• USB

Hyposensibilisering

Har en snart 6-årig dotter som är väldigt allergisk mot björkpollen. Vi medicinerar dagligen med aerius, livostine nässpray, opatanol ögondroppar och giona för astmabesvär men ingenting hjälper. Idag är vi tvungna att hålla henne inne för hon har det så besvärligt. Funderar nu på hur det vore med hyposensibilisering. Hennes läkare pratade om det ifjol men då hjälpte medicinerna ganska bra men nu har hon utvecklat astma också.

Är hon lite för ung för att göra hyposensibilisering?

• Svar på tråden Hyposensibilisering
  • liams mamma07

Hej!
    Jag har genomgått hyposensibilisering, första gången när jag var kring 12 år, mot pollen och björk. Vet inget om hur gammal man ska vara för att genomgå behandling, vad de har för nedre gräns. Men om läkarna har tagit upp det så är det väl okej??
    Har ni fått information om vad behandlingen innebär?
    Jag har haft lite otur, de säger ju att behandlingen ska hjälpa iallafall kring 10 år, ibland livet ut. Tyvärr är jag nu på min tredje behandling. Startade då första när jag var 12 och är nu 30 år... En behandling varar ungefär fyra år..
    När jag får sprutorna mår jag jätte bra, behöver knappt ta några mediciner. Tyvärr försvinner det fort ur kroppen på mig bara..
    Hör gärna av dig igen om det är något du undrar!!

• liams mamma07

Menade att en behandling tar cirka 4 år, skrev kanske lite otydligt där..
    Om hon är okej i ålder och du vill att hon ska får sprutor så tänk på att de kan inte börja förrän björksäsongen är över. Så länge allergenet är i luften kan de inte börja med sprutor. Hon får då börja till hösten, och om läkarna behöver skriva remiss till allergi är det ju hög tid att de gör det nu så hon kommer med..

• USB

Vi har fått lite info om hur det går till. En spruta i veckan i 3 månader och sedan en i månaden och sedan trappas det ut under 3,5 års tid. Kruxet är att vi har 9 mil till lasarettet som gör det här men det får det vara värt bara hon blir bättre i sin allergi. Som det är nu måste vi hålla henne inne och till hösten börjar hon skolan och då är det inte till att vara hemma....Har hört att det kan vara en jobbig behandling.
    Vi ska träffa barnläkaren den 25 maj och diskutera igenom hur vi vill göra. Det känns som att det här är det enda som kan hjälpa henne. Medicinerna som hon tar nu hjälper inte alls.

• erkiperki

Är det länge sedan en läkare har sett över hennes medicinering? Även om hon blir aktuell för hyposensibilisering så måste hon ju ha så bra mediciner som möjligt under tiden. Det låter som att det skulle gå att justera lite där... Har ni kontakt med en allergiläkare?

• USB
    erkiperki skrev 2011-05-03 19:04:47 följande:
    Är det länge sedan en läkare har sett över hennes medicinering? Även om hon blir aktuell för hyposensibilisering så måste hon ju ha så bra mediciner som möjligt under tiden. Det låter som att det skulle gå att justera lite där... Har ni kontakt med en allergiläkare?
    Nä vi går bara på barnmottagningen. Läkaren där höjde hennes dos på Aerius i måndags men nu får hon inte höja mer enligt honom. Fick även nasonex utskrivet så nu tar hon både livostine och nasonex. Inatt har hon kämpat med sin astma hela natten så hon har fått ta buventol flera gånger. Det känns verkligen jobbigt och sämre blir det med tanke på att björken inte är "färdig" än....
  • Fenomen a

mina barns läkare paratade om att börja när de var runt 9

• lövet

Jag har hyposensibiliserat mig som vuxen och måste säga att det faktiskt verkligen var värt det. Både min björkpollen allergi och min gräsallergi har blivit bättre men jag är långt ifrån symptomfri. Numera klarar jag mig dock med en vanlig medicinering och jag kan äta saker som äpplen vilka jag inte kunde äta tidigare. 
    Är er dotter allergisk mot både björk och gräs? Om hon är gräsallergiker så tycker jag att ni ska kolla upp om dottern kan ta Grasex och därmed slippa en av sprutorna. Grasex är numera godkänt för barn från 5 år. Vad det gäller björk så finns ju ingen hyposensibilisering i tablettform än så det är väl sprutorna som gäller. Jag tror inte att åldern är något hinder för att påbörja en hyposensibiliering i 5-6 års åldern utan jag tror att största skälet till att man gärna väntar lite är att det är jobbigt med själva proceduern. Det tar mycket tid att åka till sjukhuset och ta sprutorna, själva sprutan kan ju upplevas som obehaglig och jag fick i alla fall rätt kraftiga lokalreaktioner (armen svullnade och kliade) som var jobbiga. Många barn har svårt för sprutor och inser inte varför dom måste ta en obehaglig spruta för att må bättre. Vår dotters läkare pratade om hyposensibilisering redan när hon var 4 år men främsta skälet att vi inte började då är just att hon fortfarade klarade sig hysfat samt att vi kände att hon inte skulle mentalt klara av processen med sjukhus och sprutor varje vecka. Är man dock så dålig att man inte ens kan vara ute så tycker jag definitivt att mans ka överväga att testa hysposensibilisering så fort som möjligt. Ni kan väl fråga läkaren om det finns möjlighet att ta sprutorna på en mottagning som är närmre er (t.ex. vårdcentralen)  - det är kanske inte möjligt under uppdoseringen men eventuellt under underhållsfasen. 

• USB
    lövet skrev 2011-05-04 11:25:25 följande:
    Jag har hyposensibiliserat mig som vuxen och måste säga att det faktiskt verkligen var värt det. Både min björkpollen allergi och min gräsallergi har blivit bättre men jag är långt ifrån symptomfri. Numera klarar jag mig dock med en vanlig medicinering och jag kan äta saker som äpplen vilka jag inte kunde äta tidigare. 
    Är er dotter allergisk mot både björk och gräs? Om hon är gräsallergiker så tycker jag att ni ska kolla upp om dottern kan ta Grasex och därmed slippa en av sprutorna. Grasex är numera godkänt för barn från 5 år. Vad det gäller björk så finns ju ingen hyposensibilisering i tablettform än så det är väl sprutorna som gäller. Jag tror inte att åldern är något hinder för att påbörja en hyposensibiliering i 5-6 års åldern utan jag tror att största skälet till att man gärna väntar lite är att det är jobbigt med själva proceduern. Det tar mycket tid att åka till sjukhuset och ta sprutorna, själva sprutan kan ju upplevas som obehaglig och jag fick i alla fall rätt kraftiga lokalreaktioner (armen svullnade och kliade) som var jobbiga. Många barn har svårt för sprutor och inser inte varför dom måste ta en obehaglig spruta för att må bättre. Vår dotters läkare pratade om hyposensibilisering redan när hon var 4 år men främsta skälet att vi inte började då är just att hon fortfarade klarade sig hysfat samt att vi kände att hon inte skulle mentalt klara av processen med sjukhus och sprutor varje vecka. Är man dock så dålig att man inte ens kan vara ute så tycker jag definitivt att mans ka överväga att testa hysposensibilisering så fort som möjligt. Ni kan väl fråga läkaren om det finns möjlighet att ta sprutorna på en mottagning som är närmre er (t.ex. vårdcentralen)  - det är kanske inte möjligt under uppdoseringen men eventuellt under underhållsfasen. 
    Testerna visar bara på björk men i år har hon även känt av hassel och al. Gräs tror jag inte att hon har reagerat på för på sensommaren när pollensäsongen är över så blir hon mycket bättre. Vi bor i Dalarna och det enda stället som ger såna här sprutor är lasarettet i Falun men jag tycker absolut att det är värt resorna dit om det kan hjälpa min dotter. Nu är det dålig livskvalitet för henne då hon även har en immunbrist som drar ner henne och gör att hon är sjuk jämt.
  • Dr Mupp

Har hon bara ett antihistamin?
    Våra pollenallergiker äter aerius och Telfast resp Zyrlex som grundmedicinering. Båda är antihistamin.
    Sen har de Zaditen till ögonen de få gånger de faktiskt reagerar med ögonbkli. Grabben har även Flutide mot astman.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • USB
    Dr Mupp skrev 2011-05-07 21:52:33 följande:
    Har hon bara ett antihistamin?
    Våra pollenallergiker äter aerius och Telfast resp Zyrlex som grundmedicinering. Båda är antihistamin.
    Sen har de Zaditen till ögonen de få gånger de faktiskt reagerar med ögonbkli. Grabben har även Flutide mot astman.
    Livostinet tror jag oxå är antihistamin men det är ju bata nässpray
Svar på tråden Hyposensibilisering