• HardrockGoddess

Skratta inte ihjäl er nu, men hur tusan mäter man en cykel?

Hej!

Jag skall lägga in en annons på Blocket för att sälja min cykel, men jag har inte den minsta aning om vilken storlek det är eller hur man mäter detta. Det enda jag vet är att det är en mountainbike som egentligen är en stor barncykel (jag är 165 cm och den är på gränsen till för liten för mig). Cykeln är köpt på Biltema för ett antal år sedan, men modellen har utgått så jag kan inte ringa dem och fråga.

Så kan någon förklara hur jag skall mäta cykeln, så vore jag hemskt tacksam. :)

• Svar på tråden Skratta inte ihjäl er nu, men hur tusan mäter man en cykel?
  • Spexig

Är det inte hjulets diameter i tum? Eller är jag ute och -eh -cyklar?

• gaolin

Du mäter hjulets diameter i tum, så titta på däcken där det antagligen redan står.

• Buster78

"Hjulstorleken på en cykel mäts i tum eller millimeter och avser då hjulets diameter. Ramstorleken mäts från mitten av pedalernas vevparti och till överröret (det rör som går från styret till sadeln). Vid böjda överrör så mäter man till en tilltänkt punkt mellan sadeln och styret paralellt med marken."

118800 is the shit.....

• HardrockGoddess
    Spexig skrev 2011-04-30 09:10:32 följande:
    Är det inte hjulets diameter i tum? Eller är jag ute och -eh -cyklar?
    gaolin skrev 2011-04-30 09:12:48 följande:
    Du mäter hjulets diameter i tum, så titta på däcken där det antagligen redan står.

Tack!

En fråga till: hur vet man hur många växlar det är? Har något svagt minne av att det dels är växlar uppe på styret i en manick man kan använda, men sen kan man lägga till några, men hur ser man dem? :)

• HardrockGoddess
    Buster78 skrev 2011-04-30 09:15:19 följande:

"Hjulstorleken på en cykel mäts i tum eller millimeter och avser då hjulets diameter. Ramstorleken mäts från mitten av pedalernas vevparti och till överröret (det rör som går från styret till sadeln). Vid böjda överrör så mäter man till en tilltänkt punkt mellan sadeln och styret paralellt med marken."

118800 is the shit.....

Tack för utförlig information! :)
  • R Franklin
    HardrockGoddess skrev 2011-04-30 09:15:58 följande:
    gaolin skrev 2011-04-30 09:12:48 följande:

En fråga till: hur vet man hur många växlar det är? Har något svagt minne av att det dels är växlar uppe på styret i en manick man kan använda, men sen kan man lägga till några, men hur ser man dem? :)

Vad sägs om att räkna dem? Är det en MTB så ligger dreven utanför navet och är således synliga
  • Buster78

Måtten är oftast stansade in i ramen, ofta under cykeln på cylindern där vevlagret sitter. Måtten är i tum.

• HardrockGoddess
    R Franklin skrev 2011-04-30 09:18:35 följande:
    Vad sägs om att räkna dem? Är det en MTB så ligger dreven utanför navet och är således synliga
    Okej. Hm, tack. Jag skall testa. Har alltså noll koll när det gäller sådant här! :)
  • Buster78
    HardrockGoddess skrev 2011-04-30 09:49:30 följande:
    När jag gick ut för att mäta, så knäcktes tumstocken.... 
Svar på tråden Skratta inte ihjäl er nu, men hur tusan mäter man en cykel?