• Anonym (4)

röka gräs

Hur blir man när man röker "gräs"? hur långt tid/hur ofta krävs det till att man blir beroende???
    Min kompis och inneboende röker "tror jag"
    Hög är han ialla fall
    Han skrattar åt saker som är noll roliga,sedan käkar han upp allt som han kommer åt!.
    Vi brukade hitta på saker och göra när vi var lediga men han är inte intresserad längre,han funderar på att göra slut med sin tjej
    Kan man hjälpa han att sluta?
    Han är en bra människa annars och är pappa till 2 pojkar

• Svar på tråden röka gräs
  • Dimes

Lugn, harmonisk, seg, trögfattad och ja, hungrig kan man också bli. Mig veterligen kan man inte bli beroende av marijuana.

Vill han sluta? 

• Anonym

Självklart kan man bli beroende av marijuana! Det är en populär myt att droger inte är farliga och beroendeframkallande men de är de - minst sagt!

Kolla hans pupiller, om de är små kan det vara ett tecken. Också att han är lite mer seg i skallen, tar tid på sig att svara. Kan hacka lite när han pratar. Röd i ögonvitorna.

• carnitas01
    Anonym skrev 2011-04-29 22:35:26 följande:
    Självklart kan man bli beroende av marijuana! Det är en populär myt att droger inte är farliga och beroendeframkallande men de är de - minst sagt!

Kolla hans pupiller, om de är små kan det vara ett tecken. Också att han är lite mer seg i skallen, tar tid på sig att svara. Kan hacka lite när han pratar. Röd i ögonvitorna.
    Cannabis är INTE fysisk beroende framkallande, pga detta så blir man inte beroende på detta.
    Dock som alla saker som man tycker är "roligt" och "trevligt", så kan man om man gör det för ofta bli psykiskt beroende.

Liknande psykiska beroenden är spel, shopping, sex och liknande.
    Dessa är man inte heller beroende av från start, utan man skapar detta beroende under tiden.
    Just pga det ger en känsla av tillfredställelse, som sex, shopping och ävan spel gör.

Sen kan droger vara farliga, det råder ingen större tvekan om.
    Dock måste man sätta farligheten inom dess propetioner.
    Ska man jämföra vad som finns i lagliga "droger", så har vi kaffe, tobak och alkohol.
    Dessa skapar massor av skador och dödsfall.
    Och återknuter vi till cannabis, så är ett faktum att cannabis har inte egenskap att skada som dessa gör.
  • Anonym (4)

Om han vill sluta? Han ljuger för mig och säger att han inte röker gräs
    Sen sa en annan kompis att det kan vara XTC som han tar!

Hur blir man på morgonen? på dagen då man inte tar?
    Jag tror inte att jag inbilder mig för sista tiden har han varit "otrevligt" på morgonen, sedan glömmer han bort saker (JAG VET INTE OM HAN GLÖMER BORT ELLER SKITER I) tex vi har bestämt att ses och äta ute ,kommer han inte,hör inte av sig och när han kommer hem på kvällen skrattar han bara åt saken! Han var inte så förut

Jag blir ledsen när jag ser han så här,vi har varit vänner i 11 år

• Dimes
    Anonym (4) skrev 2011-04-29 22:45:00 följande:
    Du svarade inte riktigt på min fråga där, tycker jag. Jag menar bara att om han inte vill sluta finns det nog inte speciellt mycket du kan göra. Har du pratat med honom och sagt att du misstänker någonting? Säg att du inte dömer, men att du är orolig för honom. Han kanske är rädd att du ska tycka mindre bra om honom och ljuger i stället för dig.
    De gånger jag har rökt har jag dagen efter blivit lite "bakfull". Lite segare och tröttare än vanligt. Ungefär som efter jag har druckit alkohol. Men det går över efter ett par timmar och sedan är jag normal igen. Jag känner inte igen du beskriver, men människor reagerar ju olika. Är du säker på att det är marijuana?

• carnitas01

Jag tror inte att jag inbilder mig för sista tiden har han varit "otrevligt" på morgonen, sedan glömmer han bort saker (JAG VET INTE OM HAN GLÖMER BORT ELLER SKITER I) tex vi har bestämt att ses och äta ute ,kommer han inte,hör inte av sig och när han kommer hem på kvällen skrattar han bara åt saken! Han var inte så förut

Jag blir ledsen när jag ser han så här,vi har varit vänner i 11 år

När man röker cannabis, så glömmer man inte vad man sagt som så.
    Och otrevlig blir man inte.
    Andra droger kan ge detta beteende, pga att en del får ånget dagen efter.
    Så extasy kan vara en.

Men extasy i sig är ångest framkallande i AT, men klingar ut snabbt när de som använt somnar igen.
  • Anonym

Ni som sitter här och skriver att cannabis inte är beroende framkallande snackar antingen skit eller så röker ni själva och vill intala er själva att vad ni gör är helt rätt. Jag har haft en bekant som rökt i 20 år och han vägrar sluta, han sätter drogen i första rummet före familj och allt, har han inte röka blir han galen, han är alltid trött och seg och han glömer av saker. Om jag minns rätt så finns det en kemikalie i marijuana som heter THC som bränner hjärn celler. Hans ögonvitor är röda efter att han rökt på och han äter alltid en massa sötsaker eller mat när ruset släppt då drogen får blodsockret att sjunka. Det finns flera bra sidor att läsa på om droger på nätet så googla och finn info.

• Dimes
    Anonym skrev 2011-04-29 23:04:14 följande:
    Ni som sitter här och skriver att cannabis inte är beroende framkallande snackar antingen skit eller så röker ni själva och vill intala er själva att vad ni gör är helt rätt. Jag har haft en bekant som rökt i 20 år och han vägrar sluta, han sätter drogen i första rummet före familj och allt, har han inte röka blir han galen, han är alltid trött och seg och han glömer av saker. Om jag minns rätt så finns det en kemikalie i marijuana som heter THC som bränner hjärn celler. Hans ögonvitor är röda efter att han rökt på och han äter alltid en massa sötsaker eller mat när ruset släppt då drogen får blodsockret att sjunka. Det finns flera bra sidor att läsa på om droger på nätet så googla och finn info.
    Jag har googlat många gånger förut om cannabis och hittat både att det är beroendeframkallande och att det inte är det. Att cannabis skulle vara psykiskt beroendeframkallande kan till en viss del stämma, men inte i mitt fall. Jag har inga problem att tacka nej och många gånger har det gått 6-7 månader mellan gångerna - ibland längre. Jag har dock aldrig läst att det skulle vara fysiskt beroende.

Om man röker cannabis med jämna mellanrum i över 20 års tid kan jag förstå att man blir galen om man inte får sin dagliga dos, eftersom cannabis hjälper en att varva ner. Man blir även gladare av det. En sådan vana kan ju bli otrevlig - men din vän har tydligen inte rökt med måtta.
  • Dimes

Och att THC bränner hjärnceller tror jag inte en sekund på.

• Karolinan01

Det är skillnad mellan ett fysiskt (kemiskt beroende) och ett psykiskt beroende.

Svar på tråden röka gräs