• Maho

Doptårta - hur många? + recept!

Hej!

Dopet närmar sig och jag skulle behöva lite hjälp. Hur många tårtor behövs? Det kommer ca 29 vuxna och 17 barn. Vi kommer även att ha smörgåstårta, muffins och lite småkakor..
    Tänkte göra marsipantårta, så om nån har förslag på recept blir jag glad!
    //Marica

• Svar på tråden Doptårta - hur många? + recept!
  • mammizen

Hej! Vi hade dop i helgen och bjöd på bl a princesstårta. Vi hade 60 gäster, 47 vuxna och 13 barn. Dumma jag hade beställt 60 bitar princesstårta från ett konditori. Det blev över hur MYCKET som helst. Likadant med fikabrödet. Alla tar ju inte en av varje. Fast det är klart, jag har ju heller för mycket fika än för lite. Det är jättesvårt att beräkna mängden. Du som ska bjuda på smörgåstårta oxå lär ju folk vara mer "mätta" till fikat så att säga.

• vist

Vi hade oxå alldeles för många tårtor och fika bröd på vår dotters dop, men som sagt var, bättre för mycket än för lite. Men om ni skall bjuda på smörgåstårta så skulle jag nog inte göra mer än 4 st tårtor. Smörgåstårta brukar ju vara ganska mastigt.
    T.e.x ställ bara fram 2 tårtor först, annars kommer du ha 4 st halvätna tårtor när kalaset är slut. Om det blir mycket fika bröd över kan du alltid dela ut en liten plastpåse till gästerna när dom går.

Lycka till!

• Maho

Tack för tipsen!
    Det är det jag känner med, hellre för mycket än för lite..
    Nån som har ett bra recept eller en bild på marsinpan tårta som doptårta?

• clara02

jag gjorde en tårta till systerdotters dop bild finns i mitt galleri.

ja brukar ha i ett lager med sylt å ett med vaniljsås massa grädde på, sen på med marsipanen bara.

Svar på tråden Doptårta - hur många? + recept!