• emchristina

Hemmagjorda leksaker för marsvin?

Nu är marsvinsburen klar som vi har byggt själva :) (Spån och hö ska ju in där sen såklart!) Ska hämta hem mina nya kamrater i veckan. Dom har redan fått en liten fluffig tunnel att springa genom och sova i, några grenar från ett äppelträd att gnaga på osv.

Men finns det andra grejer som marsvinen kan gilla att pyssla med som man kanske kan göra hemma? :)

Har läst att dom kan gilla såna här katt/fågelplingor som man hänger upp på något sätt, kan det vara något?  Har ni andra leksakstips? 

• Svar på tråden Hemmagjorda leksaker för marsvin?
  • skruttan8

Jättefin bur, ser bara en liten sak som jag undrar över, är det en hylla till höger? Om, kolla så de inte kan klättra över kanten! De är inga lekdjur och ska helst inte stå på bakbenen, men de gillar att krypa in i saker, typ tunnlar, papperskassar, filtar, halm. Sök på google så hittar du massa tips, lycka till med nya kamraterna

• Ekorrmamman

Det ser ut att saknas en sak -marsvinen behöver varsitt skyddat krypin för att trivas. Ett litet hus eller en ombonad tunnel.

• Obsidiana

Först och främst: jättefin bur!. Men du bör nog fixa någon form av tak till buren. Marsvin hoppar inte men på något magiskt sätt kan de ändå ta sig över ganska höga hinder. Gömda vingar antagligen. ^^
    Annars tror jag att ett litet hus skulle vara uppskattat. Något som kan vara svårt att göra själv, men som de kanske tycker är roligt är en aktiveringsboll: http://www.veterinarshoppen.se/magento/index.php/smadjur/aktiveringsboll-ipts.html

• Ekorrmamman

Undrar över en sak till. Jag ser ingen vattenflaska och undrar hur du fäster den?
    Att servera vatten i skål är nämligen ingen bra idé.. 

• Millans hustru

våra marsvin älskar sina aktiveringsbolalr med godis i. o sen brukar de få tomma tablettaskar o liknande med gott i som de skakar ut. vi brukar också ställa upp saker (ofarliga om de välter) så att de kan springa runt o leka tittut o liknande. det gör de verkligen!!

• HäckHäxan

Gammal tråd jag vet, men jag hittade en så bra länk, så om någon kikar in så finns det flera tips på leksaker här: home.swipnet.se/~w-77537/mleksak.htm

Skämt om dvärgar bör vara korta!
Svar på tråden Hemmagjorda leksaker för marsvin?