• MariaStar

Mobilt bredband eller ADSL?

Jag och min sambo har precis köpt ett radhus. Där saknar fiber-internet och det enda vi har till förfogande är därför det gamla hederliga telejacket. 

Jag har tidigare haft ADSL via både comhem och Bredbandsbolaget men är inte vidare nöjd... Strulande modem och dålig support.

Bor nu i ett fiberhus och har en trådlös router Linksys E3000 som vi gärna skulle vilja ha nytta av även i nya huset.

Några tips och erfarenheter? 

• Svar på tråden Mobilt bredband eller ADSL?
  • Annanym

Har du kollat med grannarna?

• Annanym

Jag har ADSL via Telia - är nöjd. Inte så nöjd med mitt mobila bredband däremot.

• MariaStar

Nej jag har inte kollat med grannarna än. Vi har inte flyttat dit än så har inte riktigt träffat nån granne. 

Tänkte beställa snart dock då vi flyttar in i nästa vecka. Verkar som att de flesta är rätt missnöjda med sitt mobila bredband och lutar faktiskt mot telias ADSL... 

• Annanym

Min mans ex har Telias TV-tjänster också, är nöjd med dem. Verkar vara någon kampanj nu. Verkar vara en del bra TV-kanaler. Har inte det själv (vi har en annan TV-leverantör i fastigheten).

• Tenshii

Jag ser ingen fördel i att använda sig av 3G hemma om man kan få internet levererat på något annat sätt, ADSL i detta fallet. 3G ger dig sämre hastighet, sämre responstid, antagligen begränsat hur mycket data du kan skicka/ta emot, inte lika stabilt osv. En sak om man har en laptop och reser mycket, jag surfar mycket på det sättet med min mobil som modem. Men hemma? Nä. 

Hör med grannarna vad de kör, vad som funkar bra kan variera lite mellan stad och omåde. Dock så brukar Telia funka ok över lag var man än bor, man får vad man betalar för där.  

• suzzit

Vi skulle inte klara oss med bara ett mobilt bredband. Finns möjligheten som ni verkar ha till annan uppkoppling så ta den istället. Det blir för segt och långsamt med 3G. Kanske blir bättre när 4G finns att tillgå överallt, men det lrä väl dröja.

Svar på tråden Mobilt bredband eller ADSL?