• Anonym (somnade)

Somnade då jag satt vak...

Hej!!

Inatt så somnade jag då jag satt vak hos en dam på ett äldreboende.
    vad händer?
    Kan jag bli uppsagd ? :S

Dom är 3 stycken till som jobbar natt, och en utav dem hade tydligen sett att jag somnat.
    Inte väckte hon mig inte. Utan hon sa de till sin arbetskamrat att jag sov.
    Och hon i sin tur kom in till mig, (då va jag vaken). och sa att hon den andra hade sett mig.
    Hon ville ju va snäll och väcka mig. Men inte den andra. Utan hon hade bara sagt, äh varför ska jag väcka henne för?

Hur ska jag själv gå vidare efter detta? *orolig*

• Svar på tråden Somnade då jag satt vak...
  • Anonym (somnade)

ingen???

• EtKm5

Jag jobbar som SSK och vi har vak ibland där jag jobbar, då är det mestadels för att patienten är så pass oroligt att han/hon kan riskera sin egen hälsa genom att tex dra ut olika slangar osv. Men on det händer att patienten är lugn och sover så skulle iaf inte jag klandra någon som råkat somna till, det är trots allt fruktansvärt drygt att sitta vak.  Och blir man inte avbytt någon gång så är det svårt att inte bli trött.

Var det här en döende patient och det var därför du vakade eller var det en orolig patient? Om patienten sov och var lugn och inte var döende tycker jag inte det är så farligt att du slumrade till, under förutsättning att det handlade om några minuters sömn.

Var det en vaken orolig patient alt en döende patient tycker jag det var mer allvarligt.  

• Anonym (uska)

På vårt äldreboende är det numera endast lagar och regler som gäller,avvikelser till höger och vänster för precis allt(vi har en ny enhetschef). Så hos oss hade det blivit ng sorts reprimand men vet dock inte vilken. I värsta fall får du inte sitta vak längre men det kan räcka med ett samtal om varför du somnade och vilken förklaring du har. Sen har det ju betydelse om nattisarna rapporterar det eller inte.

Som Ssk ovan frågar så kan det ha avgörande betydelse varför det var insatt vak hos denne person med.

• Anonym (somnade)

Det va dödsvak. Men dom ska ta bort de idag. För behövs inte vak nå mer. Men vad ska jag göra då? Jag somnade ju inte medvetet. Vet inte hur länge jag sov. Men varför väckte hon mig inte.

• Anonym (uska)

Finns väl inte så mycket du kan göra än att vänta och se om det blir ngt samtal från chefen. Klart du inte somnade medvetet men det är ju samtidigt inte helt okej att somna när man sitter vak. Blev du avlöst nånting under natten för övrigt?

• Anonym (somnade)

Ska jag prata själv med chefen kanske. Hade dom inte sakt att jag sovit hade jag troligen inte fattat själv att jag gjort de.

• Anonym (somnade)

Ja hon kom in 2 gånger så jag fick röka. Den 3 gången hon kom in va väl då jag somnat. Men jag fattar då inte varför man inte väcker någon som somnat. :-S

• Erica80

Det är inte speciellt enkelt att hoppa in på nätter om man inte jobbar med det i vanliga fall.. Inte ett dugg konstigt att man slumrar till. Jag har suttit vak där man tycker att det ska vara helt mörkt i rummet. Hur fan ska man hålla sig vaken då??

Men det är skillnad på slummra till och sova.. Slumra handlar för mig bara om minuter och man vaknar av minsta ljud

• Anonym (Viol)

Ett misstag som kan hända, tror inte du är den första.

Ligg ett steg före och berätta för chefen, blir nog en större grej av det om hon/han får reda på det genom någon annan. Då kanske chefen känner att åtgärder måste vidtas. Så säg det själv, och förklara som det är. Om chefen är någorlunda vettig förstår hon/han situationen.

Lycka till!

• Anonym (somnade)

har skrivet t chefen nu att jag vill prata med henne på måndag..

Mår jätte dåligt av detta. har aldrig somnat på jobbet förut.
    Sen har jag i och för sig inte jobbat så många nätter i mitt liv heller

Svar på tråden Somnade då jag satt vak...