• noa

Ni som haft/har barn med kolik...

... Hur började det? Blev skriken värre och värre med tiden? När var det som värst? Vad gjorde ni för att lindra? Hur länge höll koliken i sig? Är det nån som testat akupunktur? Har precis fått bekräftat att det är kolik vår lille kille på em månad har. Känns som om vi har några "härliga" månader att se fram emot.. Tips och råd, tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 08:50
    UPDATE!

För det första - TACK för alla tips och råd!!

I onsdags fick jag alltså rådet av BVC att inte amma så ofta, eftersom lillkillen ökar så bra och mycket i vikt. Testade det direkt. För att avleda gick jag långa promenader med vagnen, för då sover han ju mestadels. Det kunde gå mellan 1-2-3 timmar mellan amningarna.

Det var efter det de hysteriska och långvariga skriken började. Han kunde skrika innan dess också, men långt ifrån lika hysteriskt och länge. (Den värsta gången skrek han till och från i tre timmar.) Nu började han även skrika hysteriskt på mornarna.

I lördags morse var jag desperat och fick komma till barnakuten. Utifrån det vi berättade verkade läkaren säker på att det är kolik killen har.

Efter det läste jag massor om detta och pratade med andra. De allra flesta trodde att skriken berodde på
    1) vad jag äter
    2) att jag inte ammade så ofta.

Sen började jag amma oftare, då killen verkade hungrig. Dessutom tänkte jag på vad jag åt och drack, men det gjorde jag även innan dess. Inga mjölkprodukter till exempel.

Den kvällen skrek han en gång. Hysteriskt, men bara en halvtimme. Kanske var det tack vare "fisventilen" WINDY som jag använde då, som han skrek så kort tid?

Sen dess - inte ett enda hysteriskt skrik! Peppar peppar..

Vad ska vi tro om detta?

Vore det kolik -skulle inte skriken fortsätta då? Alltså de hysteriska skriken? Eller kan de komma och gå?

Att BVC säger att man inte ska amma så ofta - är det bara trams?

Går barnen upp massor i vikt på grund av det kanske det inte är superbra, inte vet jag? Men det är väl sånt som försvinner vartefter de växer? Eller?

Jag vill ju att killen ska bli mätt! Utan att behöva gallskrika!

Mätt barn -nöjt barn!

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Ni som haft/har barn med kolik...
  • vittra

Du ska aldrig nöja dig med förklaringen "kolik" ungefär som om det vore en diagnos. Kolik betyder bara att det är oförklarligt men lyckas man förstå varför barnet skriker så kan man ju också hitta en lösning!!! Ge inte upp! Testa först och främst mjölkfri kost, det är vanligt hos barn med kolik att de skriker pga mjölkallergi.

Vi försökte massor av saker med vår första, men hon skrek i ca 6 månader. Det var som värst kanske kring 3-4 månader, vet inte om det var just att hon skrek mer då kanske men det var jobbigast då i alla fall. Kändes som att det aldrig skulle ta slut och vad vi än gjorde så blev inget bättre. Jag har mina funderingar i efterhand på vad det kan ha berott på men nu är det ju egentligen onödigt att spekulera eftersom man aldrig kommer få veta. Vår andra har inte haft kolik.

Vi testade aldrig akupunktur. Fanns ingen möjlighet för oss att få det. Hade jag vetat om det då hade jag testat gripe water (eller fänkålste) för det ska ha hjälpt väldigt många, vår andra fick fänkålste och jag tyckte det hjälpte då hon hade problem med magen. Dessutom fick hon bröstet som hjälp när hon behövde bajsa för nu vet jag att det är bra, med första fick vi höra att man skulle glesa ut amningen och därför skrek hon kanske ibland i onödan bara för att vi lyssnade på det. Det är en myt och helt felaktigt att man måste glesa amningen.

Som sagt, ge inte upp utan försök hitta en förklaring så att ni kan få en lösning. Vissa har fått problem iom förlossningen och har ont i nacke/rygg tex, som nackspärr hos bebisar. Det kan hjälpas hos kiropraktor.

Sedan såklart det viktigaste, se till att han sover och äter så mycket som han behöver och minska intrycken på dagtis om det är jobbigast på kvällarna.

• noa

TACK för ditt svar!! Det gav en del! Det jag kände mest igen var att glesa på amningen. Var på BVC i onsdags och vägde plutten. Har går upp jääättemycket i vikt, över 400 gr på en vecka. De sa att jag kunde glesa på amningen för att han inte skulle äta för mycket, i och med att magen då inte hinner vila. Då kan han få ont pga det. Jag glesade amningen, och det var alldeles efter det han började skrika ännu mer..

• Paula11

Usch, vad jobbigt! En del barn hittar man aldrig nån förklaring på varför de de skriker, andra har acid reflux, laktosintolerans elelr mjölkallergi, tex. Har också hört om en del barn som blivit hjälpta av en kiropraktor.

Längst ner på den här sidan http://www.easybabylife.com/infant-colic.html finns flera föräldrar som skrivit om vad som hjälpte (eller inte hjälpte dem). Kanske några tips..

• Izela

min yngsta dotter skrek i 6 mån typ, efter 6 mån skrek hon bara nattetid fram till 1 års ålder. Hon blev utredd för det mesta men inget hittades, vi va inlagda för att läkarna ville se hur hon skek för arr utesluta "nått", inget hittades.. Vi fick förklaringen att hon hade grov kolik. Vi testade aldrig akupunktur. hon är idag över 2 år och läkarna säger att hon än idag lider av släng av kolik.

• Höstbebis2010

För min son började koliken när han var 3 dagar, trodde ju dock inte det var kolik redan då, men det fortsatte. Han skrek nästintill dygnet runt. Var tyst när han åt, annars skrek han tills han var så trött att han somnade 10 minuter och skrek sen igen. Stakarn var så utmattad och vi visste inte var vi skulle ta vägen. På BVC sa de till oss att prova med minifom droppar och semperdroppar. Upplevde ingen skillnad alls. Efter nån månad så sa BVC att vi kunde prova ge 15 droppar minifom och om det inte hjälpte skulle jag borja med mjölkfri kost. 15 droppar var dock det som behövdes, redan första gången han fick det så märkte vi skillnad. När han var 2 månader var han fri från sina magsmärtor, för hans del var det magknip.

• vittra
    noa skrev 2011-04-30 12:10:42 följande:
    TACK för ditt svar!! Det gav en del! Det jag kände mest igen var att glesa på amningen. Var på BVC i onsdags och vägde plutten. Har går upp jääättemycket i vikt, över 400 gr på en vecka. De sa att jag kunde glesa på amningen för att han inte skulle äta för mycket, i och med att magen då inte hinner vila. Då kan han få ont pga det. Jag glesade amningen, och det var alldeles efter det han började skrika ännu mer..
    Usch ja, det blir helt fel när man gör så! Bebisar kan inte äta för mycket (även om de går upp snabbt i vikt i perioder) och det där med att magen måste vila är en myt. Amningen hjälper magen att arbeta, inte tvärtom! Och det verkar smärtlindrande för bebisen, pga hormonerna som frigörs, det är därför det är bättre att amma mer och inte mindre Så det är inte amningen som gör att de får ont, så tillvida du inte ätit något som bebisen inte tål tex mjölk.
  • noa

Vittra: Eller hur.. Jag ska testa amma oftare nu, med en kombo av ökad dos Minifom. Skriken kanske inte försvinner, men blir det på nåt vis bättre är det ju såklart värt att testa. Förstår inte att de säger som de gör på BVC?!

• vittra
    noa skrev 2011-04-30 13:27:37 följande:
    Vittra: Eller hur.. Jag ska testa amma oftare nu, med en kombo av ökad dos Minifom. Skriken kanske inte försvinner, men blir det på nåt vis bättre är det ju såklart värt att testa. Förstår inte att de säger som de gör på BVC?!
    Ger du sempers magdroppar också? Man bör inte ge ökad dos av minifom eftersom det kan vara skadligt:
    "Spädbarn bör därför behandlas med lägsta möjliga dos under så kort tid som möjligt."
    www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2007/Inga-andrade-rekommendationer-for-Minifom/

Minifom har ingen kliniskt bevisad effekt och de som inte märker skillnad kan ofta märka skillnad av sempers magdroppar istället, så testa dem om ni inte redan gjort det!

Samt som sagt att omgående testa mjölkfri kost om du inte redan testat det. Det kan vara lite krångligt i början att lusläsa allt man köper men det är klart värt det om bebisen slipper ha kolik!
  • Broadway

vår son var 2 dygn gammal när hans kolik började. I ett år skrek han både dagar och nätter och sedan var det ca 6 månader då han bara skrek på nätterna. Han blev grundligt utredd av läkare men ingen orsak hittades. Vi provade allt utom akupunktur och tillslut blev vi båda sjukskrivna eftersom det var helt outhärdligt.

Svar på tråden Ni som haft/har barn med kolik...