• Anonym (LisaMari)

Jag blir helt ställd av komplimanger, vad svarar man?

Jag blir så generad av komplimanger, en stor anledning är väl att jag själv inte tycker att jag "förtjänar" dom. Som nyss, har träffat en ny man i en månad och han skickar ett sms där det står att jag är så vacker. Jag blir glad och urgenerad och vet inte hur jag ska ta det. Vad svarar man :-/

Missförstå inte, jag tycker om att få komplimanger men kan inte bemöta dom.

Han verkar dessutom helt underbar...

• Svar på tråden Jag blir helt ställd av komplimanger, vad svarar man?
  • Anonym (LisaMari)

Tack klarar jag verkligen inte av att svara

• Åsiktskvinnan

Tack, räcker till att börja med, sen när du har vanan kan du förlänga det som tex, tack vad gullig du är. Men glöm inte att i alla fall tacka, tramsa inte bort komplimangen för det är oförskämt mot den som ger dig den för den personen känner/tycker ju så. (jag har själv haft jätte svårt att ta emot komplimanger, men nu är det mycket bättre). Lycka till och hoppas det går fort för dig att inse att du är värd alla komplimanger du får.

• Anonym

"tack, du är så snäll du"
    "tack"
    "tack detsamma"

• Anonym (LisaMari)

Ja det är ju rätt såklart, att inte tramsa bort den, det är lätt hänt när man inte vet hur man ska ta den. Att jag själv inte tycker att jag är vacker gör ju inte det hela lättare, att tacka för något man "vet" man inte är känns konstigt. Får verkligen anstränga mig för att inte svara att han har fel typ haha fast det har jag inte gjort..

Skönt att höra att du tycker det är lättare nu :) Då finns det alltså hopp :)

• Anonym

Man säger tack, inte be om ursäkt!!

• Lussekatten87

Skriv "tack det var fint sagt" tex. Man blir generad och ställd ibland av komplimanger,det är inget konstigt.

• Anonym

Jag brukar säga tack och sedan le så att personen ser att jag blir glad. Sen brukar jag säga något snällt tillbaks. När du svarar på sms:et kan du skriva tack och att han också är fin, snygg eller något liknande.

• Åsiktskvinnan
    Anonym (LisaMari) skrev 2011-04-30 22:28:44 följande:
    Ja det är ju rätt såklart, att inte tramsa bort den, det är lätt hänt när man inte vet hur man ska ta den. Att jag själv inte tycker att jag är vacker gör ju inte det hela lättare, att tacka för något man "vet" man inte är känns konstigt. Får verkligen anstränga mig för att inte svara att han har fel typ haha fast det har jag inte gjort..

Skönt att höra att du tycker det är lättare nu :) Då finns det alltså hopp :)
    Ja men absolut, men jag har övat jätte länge, men som sagt, ett tack måste du få ur dig. För det är inte vad du anser/tycker som räknas när du får en komplimang, utan det är ju den andres åsikt och då får man inte säga att det inte stämmer. =) Träna du, det kommer kännas naturligt ganska snabbt, dock tog det lång tid för mig att lägga till något mer än tack, men idag så kan jag tom hålla med i vissa komplimanger. =) Och jag har absolut inga problem med att ge komplimanger heller.
  • Zirup

"Tack, jag blev faktiskt jätteglad" eller kanske rörd i ditt fall.

• Anonym (LisaMari)

Tack för alla svar. Kan ju tyckas vara ett larvigt problem men det känns viktigt.

Men om man inte klarar av att svara tack men ger en komplimang tillbaka, det kanske också funkar?

• Anonym

Jag säger tack och tänker att personen antingen är lurad eller ljuger. Har oerhört svårt att tro på komplimanger men har lärt mig att det är bäst att bara tacka och se glad ut.

• Anonym (LisaMari)
    Anonym skrev 2011-04-30 22:48:01 följande:
    Jag säger tack och tänker att personen antingen är lurad eller ljuger. Har oerhört svårt att tro på komplimanger men har lärt mig att det är bäst att bara tacka och se glad ut.
    Men varför ska man tycka så? Jag kan ju se saker i andra som ingen annan ser tex, så mitt förnuft säger att någon kan se det i mig också. Men det känns som jag gör bort mig om jag säger tack. Dessutom tycker jag inte att jag är ful - ändå känner jag så här.
  • Anonym (moi)

Om man inte menar det så ger man inte en komplimang.Så om han säger att du är vacker så tycker HAN det!Oavsett vad DU tycker.Så tacka och ta emot! Hur skulle du själv känna om du gav honom en komplimang och han tex svarade " nej det är jag inte" eller liknande. Öva på din självkänsla och tänk på att alla känner olika.Och om du tycker att du är ful,dålig etc betyder ju inte det att alla andra måste tycka det! Ryck upp dig och säg TACK! Och framförallt ta till dig dom komplimanger du får!

• Anonym (M)

Tack! svarar man. det kan ta emot i början men känns bra när man vant sig. man måste inse att man e värd komplimangen o låta den landa o sjunka in i med ett tack

• Anonym (LisaMari)
    Anonym (LisaMari) skrev 2011-04-30 22:44:37 följande:
    Tack för alla svar. Kan ju tyckas vara ett larvigt problem men det känns viktigt.

Men om man inte klarar av att svara tack men ger en komplimang tillbaka, det kanske också funkar?
    Vad säger ni om att svara med en komplimang tillbaka?
  • Åsiktskvinnan
    Anonym (LisaMari) skrev 2011-04-30 23:11:40 följande:
    Vad säger ni om att svara med en komplimang tillbaka?
    För mig skulle det vara som att ge en bukett blommor tillbaka eller en present utan att tacka. Man tackar för det man får, vanligt hyfs.
  • Anonym (LisaMari)

Men det här handlar ju inte om att jag inte har något hyfs...
    Får förklara för honom hur jag funkar, att jag blir jätteglad men så generad.. tror iofs att han redan har förstått det men jag vill vara säker på det.

• Glädje58
    Anonym (LisaMari) skrev 2011-04-30 22:19:09 följande:

Jag blir så generad av komplimanger, en stor anledning är väl att jag själv inte tycker att jag "förtjänar" dom...

Hej ts, försök att koppla bort det där med att du förtjänar det eller inte. Det är ju faktiskt bara hans åsikt om dig, du ska kommentera. "Tack, vad gullig du är..." är en fin kommentar tycker jag.
  • JCA

Öva på att säga tack! Jag har alltid haft jättesvårt för att bemöta komplimanger, men precis som någon annan skrev, så slog mig insikten med full kraft om hur fel det var att förklara bort komplimangen man just hade fått. Jag insåg att problemet faktiskt ligger hos mig, att den som ger komplimangen faktiskt menar det, hur osannolikt det än verkar för mig. Så jag började att säga Tack. Nu känns det jättebra att säga tack till en komplimang, det blir bättre med övning. Svara inte bara med en ny komplimang, öva dig på att säga tack

Svar på tråden Jag blir helt ställd av komplimanger, vad svarar man?