• Anonym (somnade)

Somnade då jag satt vak...

Hej!!

Inatt så somnade jag då jag satt vak hos en dam på ett äldreboende.
    vad händer?
    Kan jag bli uppsagd ? :S

Dom är 3 stycken till som jobbar natt, och en utav dem hade tydligen sett att jag somnat.
    Inte väckte hon mig inte. Utan hon sa de till sin arbetskamrat att jag sov.
    Och hon i sin tur kom in till mig, (då va jag vaken). och sa att hon den andra hade sett mig.
    Hon ville ju va snäll och väcka mig. Men inte den andra. Utan hon hade bara sagt, äh varför ska jag väcka henne för?

Hur ska jag själv gå vidare efter detta? *orolig*

• Svar på tråden Somnade då jag satt vak...
  • Anonym (somnade)

ingen???

• EtKm5

Jag jobbar som SSK och vi har vak ibland där jag jobbar, då är det mestadels för att patienten är så pass oroligt att han/hon kan riskera sin egen hälsa genom att tex dra ut olika slangar osv. Men on det händer att patienten är lugn och sover så skulle iaf inte jag klandra någon som råkat somna till, det är trots allt fruktansvärt drygt att sitta vak.  Och blir man inte avbytt någon gång så är det svårt att inte bli trött.

Var det här en döende patient och det var därför du vakade eller var det en orolig patient? Om patienten sov och var lugn och inte var döende tycker jag inte det är så farligt att du slumrade till, under förutsättning att det handlade om några minuters sömn.

Var det en vaken orolig patient alt en döende patient tycker jag det var mer allvarligt.  

• Anonym (uska)

På vårt äldreboende är det numera endast lagar och regler som gäller,avvikelser till höger och vänster för precis allt(vi har en ny enhetschef). Så hos oss hade det blivit ng sorts reprimand men vet dock inte vilken. I värsta fall får du inte sitta vak längre men det kan räcka med ett samtal om varför du somnade och vilken förklaring du har. Sen har det ju betydelse om nattisarna rapporterar det eller inte.