• Novemberstjärnan

Vad gör ni för mat till barnen om dagarna??!!

Jag är så kass i köket, och har jättedålig fantasi.
    Det enda jag kan laga är spagetti och köttfärsås, ris och korvstroganoff,
    potatismos med antingen köttbullar, fiskpinnar eller korv. Och pannkakor.
    Nu har jag lärt mig laga lasagne också. Räcker ju knappast till en veckomeny
    med både lunch och middag. Hjälp mig!
    Finns det bra matlagningsböcker för barn i 3års åldern? Han är väldigt glad
    i mat förutom grönsaker (ärtor älskar han dock)
    Så vad 17 lagar man för mat för att få en varierande vecko matsedel? Tycker
    det är jättesvårt!

Ge mig tips!

Tack! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-30 10:15
    Är inte mycket bättre på att laga mat till mig själv heller, och äter förstås tillsammans med min son. Mannen är vegeterian..

• Svar på tråden Vad gör ni för mat till barnen om dagarna??!!
  • Jkpg Deluxe

Kycklinggryta typ "Djungelgryta" (sök på arla.se)

Kycklingfilé i ugnen, marinerat i olja, soja och citronpeppar (se rutiga kokboken)

Torsk med äggsås

"Torsklåda" (typ ugnsform m fiskfilé, salt o (citron)peppar, smör, lök, morot, ketchup, matlagningsgrädde...)

Äggstanning/Äggröra med eller utan bacon eller bräckt skinka

Kassler i ugn, med ananasringar och sås

Kalops (jätteenkelt o gott!)

Laxfilé i ugnen....endera salt o peppar eller om du vill bre på lite grön pesto och samba oelek? riven ost?

Pastasallader och matiga soppor

• Jkpg Deluxe

Crepes med olika slags fyllning eller amerikanska pannkakor eller ugnspannkaka

Tacos i tortillabröd eller pitabröd

Stuvade makaroner (som variation till vanliga)

Pytt i panna, rödbetor och stekt ägg

Potatisbullar, lingonsylt och bacon

Biff o potatis, brunsås

Nudelwok i olika variationer

• Jkpg Deluxe

Risgrynsgröt och limpmackor med skinka/ost/prickig korv

Risotto

Inbakad grillkorv, alltså den görs i ugnen och är inlindad i sconesdeg!

Fiskgryta, blandad fisk i bitar (vit fisk och lax t.ex.), smör, kryddor, matlagningsgrädde eller en "smaksatt creme fraiche eller creme bonjour?

Variera ris/potatis och pasta med bulgur, couscous osv?

Råstekt potatis eller potatisklyftor i ugn, rotfrukter funkar ju med :)  

• Raskask

Inte något jättehopp ifrån fiskpinnar iofs men pröva att panera din egen fisk. Går att göra med alla fiskfileer i stort sett, och blir godare än fiskpinnar. Hur lätt som helst bara vända fisken doppad i lättvispat ägg i ströbröd och valfria kryddor.
    Lax kan man knappast misslyckas med heller. I ugn i rätt låg temperatur, 175 grader ca, antingen lite kryddad, med valfri gegga ovanpå (med gegga menar jag tex sambal oelek och creme fraiche, skivade tomater, riven ost eller vad man råkar ha i kylskåpet som sätter lite piff på maten), eller att du kramar ur en citron eller lime ovanpå. Blir klart på ca 15 minuter.

Om man har tid kan man koka grytor på nötkött. Bryn köttet som ska vara skuret i tärningar och koka sedan länge, länge (1,5-2 timmar ibland). Släng allt eftersom i lök, lagerblad,morötter, paprikor, selleri eller annat man tror passar. Krydda lite. Red kanske med grädde eller creme fraiche eller mjöl.

Snabba grytor gör man på samma sätt men med fläskkött eller kyckling.

Vad äter din man och lagar han sin mat själv? Kan inte du och sonen äta vegetariskt ibland?

• TheMother

Här har vi också väldigt dålig fantasi när det kommer till maten, så nu kör vi Linas matkasse varannan vecka. Har än så länge fått tre påsar och är jättenöjda då vi får varierad mat samt uppslag på hur nya maträtter samt får lära oss nya saker :)
    Då behöver man inte ha så dåligt samvete för veckan där i mellan om/när man lagar lättare mat :)

Så det är mitt tips,  dock kanske inte Linas är det bästa för er då det är mat för 4 personer man får, går ej att välja annat (bara 1 rätt är vegetarisk), men det kanske finns någon annan matkasse att signa upp sig på hos er?

• k girl

Lär dig att steka i ugnen så har du massor för det. Då kan du enkelt steka kyckling, hel eller i delar; fisk, både filéer och hel; och hela stekar (skinkstek, rostbiff, hel karré etc). Kyckling brukar jag steka i 225 grader (200 grader varmluftsugn), det tar ca en timme om kycklingen är hel.

Kan du göra lasagne kan du göra broccoligratäng. Ingredienserna är annorlunda men principen densamma. Varva kassler eller tärnat rökt sidfläsk eller skinka med lättkokt broccoli, gör en vitsås precis som till lasagnen som du smaksätter med lite riven ost och så får det gratinera i ugnen tills broccolin är mjuk.

Vår kokbok tycker jag är helt suverän. Den har både avancerade recept och enkla nybörjarrecept som lär ut grunderna.

• Thursday

För det första, varför äter ni inte tillsammans med mannen? Spelar väl ingen roll att han är vegetarian? Kan ju visserligen vara krångligt att helt och hållet vara vegatarian som barn, men om ni äter korv och kättbullar tre dagar i veckan ocg vegetariskt resten så är ju frågan löst?

Mitt bästa tips är egentligen inte någon konkret maträtt, utan att engagera dig i matlagningen och våga experimentera.

1. Bestäm dig för hur mycket du orkar. Hur många dagar i veckan orkar du laga något nytt?
    2. Hitta recept. Som någon skrev ovan så är Vår kokbok en bra "baskokbok". Annars brukar det finnas bra och enkla recept i t.ex. ICAs Buffétidning, eller på gratis "receptlappar" i affären. Klipp ut och samla på dig. Eller läs i trådar här på FL för inspiration.
    3. Laga och utvärdera.

Ha gärna en lista på de maträtter som du lagar och tycker om. Vi gör veckomatsedel och sparar alla gamla matsedlar, då är det lätt att skumma igenom dem när man känner sig lite oinspirerad och så ta någon favorit i repris.

Viktigast av allt... bara gör det. Det är inte svårt, tar inte lång tid och det är så mycket roligare än fiskpinnar varje onsdag!

• Jkpg Deluxe

När du gör grytor så gör MYCKET/STOR SATS! så har du lite i frysen åxå då orken eller ideérna eller tiden tryter!

Som någon skrev ovan; laga mat i ugnen är både smidigt å skönt! Det liksom sköter sig självt! :)) 

• Jkpg Deluxe

Hemgjorda hamburgare, hemgjord pizza, potatissoppa, våfflor, baconinlindad kyckling m fyllning, chili con carne, järpar, falukorvsring i ugnen (sån man skivar och fyller i skårorna)....hmm...kommer säkert på mer om en stund :)

• Oklok

Vi brukar göra middag så det räcker till lunch dagen efter alternativt så gör jag/vi en väldigt snabb rätt till lunch. Tex på snabba rätter äggröra med korvbitar, tomater , lök, paprika och championbitar i.

Lax som delas i bitar och bladas med Wokgrönsaker med couscous till med tex lite gräddfil som sås.

Chilmarinerad kyckling med klyftpotatis och ungsrostade grönsaker med en super enkel mangosås till.

Matvete blandat med bacon, lök och frysta grönsaker bestående av ärtor, majs, paprika.

Ett tips om ditt barn inte gillar grönsaker är att göra grytor av olika slag där grönsakerna inte syns så väl. Man kan även göra grönt potatis mos genom att lägga broccoli i.

Svar på tråden Vad gör ni för mat till barnen om dagarna??!!