• Nenne2

Hur är det att bo i Sollentuna?

Vi är en familj med två barn på 5 och 9 år. Vi bor i en småstad i västra Sverige och funderar på att ta steget och flytta upp till Sthlm. Vi har släkt och vänner där. Vi funderar på områdena Täby, Vallentuna eller Sollentuna. Vi vet en del om Täby och Vallentuna, men inget om Sollentuna. Skulle bli jätteglad och tacksam om någon här kan skriva lite om hur det är i Sollentuna, hur det är för barn, skolor etc. Finns det vissa områden ni rekomenderar att bosätta sig i mer än andra? Vilka skolor rekomenderas?

• Svar på tråden Hur är det att bo i Sollentuna?
  • LillaW

Hejsan! Jag är uppvuxen i Viby i Sollentuna.  När det var dags för mig och min man att flytta till hus funderade vi på Täby, bara för att upptäcka något nytt och skapa vår framtid på ett eget ställe, men så hamnade vi ändå i Viby. Maken är från Edsviken i Sollentuna och både han och jag trivs hur bra som helst här uppe i Viby. Perfekt ställe att låta sina barn växa upp på. Och så otroligt skönt att komma så nära naturen och järvafältet efter flera år i huvudstaden.

Många tycker att Viby ligger lite off men det beror nog helt på vad man är van vid. Direktbussarna till stan går ju superofta på mornarna och det är inte så långt till pendeln... 

Skolor har jag inte superkoll på men eftersom vår unge är på tillväxt har jag spanat in flera förskolor med utomhuspedagogik. Det finns många valmöjligheter både bland förskolor och skolor. 

• Nenne2

Tack för ditt svar :) Kul att höra så positivt om Sollentuna. Har kollat lite på hus däromkring och priserna ser ut att ligga högt som så annars i Sthlmstrakten.

Svar på tråden Hur är det att bo i Sollentuna?