• LovisaTilda

Röd bula på armen och hård bula under huden, vad? BILD!

Igår upptäckte jag en röd bula på dotterns arm och under huden fanns en kula stor som en ärta ungefär. Den var öm och ilsket röd. Trodde först det var en inflammerad mollusk men minns inte att det suttit någon där, och i den röda bulan finns bara en vit prick.

Idag har rodnaden spritt sig och bulan under huden är mycket större och större delen av överarmen är öm på henne.

Vad kan det vara? Ingen feber, låg på 37,5 nu.

Så här såg det ut igår.

Så här ser det ut idag.

• Svar på tråden Röd bula på armen och hård bula under huden, vad? BILD!
  • Den allsmäktige

Sparar för att kunna se bilderna.

• Den allsmäktige

Tycker det ser ut som en inflammerad hårsäck eller nått slags insektsbett.
    Men satsar nog mina pengar på en inflammerad hårsäck...
    Har du prövat klämma på den?

• LovisaTilda
    Den allsmäktige skrev 2011-04-30 11:45:55 följande:
    Tycker det ser ut som en inflammerad hårsäck eller nått slags insektsbett.
    Men satsar nog mina pengar på en inflammerad hårsäck...
    Har du prövat klämma på den?
    Så fort jag nuddar den skriker hon...går det över av sig själv?
  • Den allsmäktige

Hmm, ja, jag tror det bör gå över om ett par dagar. Pröva att sätta alsolgel över, eller en liten kompress över som "suger ut" varet.

• LovisaTilda
    Den allsmäktige skrev 2011-04-30 12:00:01 följande:
    Hmm, ja, jag tror det bör gå över om ett par dagar. Pröva att sätta alsolgel över, eller en liten kompress över som "suger ut" varet.
    Tack! Det ska jag göra.
  • Teskedsmamman

Hade den inte varit öm och så stor rodnad hade jag sagt virusprick, men nu ser det mest ut som ett insektsbett... har ni katter så kan det vara sandloppabett t ex... våra katter drar in när de lägger sig i sängarna och ungarna har sådana där bett ett par dagar....

Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • LovisaTilda

[quote][quote-nick]Teskedsmamman skrev 2011-04-30 13:12:07 följande:[/quote-nick]Hade den inte varit öm och så stor rodnad hade jag sagt virusprick, men nu ser det mest ut som ett insektsbett... har ni katter så kan det vara sandloppabett t ex... våra katter drar in när de lägger sig i sängarna och ungarna har sådana där bett ett par dagar....

Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se[/quote]

Vi har hund...pratade med bvc igår och hon sa att om det var ett loppbett borde det klia?! Vet inte, men hoppas det går över snart i alla fall så lilltjejen slipper ha ont :(
  • Mammat3

Har du försökt att tvätta rent det? Om det är ett bett så kanske det har kommit in smuts i det.
    Min som fick också sådär i samband med att sina mollusker kom men han hade inte ont av de och plus att rodnaden utvecklades till eksem.

• LovisaTilda

Vi var hos läkaren förra veckan och han sa att han trodde att det varen infekterad mollusk och att kulan var  full med var. Vi skulle fortsätta med alsolförband och om det inte blev bättre efter 1 vecka skulle vi komma tillbaka, eventuellt behöver den tömmas.

Hon sov 2 nätter med förbandet men vaknade och skrek, aj ont, ta bort" så nu har vi bara baddat. Det har snart gått en vecka (2 veckor sedan hon fick kulan) och den är fortfarande stor som en puttekula, den är röd/blå i färgen och fortfarande öm.
    Ringde idag för att få en ny tid men då säger sköterskan att "om det är en infekterad mollusk går det över av sig självt" och att "läkaren har antecknat att den inte verkar så öm" Hon sa också att man i så fall behöver tömma den och det går minsann inte på en 2-åring :(

Hon fick mig verkligen att känna att jag ringde i onödan.. :(
    Kanske ska jag bara låta det vara?!

Någon som vet hur länge en inflammerad mollusk brukar "vara kvar"?

• Den allsmäktige

Dåligt bemötande av ssk:n, men försök att ha på alsolförbandet. Locka och pocka lite med tjejen och kom överrens.
    Hoppas det går över snart!

• LovisaTilda
    Den allsmäktige skrev 2011-05-10 23:18:25 följande:
    Dåligt bemötande av ssk:n, men försök att ha på alsolförbandet. Locka och pocka lite med tjejen och kom överrens.
    Hoppas det går över snart!
    Tänkte lägga på förbandet nu när hon sover så kanske det får sitta på några timmar i alla fall.
    Man blir ju lite orolig när det har suttit kvar såpass länge. Tack för ditt svar!
  • Malena123
    LovisaTilda skrev 2011-05-10 23:02:25 följande:
    Vi var hos läkaren förra veckan och han sa att han trodde att det varen infekterad mollusk och att kulan var  full med var. Vi skulle fortsätta med alsolförband och om det inte blev bättre efter 1 vecka skulle vi komma tillbaka, eventuellt behöver den tömmas.

Hon sov 2 nätter med förbandet men vaknade och skrek, aj ont, ta bort" så nu har vi bara baddat. Det har snart gått en vecka (2 veckor sedan hon fick kulan) och den är fortfarande stor som en puttekula, den är röd/blå i färgen och fortfarande öm.
    Ringde idag för att få en ny tid men då säger sköterskan att "om det är en infekterad mollusk går det över av sig självt" och att "läkaren har antecknat att den inte verkar så öm" Hon sa också att man i så fall behöver tömma den och det går minsann inte på en 2-åring :(

Hon fick mig verkligen att känna att jag ringde i onödan.. :(
    Kanske ska jag bara låta det vara?!

Någon som vet hur länge en inflammerad mollusk brukar "vara kvar"?

Vilket kanonmedel! Vår fyraårige sons mollusker försvann efter 3 veckor. Smärtfritt för små barn! Superbra.

vitaminvaruhuset.se/shop/

Hälsningar Malle G Sigtuna

• JessicaP81
    Malle G Sigtuna!!!!

vilket medel var det mot mollusker?? min pojk har massor och dom blir lätt infekterade!

Svar på tråden Röd bula på armen och hård bula under huden, vad? BILD!