• Jackie85

Ford Focus -99 rycker och tappar kraft i låga hastigheter...

Min Ford Focus 2,0 från 99 har börjat rycka och tappa kraft, speciellt i lägre hastigheter. Testade att byta tändstift och det blev bättre, men inte helt bra. Bilia vill ha 1500kr enbart för att plugga in datorn och felsöka bilen, men det känns ju ganska uppenbart att det är ett fel någonstans i tändningen. Någon som vet vad det kan tänkas vara. Tänker mest efterssom det blev aningens bättre efter bytet av tändstiften. Tiden jag fick hos Bilia är först om 2 veckor och jag skulle vilja åtgärda felet innan. Tacksam för hjälp...

• Svar på tråden Ford Focus -99 rycker och tappar kraft i låga hastigheter...
  • tindistar

Vi har likadant. De gjorde en felsökning på bilen men de hittade ingenting. Det kändes som att man bara slängde ut en massa pengar i onödan. Nu har vi inte en Ford Focus utan vi har en Ford Mondeo St 200. Det är tråkigt att den gör så. 

• Jackie85

Vad tror ni man kan räkna med i verkstadskostnad...6-10 000kr? Eller brukar sånna här problem vara billiga att åtgärda?

• tindistar
    Jackie85 skrev 2011-04-30 11:11:57 följande:
    Men va sa dom på verkstan?
    De sa bara att de inte hittade något och att de inte visste vad det kunde vara.
  • Jackie85
    tindistar skrev 2011-04-30 17:20:02 följande:
    De sa bara att de inte hittade något och att de inte visste vad det kunde vara.
    Men vadå de måste ju fortsätta tills de funnit felet. Hade aldrig gått med på att ta hem den innan felet jag lämnade in den för var åtgärdat. Bilen hoppar ju och det är bara en tidsfråga innan den stannar. Skumma verkstäder det finns.
  • Jackie85
    Filemon Syklon skrev 2011-04-30 12:30:41 följande:
    Jag tycker att det låter som luftmassemätaren. 
    Hur kan man kolla detta och ännu viktigare, kan man se det på felsökningen som dom gör?
  • Filemon Syklon
    Jackie85 skrev 2011-05-01 18:58:07 följande:
    Hur kan man kolla detta och ännu viktigare, kan man se det på felsökningen som dom gör?
    Man kan se en smutsbeläggning på trådarna om man tar loss och tittar in i luftmassemätaren.
    En verkstad kan givetvis felsöka sig fram till om det är den som det är fel på.
    God's away on business
  • Jackie85

Är det något man kan kolla enkelt själv, eller sitter det svåråtkommligt?

• Filemon Syklon

Ja, det kan man om man är lite meckvan.
    Man ska inte ge sig på det om man är en sån som kopplar in batteriet fel, som någon gjorde i en annan tråd.

Jag vet inte hur den sitter till på just Ford Focus men den sitter placerad efter luftfiltret så den är ju inte placerad inuti motorn och bör vara hyfsat lättåtkomlig.
    Man måste vara försiktig så man inte förstör trådarna i den.

God's away on business
  • Ulf Harrys Farsa
    Filemon Syklon skrev 2011-04-30 12:30:41 följande:
    Jag tycker att det låter som luftmassemätaren. 
    troligtvis
  • sophiie

Vi hade ett liknande problem, när vi körde sakta, på ettans eller tvåans växel så ryckte den.
    Det var tändkabeln, om inte jag minns helt fel.

• Jackie85

Lämnade in den igår morse och klockan 12 var den klar. Det var tändspolen som hade "brunnit" och därav också tändkabeln. Nu är det bytt och Bettan går som en klocka igen :)

• Ulf Harrys Farsa
    Jackie85 skrev 2011-05-11 08:15:19 följande:
    Lämnade in den igår morse och klockan 12 var den klar. Det var tändspolen som hade "brunnit" och därav också tändkabeln. Nu är det bytt och Bettan går som en klocka igen :)
    hade tändspolen brunnit hade inte bilen gått alls, men gissningvis har din bil 1 tändspole/stift som många andra bilar.
    Skönt att det fixade sig.
  • Jackie85
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-05-11 09:23:43 följande:
    hade tändspolen brunnit hade inte bilen gått alls, men gissningvis har din bil 1 tändspole/stift som många andra bilar.
    Skönt att det fixade sig.
    Dom sa att den hade brunnit, men jag är ingen expert så det kan ha vart nått annat, men den fungerar igen :)
  • Rabarbapuppa

Många (de flesta?) moderna bilar har en tändspole per stift. Det som eventuellt är centralt för alla tändspolar är en eventuell tändkraftsförstärkare. Inte ovanligt att en tändspole går. På t.ex. Saab brukar dessa sitta i en hel kassett, och man byter som regel hela kassetten. Själv har jag erferenhet från VW och de har till och med förlängd garanti på tändspolar (mycket problem) och det är märkligt då det är Bosch som är tillverkare av dessa och de brukar normalt göra bra grejjer.

/Puppa. 

• Ulf Harrys Farsa
    Rabarbapuppa skrev 2011-05-16 10:21:01 följande:
    Många (de flesta?) moderna bilar har en tändspole per stift. Det som eventuellt är centralt för alla tändspolar är en eventuell tändkraftsförstärkare. Inte ovanligt att en tändspole går. På t.ex. Saab brukar dessa sitta i en hel kassett, och man byter som regel hela kassetten. Själv har jag erferenhet från VW och de har till och med förlängd garanti på tändspolar (mycket problem) och det är märkligt då det är Bosch som är tillverkare av dessa och de brukar normalt göra bra grejjer.

/Puppa. 
    Licenstillverkat i nåt östasiatiskt låglöneland med största sannolikhet.
  • Jockehehe

Vänta lite nu, börja om från början. Köp inga delar.

Har ingen erfarenhet av ford -99 och vet inte om dom kör med tändstift med separat tändspole eller om allt är i ett.

Det du kan göra om tändspolen sitter inbyggd i själva tändstiftet är att känna på varje spole för sig med varmkörd motor.
    Varje tändspole skall då vara ljummen, absolut inte brännas. Då är den garranterat slut.

Sen kan det som någon skrev (om det är en bil med tändkablar) vara någon tändkabel som är kass.

Mät upp varje tändkabel. Resistensen skall då vara ca 20ohm/meter.

Sen kan det ju vara bra att göra ett kompressionsprov på varje cylinder för att se så att inga kolvringar är kassa

Sen kan det ju vara luftmassemätaren, men med en trasig luftmassemätare drar bilen väldigt mycket mer bensin.

Sen kan det ju vara insprutningen eller smuts mellan tändstift och motorblock så att det inte sluter helt tätt.

På morsans bil var pajade tändkabeln på grund av att tändstiften inte satt helt fastskruvade på grund av skit mellan motorblocket och tändstiftet. Exakt samma symptom, hoppade fram vid låga varv, märktes mindre på höga (då jobbar ju de andra cylindrarna så effektivt att det inte märks lika mycket)

• Jockehehe

och nu såg jag att ni löst problemet. Trodde jag läste hela tråden, men härligt för er!! 600:- fattigare nu då, det är ju bättre än 5000:-

Svar på tråden Ford Focus -99 rycker och tappar kraft i låga hastigheter...