• Videli

Byta efternamn

Vet inte vart jag skulle lägga tråden...

Men vår familj vill byta efternamn till min mans mammas flicknamn (vilket mamma/svärmor heter idag)

Men vad behövs göras mer än skicka in det till PRV namnbyte?

Går det direkt över till skatteverket så ändringen görs där eller måste man själv ringa och byta körkort och alla bankkort, pass osv...? 

• Svar på tråden Byta efternamn
  • MattiasFru

är du och din man gifta för det första? Heter hans mamma det så är det inga problem för hans del, det är bara att trippa in på skatteverket och ändra. Körkortspapper kommer hem automatiskt men resten får man fixa själv. Barnet gissar jag att det går att byta på såfort pappan bytt, på samma sätt som man gjorde med pappan. för din del beror det på om ni är gifta eller inte

• Videli
    MattiasFru skrev 2011-04-30 23:56:26 följande:
    är du och din man gifta för det första? Heter hans mamma det så är det inga problem för hans del, det är bara att trippa in på skatteverket och ändra. Körkortspapper kommer hem automatiskt men resten får man fixa själv. Barnet gissar jag att det går att byta på såfort pappan bytt, på samma sätt som man gjorde med pappan. för din del beror det på om ni är gifta eller inte
    Skatteverket?

Är det inte namnbyte hos PRV?

Ja min man och jag är gifta och vi har en son som oxå ska byta. 
  • MattiasFru
    Videli skrev 2011-05-01 11:16:34 följande:
    Skatteverket?

Är det inte namnbyte hos PRV?

Ja min man och jag är gifta och vi har en son som oxå ska byta. 
    Nej PVR är bara om man ska registrera ett nytt namn, eller om din man skulle vilja byta till sin mammas flicknamn t.ex. men som honi nte heter nu. Så länge det är "enkla" namnbyten, som om man vill ta sina föräldrars nuvarande namn, man vill som gift byta till sin makes namn eller man vill som skild byta tillbaka till sitt namn som ogift så  är det skatteverket som sköter det. Och eftersom ni är gifta så tror jag bara han behöver gå ner och byta namn, lite osäker på om det kostar beroende på hur många gånger han bytt tidigare osv, men att han byter och sen när han fått det godkänt så byter du och sonen med. Lätt som en plätt
  • Videli

Skatteverket säger att jag inte får byta. Inga problem för min man o son, men jag måste ansöka hos PRV.

Blir så arg, nu heter vi ju annorlunda, suck

• MattiasFru
    Videli skrev 2011-06-07 17:58:33 följande:
    Skatteverket säger att jag inte får byta. Inga problem för min man o son, men jag måste ansöka hos PRV.

Blir så arg, nu heter vi ju annorlunda, suck
    Fastän att ni är gifta? tycker det låter väldigt konstigt! Om han byter först och sen tar du det efteråt?
  • Videli
    MattiasFru skrev 2011-06-08 15:45:53 följande:
    Fastän att ni är gifta? tycker det låter väldigt konstigt! Om han byter först och sen tar du det efteråt?
    Ja tyvärr, min man och vårt barn kan byta utan problem. Men jag får betala 1800 kr och söka hos PRV och min man måste godkänna då hans namnbyte är klart.

Shit vad Sverige är krångligt
  • MattiasFru
    Videli skrev 2011-06-08 20:50:24 följande:
    Ja tyvärr, min man och vårt barn kan byta utan problem. Men jag får betala 1800 kr och söka hos PRV och min man måste godkänna då hans namnbyte är klart.

Shit vad Sverige är krångligt
    aha, där ser man! det trodde jag faktiskt inte! Men det kanske är skillnad om man tar det när man gifter sig då? för min man bytte namn någon månad innan vigseln, och vid vigseln så tog jag hans namn, dvs hans/vårt nya namn, utan att han behövde godkänna det eller det kostade mig ett jota. Ja verkligen krångligt!
Svar på tråden Byta efternamn