• Soffiie

Järnspruta??

jag ahr väldigt lågt järnvärde och då erbjöd min bm mig träffa läkaren och få recept på en spruta som en bm ger så slipper man äta järntabletter.. jag träffade läkaren då berttade han att man får bekosta den sprutan själv, den kostar 2000 kr,, jag höll på ramla av stolen är det bara jag som tycker det är sinnessjukt att mans ka behöva betala den själv? Är det någon som har tagit den sprutan och fått betala sj ? eller fått den betald?

• Svar på tråden Järnspruta??
  • MattiasFru

de flesta mediciner får du bekosta själv, varför skulle det vara annorlunda med denna?

• Soffiie

jo så är det väl men jag tänkte bara eftersom detta hör till min graviditet,, och man ska få den på spec mvc..  och när jag blev erbjuden den var det ingen som sa något om att man måste betala själv. men men det är väl bara göra det och se glad ut

• MattiasFru

aha okej. ja men ring tillbaka till den som erbjöd dig det då och dubbelkolla så att allt stämmer, det skulle jag gjort

• PVeraB

jag skulle tro du behöver betala den själv, precis som du betalar din ev. järntabletter själv. Jag åt niferex.

• Soffiie

ja jag äter niferex 4 om dagen men mitt järn går inte upp.. jag är magsäcksopererad så jag antar att min tarm inte tar upp dem som på en icke opererad.. ska vända mig till dem som op mig dem kankse kan hjälpa mig tycker 2000 är i värsta laget

• MattiasFru
    Soffiie skrev 2011-05-01 18:42:11 följande:
    ja jag äter niferex 4 om dagen men mitt järn går inte upp.. jag är magsäcksopererad så jag antar att min tarm inte tar upp dem som på en icke opererad.. ska vända mig till dem som op mig dem kankse kan hjälpa mig tycker 2000 är i värsta laget
    bara av ren nyfikenhet, är inte så insatt i magsäcksoperationer, varför skulle inte tarmen ta upp järnet bara för att du opererat magen?
  • Soffiie

jo dem har kopplat om en del av tarmen och även förkortat den så allt anm stoppar i munnen går snabbare genom kroppen så därför tar inte min kropp upp föda och andra saker lika mycket..

• Skaune2011

Varför skulle du inte behöva betala? Det får ju vi andra göra som behöver, det är ju som vilken medicin som helst. Jag antar att det är injektioner med Venofer som gäller, de kostar inte så mycket utan det är ca 800:- för 5 ampuller. Går dessutom på högkostnadsskyddet. 

• Soffiie

läkaren som jag avr hos kollade fass och sa att en dos kostar ca 2000 kr,, jo jag tycker det vore va gratis eftersom  det är pga graviditet kombinerat me min op .. jag barra frågade folk behöver inte va så sura för det

• Skaune2011

Skumt. Min läkare sa att det enda järninjektionerna som fanns tillgängliga just nu var just Venofer, som jag själv har fått i 10 omgångar på grund av gräsligt dåliga järnvärden. Jag har inte gjort någon op, men på grund av andra sjukdomar har jag fått min järnbrist (ej gravid). Men det är bara att betala, som alla andra....men visst svider det i plånboken. Tur allt går på högkostnadskortet i alla fall. 

Jag är inte sur, men jag tycker det ska vara lika för alla. 

• anna hepp

Jag fick venofer i dropp på förlossningen under 2ggr i veckan under hela min första graviditet..men de behövde jag inte betala för..vet inte varför. Men det får man inte om järntabletter fungerar. och järnvärdet måste vara väldigt lågt. Vet du vad du låg på?

När jag fått det utan att vara gravid, på mag o tarm, har jag fått betala och det kostade precis som skaune2011 skriver.

• Soffiie

jag hade 92 i finger värde sist och sen lågt feretin osäker på stavning  när dem kollade blodet.. tar 4 niferex om dagen vad låg dit på då?

• anna hepp

ok. Har det blivit något bättre med niferexen? Mår du dåligt av att ha lågt värde?
    Jag låg mellan 70 och 90,det gick lite fram o tillbaka.

• Soffiie

aha 70 det var lågt,, jag känner mmig trött och orkeslös andfådd detär vä-l de enda som jag känner som både kanva graviditeten och brist på järn
    jag ahr ätit de tabletterna sen ja blev gravid för då hade jag lågt i v 5 när jag var på akuten så då började med niferex men har höjt till 4om dagen nu men får se nästa provtagning på tisdag om det bivit bättre

• Evve81

Jag får venofer injektioner nu under graviditeten en gång i veckan. 900 kr för 5 st..... Jag har tack och lov frikort på medicin sedan tidigare men tyvärr är de superdyra.

Mitt HB var ganska bra det var på 120 förra månaden men mitt Ferritin låg på 8 och det tyckte min tarmdoktor var på tok förlågt redan när det var på 17 men nu blev det järnsprutor och ja jag bekostar dem själv!

• JohannaL

Undrar vad allas olika ferritin legat på? mitt låg å 9 men de verkar inte göra nått åt det e det kanske ff tillräkligt bra för att de ska bry sig?

• Evve81
    JohannaL skrev 2011-05-21 17:38:25 följande:
    Undrar vad allas olika ferritin legat på? mitt låg å 9 men de verkar inte göra nått åt det e det kanske ff tillräkligt bra för att de ska bry sig?
    MItt låg på 8. Jag har dock en tarmsjukdom också och redan när mitt ferritin varde var på 17 tyckte ju min tarmdoktor att det var för lågt. Dock tyckte inte den gyn doktor jag var till att det var så farligt...... Allt är normalt när man är gravid
  • JohannaL
    Evve81 skrev 2011-05-21 20:26:29 följande:
    MItt låg på 8. Jag har dock en tarmsjukdom också och redan när mitt ferritin varde var på 17 tyckte ju min tarmdoktor att det var för lågt. Dock tyckte inte den gyn doktor jag var till att det var så farligt...... Allt är normalt när man är gravid
    jag e gastric by pass op så de ska ha koll på mig, så järn värdet e inte lågt endast pga graviditet,, menmen får väll snällt vänta..
  • Karra

Sitter nu på sjukhuset och inväntar min första järnspruta. Jag är också GAstric by pass opererad. Fixar inga tabl. Än så länge har jag inte behövt betala något..

Svar på tråden Järnspruta??