• Ullet

Svampinfektion och förlossning

Jag misstänker att jag har fått en svampinfektion i underlivet och nu undrar jag:

*Kan jag kurera mig utan att prata med BM först?
    *Kan en svampinfektion på ngt sett påverka barnet vid en förlossning?

Tacksam för svar!

*kram*
    Ullet v36+6

• Svar på tråden Svampinfektion och förlossning
  • Ullet

Bea78-->
    Inte så roligt med svampinfektion, men det känns ändå skönt att veta att jag inte är ensam om mina frågor!

*kram*
    Ullet

• Minimum

Jag tror inte att svamp påverkar bebisen. Jag tror oxå att du ganska lugnt kan använda ngt receptfritt medel mot svamp (om du inte är öppen etc) ring din BM på måndag om du kan stå ut så länge eller prova med fil eller yougurt (det botar inte men det lindrar iaf)

• Trillian

Borde inte påverka fostret alls,vi har ju alla svampkulturer i underlivet,även när vi inte har infektion.Prova Pevaryl eller Canesten receptfritt,om det blivit bättre inom några dagar är det svamp.Undvik sockerrik mat(svamp gillar socker och man utsöndrar mer socker när man är gravid)och använd INTE doseringssprutan til salvan när du är gravid.

• anna83

Hej!
    Har haft svampinfektion under min graviditet...köpte pevaryl (finns receptfritt på apoteket och är det som dom flesta rekomenderar då man är gravid)på apoteket efter att jag hade pratat med min bm som sa att svamp inte påverkar barnet alls...=)
    Min mamma sa en gång till mig att om jag nånsin får klåda/svamp i underlivet skulle jag prova med filmjölk (jag tror inte det botar,men det kanske lindrar iallafall..?)
    Hoppas du fått lite svar på dina frågor.

• Pejo

Hej,

Pevaryl eller canesten påverkar inte fostret. Tänk på att ta den som innehåller 3 st vagitorium för bästa effekt.

Har haft ganska mkt problem med svampinfektion under graviditeten änsålänge och det är ganska vanligt enl min BM.

Tänk oxå på att ev köpa intimtvål från apoteket det hjälper till att hålla nere ph-nivån då svampen trivs bättre i basisk miljö som vanlig tvål ger.

Hoppas att du blir bättre...

Svar på tråden Svampinfektion och förlossning