänkte jag skulle starta en tråd där vi skriver upp alla livsmedel som vi märkt ger fläckar på barnens kläder ( som finns kvar efter tvätt i maskin). Och HUR har ni fått bort dessa envisa fläckar?!

Banan ger ju som känt bruna fläckar..

Sonen har fått gula fläckar på en vit body och en vit haklapp men jag kan inte komma på vad fanken de kommer ifrån..

Han har precis börjat äta mat så det måste vara något av dessa sakerna, för dessa sakerna har han ätit de senaste dagarna men minns inte vad han åt just den dagen, upptäckte fläckarna idag när jag skulle hänga upp tvätten:

- banan (ger det gula fläckar?) 
    - mango
    - päron
    - äpple
    - majs
    - morot

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 22:20
    Glömde skriva majskrokar!

• Svar på tråden Vilka livsmedel ger fläckar på barnkläder?
  • jelina

allt du räknar upp lämnar fula fläckar på min unges kläder... men gula... mango låter ju mest misstänkt i detta fall...

säg nåt livsmedel som inte ger fläckar?! bästa investeringen just nu vore västar för att kunna använda alla förstörda kläder... förtvätt och ev vanish funkar ändå rätt bra tycker jag.

• lalasmama

Vanish Gel är bäst mot fläckar tycker jag, om man lägger på det o låter det verka en stund/timme

• IdaOhlsson
    lalasmama skrev 2011-04-29 22:22:33 följande:
    Troligen morot..
    Ja det måste nästan vara det va? Såg en bild nu där lillen äter morot, och där har han den missfärgade haklappen på sig..
  • Julutzi

Galltvål tar alla fläckar!

♥ Mamma till Julia 030527, Emilia 080108 och Agnes 100708
  • IdaOhlsson
    jelina skrev 2011-04-29 22:22:39 följande:
    allt du räknar upp lämnar fula fläckar på min unges kläder... men gula... mango låter ju mest misstänkt i detta fall...

säg nåt livsmedel som inte ger fläckar?! bästa investeringen just nu vore västar för att kunna använda alla förstörda kläder... förtvätt och ev vanish funkar ändå rätt bra tycker jag.
    Har inte upptäckt några andra fläckar än just dessa gula.. och bruna från banan! 
  • IdaOhlsson
    Julutzi skrev 2011-04-29 22:25:25 följande:
    Galltvål tar alla fläckar!
    Hur fungerar det? Gnider man in det på fläcken innan tvätt? Fungerar det på tvättade fläckar också?
  • Makka Pakka

Galltvål på så fort kläderna blir laddiga så slipper man fläckar!

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
  • Makka Pakka

*kladdiga inte laddiga

Hos sonen är fettfläckar värst! På förskolan får de ibland Bregott till frukosten och han ääääälskar torka händerna på tröjan eller byxorna

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
  • IdaOhlsson
    Makka Pakka skrev 2011-04-29 22:27:48 följande:
    Galltvål på så fort kläderna blir laddiga så slipper man fläckar!
    Men det är ju inte alltid man hinner det. Man är ju inte alltid hemma? Obestämd
  • IdaOhlsson
    Makka Pakka skrev 2011-04-29 22:29:22 följande:
    *kladdiga inte laddiga

Hos sonen är fettfläckar värst! På förskolan får de ibland Bregott till frukosten och han ääääälskar torka händerna på tröjan eller byxorna
    Hur löser du det då? Då kan man inte kladda på galltvål direkt =/ 
  • Pickeli

Fett!! Hur får man bort fettfläckar?!

• Pickeli

Bär, i synnerhet blåbär ger också fula fläckar!

• Ramborg

Man kan förbehandla fläcken med galltvål innan man tvättar också, om man inte kan göra det direkt som någon sa. Superbra!

Den tog dessutom bort rödvinsfläcken från vår vita vardagsrumsmatta efter att vi försökt med skumtvätt och allt möjligt.

• m med tre stjärnor

fyra barn senare har jag gett upp en del fläckar.
    Gillar dock galltvål och citrontvål.
    MEN
    det allra bästa mot tex blåbär och andra bär är kokande vatten. Det är som trolleri, bara försvinner (bör såklart ske så fort som möjligt men ja mina barn får sällan äta blåbär någon annanstans, sån är jag;)

Vanish tyckte jag var fantastiskt tills min dotter fick en kraftig allergisk reaktion av det....

• Ramborg

Fettfläckar: Yes diskmedel. Ingen annan sort säger min mamma, så jag har aldrig provat annan sort

• MaaliiinS

Granatäpple och vattenmelon ger väldigt fula fläckar.

• pp08

Morot och Tomat ger ju härliga fläckar.

Även äpple kan ge fula fläckar!

Använder Vanish spray /flytande eller flytande galltvål innan tvätten. Vid många plagg med lite fläckar här och där blir det en liten skopa Vanish pulver i tvätten.

Bästa resultat när man sprayar lite av ovannämnda på plagget och låt det ligga en stund (rätt så koncentrerat alltså). Sedan gnugga och tvätta/skölja av lite och in i tvättmaskinen.

♀ 090619
Svar på tråden Vilka livsmedel ger fläckar på barnkläder?