• Saralito

Hur få 16-veckorsbebis att ta flaska?

Hejsan!

Jag helammar min flicka på 16 veckor, men den senaste tiden har hon haft väldigt svårt att slappna av och ta bröstet när vi inte är hemma. Jag skulle därför vilja ge henne ersättning när hon exempelvis blir hungrig ute på stan. Problemet är att hon vägrar ta flaskan, hon bara spottar, fräser och illvrålar. Hon har fått ersättning förut, någon enstaka gång när jag desperat behövde få sova och då gick det bra. Det är samma slags ersättningspulver och flaska vi försöker med nu. Har du några tips eller råd att dela med dig av? 

• Svar på tråden Hur få 16-veckorsbebis att ta flaska?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag är inte förvånad att hon är "svårmatad". Vid fyra månaders ålder, är barnen väldigt intresserade av vad som händer runt omkring dem. Det blir därför viktigt att upprätthålla lugn och ro kring matstunderna. Många föräldrar upplever till och med att de måste vara hemma, för att barnet skall kunna fokusera på att äta.

Mitt råd är att du börjar hemma. Använd den nappflaskan du köpt och kör med den ersättingen du har.
    Framför allt krävs det tålamod. Hon har ammat i fyra månader (med några undantag) och skall plötsligt byta teknik. Ge henne tid!

Blir hon hungrig på sekunden kanske det underlättar att stilla hungern, genom att amma först. Låt henne sedan få nappflaskan. Sitt gärna med henne ganska upprätt i knät och "reta" henne med nappen i gomen. Många gör felet att stoppa nappen rätt in i munnen och alldelses för liten bit in i munnen.
    Gör detts någon gång om dagen. Helst när hon är som piggast, vilket förmodligen är mitt på dagen.

Det kommer förmodligen inte ta flera veckor, men räkna med något åt det hållet. Går det inte alls, kanske hon är mer intresserad av att börja med smakportioner Obestämd

MVH Christine

Svar på tråden Hur få 16-veckorsbebis att ta flaska?