• KlaraG

Alternativ till Lactulos o Movicol???

Min treåring har kronisk förstoppning pga glutenintolerans och trolig mjölkintolerans. Han får Laktulos och som alternativ Movicol men båda ger honom ont i magen (gaser, knip, etc). Någon som vet något magontsfritt alternativ?

• Svar på tråden Alternativ till Lactulos o Movicol???
  • villofantasi

Finns såkallade laxoberaldroppfar/cilaxoral 7,5mg/ml. Är små droppar man droppar ned i en liten medicinkopp och blandar ut med liten skvätt vatten. Tar denna lilla hutt innan man lägger sig till natten. Så får dessa droppar verka i magen och tarmarna under natten som stimulerar tarmen till att tömma sig. På ett sätt olikt bulkmedlen så som movicol och lactulos gör (de ökar främst volymen i tarmen som kan ge magont och mest gaser alltså ej någon avföring). Desa laxoberaldroppar ska finnas receptfritt på apoteket. Men jag tycker ändå du ska höra med eran vårdcentral om lite rådgivning i denna fråga. Kan ge mig banne på att distriktsköterskorna på vårdcentralen är enna baddare på detta område. 

Är själv sjuksköterska. 

• villofantasi
    Starkast skrev 2011-04-30 23:30:34 följande:
    Forlax.
    Ett observandum Forlax och Movicol är exakt samma sak.
  • Starkast
    villofantasi skrev 2011-04-30 23:47:42 följande:
    Ett observandum Forlax och Movicol är exakt samma sak.
    Som jag förstått det finns samma verksamma ämne men att det är olika styrka.
    Att Forlax ger en bättre effekt med mindre biverkningar.
  • Starkast

Nu när jag läst på fass tillhör Forlax och Movicol inte ens samma grupp så nej, de är inte samma sak.
    Movicol är ett kombinationspreparat vilket inte Forlax är.

Jag vet att de Gastroläkare jag pratat med sagt att Forlax har bättre effekt och mindre biverkningar än Movicol. 

Svar på tråden Alternativ till Lactulos o Movicol???