• Anonym (kramp)

Ritkigt Ont i magen - bör jag ringa?

Hej alla nattugglor! :)

Det är såhär att jag har riktigt, riktigt ont i magen, jag är hård i magen men vet inte om det har något samband.
    Smärtan ligger i övre delen av magen, alltså precis nedanför där revbenen slutar, jag har även ont i ryggen som är i samma höjd som magsmärtorna.

Ikväll började denna smärta, den blev väldigt intensiv ganska snabbt, jag lyckades gå på efter några timmar och under tiden jag var där avtog smärtan. Däremot direkt efter toabesöket kom det lika fort tillbaka.

Jag mår inte illa, har inte kräkts eller har diarré (säger väl emot "hård i magen" delen ;)). Kan även tillägga att det inte är någon mensvärk eller liknande eftersm smärtan är i övre delen av magen och ryggen och inte nere vid livmodern och det.

Är det någon som har varit med om liknande problem och vet vad det kan tänkas vara, vågar jag ta treo mot smärtorna eller är det för riskabelt för magen? (om det skulle vara något annat allvarligare problem med magen).

Bör jag ringa sjukvårdsupplysningen? Jag är rädd att de inte ska ta mig på allvar eftersom det "bara" är magsmärtor. :/

Tack på förhand fina ni, om någon kan hjälpa mig :)

• Svar på tråden Ritkigt Ont i magen - bör jag ringa?
  • Anonym

Ligger smärtan till höger i magen men högt upp under revbenen kan det vara gallsten. Jag fick ondare vid djupa andetag och smärtan satt både framtill och strålade ut i ryggen.

Jag hade ringt, det kan gå över men det kan bli akut oavsett avd det är, ring och kolla för att känna dig lugnare.

• Anonym (kramp)

Tack för ditt svar!

Smärtan ligger jämnt fördelat men kanske lite mer på höger sida, däremot gör det inte mer ont om jag tar djupare andetag.

När jag väl känner efter känns smärtan lite som hunger, försöker "stämma av" med att dricka vatten för att se om det är hunger eller inte men det blir ingen skillnad.
    Ryggsmärtan känns som om jag suttit i en dålig ställning hela dagen, känns liksom inte som att det strålar från magen, men det kanske är lite svårt att bedöma ändå.

Jag kanske ska ringa ändå, bara för att vara på den säkra sidan. Jag tycker det är så pinsamt (lite löjligt jag  vet) att ringa in och fråga, då jag nyligen ringt in med andra problem. Fast å andra sidan kan jag ju inte rå för att jag råkar ut för saker nära inpå. :) Eftersom jag är hypokondriker och de förmodligen förstått det efter alla samtal så är det väl egentligen det som gör mig osäker.

• Jesper f

TS, om du inte redan har gjort det till följd av smärtan, ring in omedelbart. Du beskriver en akut pancreatit. Förmodligen orsakad av en vandrande gallsten. Påskbordets "välsignelse". Kan tänka mig att du behöver komma under sjukhusvård, så ring asap. Lycka till.

• Anonym (kramp)

Jag ringde men under tiden jag väntade på att de skulle ringa tillbaka så avtog smärtan. Hon sa att om smärtan skulle komma tillbaka skulle jag genast ringa upp igen  för hon trodde samma sak nämligen.

Jag ska kontakta vårdcentralen imorgon så de åtminstone kan titta på det. Vet inte om denna smärta kan avta och komma tillbaka igen om man har gallsten? För jag har haft detta lite fram och tillbaka nu i några veckors tid men inte så ont som jag hade i natt.

Tack för era svar, jag uppskattar att ni tar er tid och svarar!

• aussiemia

Kolla om något av det här stämmer:

www.magskolan.se/Allmanheten/Sjukdomsfakta/

Jag vet att det låter larvigt med "bara" halsbränna när det gör så inihelvete ont,
    men en del har så ont att dom åker ambulans och tror att dom fått en hjärtinfarkt.

• aussiemia

Och du, ta absolut inte treo! Treo innehåller ju acitylsalisylsyra och är rena döden för magen.

• Anonym (kramp)

Ja jag tror det lutar mer mot gallsten just för att jag även är hård i magen och grejer. Varje utbrott har kommit då jag ätit fet mat. I måndags åt jag grillat, på tisdagen vaknade jag med rejäl smärta, igår åt jag hamburgare och strips och fick den värsta smärtan jag någonsin haft.

Tänkte på det med treo, vet ju att alvedon, ipren, treo osv har något som inte är så bra för magen om man redan har allvarliga magproblem så jag tog ingen.

Tack för ditt svar!

• Yiskah

Förra sommaren fick jag gastrit, blindtarmsinflammation och missfall samtidigt. I början av hela karusellen mådde jag som du beskriver i TS. Tveka inte på att kontakta sjukvården. Hellre en gång för mycket än en gång för lite. Jag väntade för länge.

• Lillave

Vanlig magkatarr känns som du beskriver. Fruktansvärd smärta under revbensbågen och genom kroppen ut i ryggen.

Jag har så ont ibland att jag knappt kan andas. Finns inget jävligare.

Lycka till!

• Anonym (Gallsten)

Jag har opererat bort min galla, känner igen dina symtom ts.. Jag åkte in 3 ggr innan de kollade om det var gallan, den sista gången jag åkte in blev jag inlagd och fullpumpad av morfin.. för mig var det ägg som utlöste gallstensanfallen. Det är 4 år sedan jag blev opererad och jag har inga besvär kvar.. ett enkelt ultraljud gör dom och ev ett blodprov för att kolla levervärderna som brukar vara något förhöjda vid gallsten

• Anonym

Jag har magsår och får ont på samma ställe. Precis i magsäcken, under revbenen. Det känns som hunger ungefär, bränner och svider i magen, ibland känns det som ett tryck också. Fast jag har riktigt ont och väldigt illamående också. Är din avföring svart så kan det vara magsår, men har du inte haft problem med det tidigare så är det nog ingen risk.

• JenLyckan

Kan räcka med att du har magsårsbakterier, hade jag och hade precis samma smärta, det är lätt kollat via ett avföringsprov', och om det visar sig vara det så är de 2v med dubbla penicelin sorter samt något annat som gäller och sen är det borta igen! Tog mig nästan ett år innan de gav mej rätt diagnos.. När de egentligen är så lätt å kolla upp...

• Jesper f
    Anonym (kramp) skrev 2011-05-01 11:37:48 följande:
    Jag ringde men under tiden jag väntade på att de skulle ringa tillbaka så avtog smärtan. Hon sa att om smärtan skulle komma tillbaka skulle jag genast ringa upp igen  för hon trodde samma sak nämligen.

Jag ska kontakta vårdcentralen imorgon så de åtminstone kan titta på det. Vet inte om denna smärta kan avta och komma tillbaka igen om man har gallsten? För jag har haft detta lite fram och tillbaka nu i några veckors tid men inte så ont som jag hade i natt.

Tack för era svar, jag uppskattar att ni tar er tid och svarar!
    Jo, tyvärr, skulle tom vilja påstå att det är troligt att den kommer tillbaka. Om du inte har henmma, köp hem Voltaren T. Och får du samma smärta, ta 2 st, samt 2st Alvedon, och se om du får någon smärtlindring. Just Voltaren T går av nån anledning välldigt bra just på gall-värk. Samt viktigast, åk in till VC imorgon, så dom får ta ett blodprov. Man kollar upp gallans status, och likadant pancreas genom ett amylas. Även om man inte får dags aktuella värden, brukar man kunna få en fingervisning om vad som hänt, så man vet hur man ska planera för dig framöver. Låter som man behöver titta på din galla med ultra ljud. Om inte annat är det bra för dig att veta, om du behöver söka akut under tiden. Men vore jag du, skulle jag inte sätta mig på en flygning till tjotihistan, den närmaste tiden, tills du fått det där undersökt. Fruktansvärd värk det där, och varje minut är rena plågeriet.

Krya på dig och lycka till!
  • Anonym (Gallsten)
    Jesper f skrev 2011-05-01 16:13:58 följande:
    Jo, tyvärr, skulle tom vilja påstå att det är troligt att den kommer tillbaka. Om du inte har henmma, köp hem Voltaren T. Och får du samma smärta, ta 2 st, samt 2st Alvedon, och se om du får någon smärtlindring. Just Voltaren T går av nån anledning välldigt bra just på gall-värk. Samt viktigast, åk in till VC imorgon, så dom får ta ett blodprov. Man kollar upp gallans status, och likadant pancreas genom ett amylas. Även om man inte får dags aktuella värden, brukar man kunna få en fingervisning om vad som hänt, så man vet hur man ska planera för dig framöver. Låter som man behöver titta på din galla med ultra ljud. Om inte annat är det bra för dig att veta, om du behöver söka akut under tiden. Men vore jag du, skulle jag inte sätta mig på en flygning till tjotihistan, den närmaste tiden, tills du fått det där undersökt. Fruktansvärd värk det där, och varje minut är rena plågeriet.

just det det tipset fick jag med, funkar hyffsat med den kombinationen, just voltaren och alvedon är en jättebra kombination eftersom de verkar på två olika sätt.
  • Anonym (kramp)
    Jesper f skrev 2011-05-01 16:13:58 följande:

Jag tror det jag med, så jag försöker att inte äta något som jag vet kan framkalla smärtan.  Tack för tipset, jag får åka och köpa det imorgon.

Jag hoppas att jag får åka in på VC på en gång imorgon så det blir gjort.
  • Anonym (kramp)

Tänkte på en till grej, ni som varit med om detta förut...

Då jag läser om just gallsten så står det att man kan känna smärta vid högra skulderbladet, men antar att det bara är då man får själva magsmärtan. Jag har inte ont i magen eller så just nu, men känns som om jag har en knut eller liknande just där som trycker, och den brukar komma och gå lite när som helst under en ganska lång tid faktiskt. Kan det ha något samband möjligtvis?

Återigen tack alla som svarar, varje inlägg får mig att lugna ner mig, särskilt då jag är hypokondriker och oroar mig för det mesta.

• Anonym (kramp)

Nehej, man kan visst inte ta blodprov eller något utan jag ska bara se till att jag äter bra mat och om jag får super super ont ska jag ringa för att få bättre smärtlindring. Tids nog så blir man ju tvunngen att operera men tydligen vad jag uppfattar det som så vill de att jag ska få 100 anfall till innan de gör något. Nästa gång jag får anfall så ska jag ringa in så jag får åka in på akuten eller jouren så de gör något på en gång. I lördags natt var jag bara så trött och hade så ont så jag orkade verkligen inte.

Yaay, kul att de utreder det så att man verkligen vet att det är just gallsten! Verkligen....

• Anonym (MEe)

Låter helt klart som gallsten. Be att få en remiss till ultraljud undersökning samt egazil som hjälper när du får anfallen!

Jag hade gallsten, väntade på op men kunde inte vänta då det hade gått så långt att den blev inflamerad samt att jag var så uttorkad då jag inte kunde äta ngt överhuvudtaget så jag åkte till akuten, blev inlagd o dagen efter blev jag op.

Känner fortfarande av i gallgångarna när jag äter fetmat/godis ect. Men inga kramper, skööönt!

• Anonym (MEe)

Kan tillägga att när jag gick till läkaren o ville ha remiss till ul( jag fick tjata mig till ett ul) så trodde han att jag inte hade gallsten överhuvudtaget eftersom jag är ung (27) samt att jag var mjuk i magen. När ul gjordes var det fullt med små stenar!

Fick ingen smärtlindring som helst utan de fick jag efter ul:et.

Voltaren kan även hjälpa då de har en kramplösande effekt.

Så stå på dig! Är inte meningen att du ska gå runt o ha ont samt inte kunna äta.

• Anonym (kramp)

Ja, alltså det lät ju på henne (i telefonen på VC) att hon inte riktigt trodde på mig, "det kunde ju lika gärna vara magkatarr".  Jag är bara 22 så det kanske också har en inverkan på vad hon tror. Jag sa att jag hade ringt in till sjukvårdsupplysningen och att hon trodde samma där. Borde de inte kunna se att jag ringt in dit?

Ja det känns rätt trist att jag inte ska kunna äta grillad mat i sommar, äta ett gott äpple eller ens ett ägg.

Svar på tråden Ritkigt Ont i magen - bör jag ringa?