• Anonym

"kan" jag bli gravid?

Hej
    Jag och min sambo kör avbrutet samlag kombinerat med säkra perioder. Har precis börjat. Alltså han drar ut den när det är osäkert, annars kommer han i mig.

Igår så hade vi avbrutet sex två gånger ganska tätt inpå varandra. Jag har ägglossning snart. Vad är chanserna tror ni?

Vad jag har förstått så är det här med att försatsen innehåller spermier väldigt överdrivet, den gör sällan det. Men nu borde ju vissa små liv ha varit kvar i röret, eftersom vi hade sex igen mindre än en timme senare?

Jag vet ju givetvis att jag rent teoretiskt kan bli gravid av avbrutet och/eller säkra perioder, men att chansen ändå är väääldigt liten.

Vad tror ni?

(Vi försöker alltså undvika graviditet men vet att vi utsätter oss för risk och händer det så blir vi glada. Men egentligen vill vi vänta ett halvår eller så. Men jag längtar ihjäl mig, även om jag vet att det rent praktiskt är bättre att vänta lite...)

• Svar på tråden "kan" jag bli gravid?
  • Anonym

Det behövs ju bara en spermie, så även om de är få i försatsen så spelar det ingen roll.

Vet inte vad du är ute efter för svar, men visst finns det en chans. Finns många som blivit gravida med betyligt lägre odds än er. 

• Anonym (..)

precis så blev jag gravid. tog bara 2 mån efter att jag slutat äta p-piller. fast vi andvände kondom under ägglossningen.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-04-30 12:16:50 följande:
    Det behövs ju bara en spermie, så även om de är få i försatsen så spelar det ingen roll.

Vet inte vad du är ute efter för svar, men visst finns det en chans. Finns många som blivit gravida med betyligt lägre odds än er. 
    Hehe, jag vet inte riktigt vad jag är ute efter för svar jag heller :p. Jag vet att det finns en chans, men man kan ju undra hur stor den är? En teoretisk jääääätteosannolik chans eller en något högre odds än så? Om du förstår....

• Anonym
    Anonym skrev 2011-04-30 12:19:10 följande:
    Hehe, jag vet inte riktigt vad jag är ute efter för svar jag heller :p. Jag vet att det finns en chans, men man kan ju undra hur stor den är? En teoretisk jääääätteosannolik chans eller en något högre odds än så? Om du förstår....

Jo, jag förstår att du vill ha svar. Glad
    Men ni vet ju faktiskt inte om ni kan bli gravida öht än. Och även om ni blivit det tidigare finns det ju inga garantier för att ni kan bli det igen.

Tråkigt, men tyvärr finns det inget annat svar än att alla är vi olika och det finns inte en chans någonstans att man kan veta hur stor eller liten chans människor har gravida.

Ett par i vår bekantsskapskrets har haft jättestora problem att bli gravida trots att det inte är "fel" på någon av dem. Det är bara kombinationen av de två tillsammans som gör det svårt att bli gravid. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-04-30 14:01:47 följande:
    Jo, jag förstår att du vill ha svar. Glad
    Men ni vet ju faktiskt inte om ni kan bli gravida öht än. Och även om ni blivit det tidigare finns det ju inga garantier för att ni kan bli det igen.

Tråkigt, men tyvärr finns det inget annat svar än att alla är vi olika och det finns inte en chans någonstans att man kan veta hur stor eller liten chans människor har gravida.

Ett par i vår bekantsskapskrets har haft jättestora problem att bli gravida trots att det inte är "fel" på någon av dem. Det är bara kombinationen av de två tillsammans som gör det svårt att bli gravid. 
    Nej, visst kan det vara så att vi inte kan bli med barn oavsett vad vi gör. Men jag menar väl mer hur vår "taktik" påverkar våra chanser. För om vi inte kan bli med barn så spelar det ju ingen roll om vi kör oskyddat på ägglossningen... om du förstår vad jag menar...
  • Jag är bara jag

Säkerheten är 60% ,d.v.s 40 av 100 blir gravida ändå. Men vissa blir gravida av ett enda avbrutet samlag och andra kör den metoden i flera år och blir inte gravida förrän de försöker på "riktigt" s.a.s. Ingen vet vem du tillhör eller om du ens kan få barn ö.h.t. Har man dock stenkoll på äl,säkra perioder (förutsätter regelbunden mens!) och han drar ut den i tid är risken inte stor. Jag menar chansen är ju som mest bara 40% om man är under 25 år och prickar äl med regelrätt samlag.

• Jag är bara jag
    Anonym skrev 2011-04-30 12:16:50 följande:

Det behövs som minst 20 miljoner spermier för att bli gravid. Har mannen under det antalet vid utlösning räknas han som infertil och chansen att bli gravid väldigt låg. Det är högst normalt att 70% är orörliga t.e.x och de behövs flera för att tränga in i ägget,de samarbetar. Så en spermie blir ingen kvinna gravid av förutom vid ICSI.
  • NilssonPettersson

Hmm... vi ville absolut inte bli gravida nu eftersom jag var mitt uppe i en viktminskning och träningsperiod då vi står inför bröllop i sommar. Vi hade sex totalt tre gånger på en månad, alla tre gångerna under "säkra perioder" och då jag visste med mig att jag inte hade ägglossning.

Kan tillägga att jag nu är i vecka 7!

• Jag är bara jag
    NilssonPettersson skrev 2011-04-30 14:25:17 följande:

Hmm... vi ville absolut inte bli gravida nu eftersom jag var mitt uppe i en viktminskning och träningsperiod då vi står inför bröllop i sommar. Vi hade sex totalt tre gånger på en månad, alla tre gångerna under "säkra perioder" och då jag visste med mig att jag inte hade ägglossning.

Kan tillägga att jag nu är i vecka 7!

Uppenbarligen hade du inte koll på äl. Jag har stenkoll så om vi inte försökte få barn sen flera år skulle jag galant kunna köra med säkra perioder. Man blir bara gravid ifall det finns ett ägg. Sex dag 5 och 27 med en menscykel på 32 dar kan omöjligt ge upphov till graviditet. T.e.x.
  • Anonym
    Jag är bara jag skrev 2011-04-30 14:24:38 följande:
    Det behövs som minst 20 miljoner spermier för att bli gravid. Har mannen under det antalet vid utlösning räknas han som infertil och chansen att bli gravid väldigt låg. Det är högst normalt att 70% är orörliga t.e.x och de behövs flera för att tränga in i ägget,de samarbetar. Så en spermie blir ingen kvinna gravid av förutom vid ICSI.
    Fast det är EN fungerande spermie som befruktar ägget oavsett hur många som kommer ut vid utlösningen.
  • Jag är bara jag
    Anonym skrev 2011-04-30 14:52:18 följande:
    Fast det är EN fungerande spermie som befruktar ägget oavsett hur många som kommer ut vid utlösningen.
    Jamen tror du jag är helt korkad eller? Efter så många år med att försöka få barn vet jag väl det! Visst ejag väl som tioåring också. Men det räcker INTE med en spermie i en utlösning för att bli gravid. Undre gränsen för vad som räknas som möjligt att kunna befrukta en kvinna är 20 miljoner. Nog om detta.
  • Anonym
    Jag är bara jag skrev 2011-04-30 15:23:12 följande:
    Jamen tror du jag är helt korkad eller? Efter så många år med att försöka få barn vet jag väl det! Visst ejag väl som tioåring också. Men det räcker INTE med en spermie i en utlösning för att bli gravid. Undre gränsen för vad som räknas som möjligt att kunna befrukta en kvinna är 20 miljoner. Nog om detta.
    Fast det är ju ändå så att det finns de som blir gravida trots avbrutet samlag, och till och med utan att killen fått utlösningen. Alltså har det bara varit några få spermier och inte 20 miljoner. Men det är förstås vääääldigt ovanligt. Men omöjligt är det inte, även om den teoretiska sannolikheten är nästan 0%.
  • Anonym
    Jag är bara jag skrev 2011-04-30 14:24:38 följande:
    Jag är bara jag skrev 2011-04-30 15:23:12 följande:
    Det behövs inte 20 miljoner spermier för att bli gravid. Det behövs 1.
    1 spermie, 1 ägg.
    I en utlösning räcker det inte med 1 men för att bli gravid räcker det med 1.

Varför blir du så upprörd för? Det är ingen som kallat dig korkad.
  • Anonym (Chans/Risk)

Charnserna? Du vill bli gravid alltså?

• NilssonPettersson
    Jag är bara jag skrev 2011-04-30 14:31:14 följande:
    Uppenbarligen hade du inte koll på äl. Jag har stenkoll så om vi inte försökte få barn sen flera år skulle jag galant kunna köra med säkra perioder. Man blir bara gravid ifall det finns ett ägg. Sex dag 5 och 27 med en menscykel på 32 dar kan omöjligt ge upphov till graviditet. T.e.x.
    Jopp jag hade rätt bra koll på ägglossningen med tanke på att vi körde med äl-stickor bara för att undvika de dagarna... så jo - jag kan säga att jag hade rätt bra koll. hade inte sex på 4 dagar innan och 4 dagar efter...

Som sagt, jag ville inte bli gravid just nu. Men ja... nu blev jag det ändå - så familjen blir plötsligt en fembarnsfamilj med två barn födda på samma år!
  • Anonym
    Anonym (Chans/Risk) skrev 2011-04-30 19:48:54 följande:
    Charnserna? Du vill bli gravid alltså?
    Ja, som det står i trådstarten så försöker vi ju undvika det men jag hoppas och önskar ändå innerst inne att det ska ske tidigare än vi planerat att börja. Så det är chans och inte risk för mig.
Svar på tråden "kan" jag bli gravid?