lövet skrev 2011-05-04 11:25:25 följande:
Jag har hyposensibiliserat mig som vuxen och måste säga att det faktiskt verkligen var värt det. Både min björkpollen allergi och min gräsallergi har blivit bättre men jag är långt ifrån symptomfri. Numera klarar jag mig dock med en vanlig medicinering och jag kan äta saker som äpplen vilka jag inte kunde äta tidigare.
Är er dotter allergisk mot både björk och gräs? Om hon är gräsallergiker så tycker jag att ni ska kolla upp om dottern kan ta Grasex och därmed slippa en av sprutorna. Grasex är numera godkänt för barn från 5 år. Vad det gäller björk så finns ju ingen hyposensibilisering i tablettform än så det är väl sprutorna som gäller. Jag tror inte att åldern är något hinder för att påbörja en hyposensibiliering i 5-6 års åldern utan jag tror att största skälet till att man gärna väntar lite är att det är jobbigt med själva proceduern. Det tar mycket tid att åka till sjukhuset och ta sprutorna, själva sprutan kan ju upplevas som obehaglig och jag fick i alla fall rätt kraftiga lokalreaktioner (armen svullnade och kliade) som var jobbiga. Många barn har svårt för sprutor och inser inte varför dom måste ta en obehaglig spruta för att må bättre. Vår dotters läkare pratade om hyposensibilisering redan när hon var 4 år men främsta skälet att vi inte började då är just att hon fortfarade klarade sig hysfat samt att vi kände att hon inte skulle mentalt klara av processen med sjukhus och sprutor varje vecka. Är man dock så dålig att man inte ens kan vara ute så tycker jag definitivt att mans ka överväga att testa hysposensibilisering så fort som möjligt. Ni kan väl fråga läkaren om det finns möjlighet att ta sprutorna på en mottagning som är närmre er (t.ex. vårdcentralen) - det är kanske inte möjligt under uppdoseringen men eventuellt under underhållsfasen.
Testerna visar bara på björk men i år har hon även känt av hassel och al. Gräs tror jag inte att hon har reagerat på för på sensommaren när pollensäsongen är över så blir hon mycket bättre. Vi bor i Dalarna och det enda stället som ger såna här sprutor är lasarettet i Falun men jag tycker absolut att det är värt resorna dit om det kan hjälpa min dotter. Nu är det dålig livskvalitet för henne då hon även har en immunbrist som drar ner henne och gör att hon är sjuk jämt.