• Bullan1978

Kåvepenin, nasonex, nässkölj pga. bihålorna - hjälper inte!

Jag har nu varit sjukskriven för bihåleinflammation, öroninflammation, slemhosta, matthet o.s.v. alldeles för länge.

Fick utskrivet penicillinet Kåvepenin och näsdroppar med kortison: Nasonex. Nu har jag tagit detta i 7 dagar men märker inte någon stor förbättring. Lite piggare men fortfarande gulgrönt snor som dock har minskat i produktion, så att säga Tungan ute Nasonex märker jag ingen skillnad av alls.

Jag försöker med nässköljspruta med saltlösning och jag har Renässans Mentol Plus (saltlösning) som spray. Det hjälper inte alls.

Det enda som hjälper mot täppan är vanliga näsdroppar. Har jag blivit beroende av dessa och det är därför som jag fortsätter vara täppt?

Någon klok med erfarenhet?

• Svar på tråden Kåvepenin, nasonex, nässkölj pga. bihålorna - hjälper inte!
  • Arkansiel

Ring läkaren som ordinerade läkemedlen. Han eller hon är bäst lämpad att svara på dina frågor, knappast någon på FL.
    Krya på dig :)

• Bullan1978
    Arkansiel skrev 2011-05-01 19:19:00 följande:
    Ring läkaren som ordinerade läkemedlen. Han eller hon är bäst lämpad att svara på dina frågor, knappast någon på FL.
    Krya på dig :)
    Ja, men läkaren får jag inte tag i förrän i morgon. Och erfarenhet är intet att förkasta
  • TEmamma

Jag blir jättelätt beroende av vanlig nässpray, då brukar det ta ungefär en vecka för att vänja av mig med det... Så kanske testa att sluta. Men ändå, om du fått utskrivet pencillin för en bekräftat bihåleinflammation och du inte märker förbättring bör du kontakta din läkare igen.

• Bullan1978
    TEmamma skrev 2011-05-01 19:32:28 följande:
    Jag blir jättelätt beroende av vanlig nässpray, då brukar det ta ungefär en vecka för att vänja av mig med det... Så kanske testa att sluta. Men ändå, om du fått utskrivet pencillin för en bekräftat bihåleinflammation och du inte märker förbättring bör du kontakta din läkare igen.
    Jag har aldrig blivit beroende av nässpray förut så därför jag undrar om det skulle kunna vara det. Ska ta kontakt med min läkare. I morgon. Tack för svar!
  • Bullan1978

Ingen som använt Nasonex och har efraenhet av det? Tycker verkligen inte det fungerar på mig...

• Sthlm74

Hade nyss bihåleinflammation själv (gravid i v.35):
    kan ta upp till 10 dagar innan du märker att det blir bättre. Jag åt alvedon dygnet runt i 2 veckor för jag hade så sjukt ont i bihålorna. Trodde aldrig det skulle ge sig men det släppte dock efter ett tag tack och lov.
    Ta vanlig nässpray så det sväller av och sen tar du 2 sprayningar Nasonex i vardera näsborre. Så fort som möjligt försöker du sluta med den vanliga nässprayen och använder bara Nasonex.

Använd nässköljen också så ofta som möjligt! 

• Bullan1978
    Sthlm74 skrev 2011-05-01 21:19:45 följande:
    Hade nyss bihåleinflammation själv (gravid i v.35):
    kan ta upp till 10 dagar innan du märker att det blir bättre. Jag åt alvedon dygnet runt i 2 veckor för jag hade så sjukt ont i bihålorna. Trodde aldrig det skulle ge sig men det släppte dock efter ett tag tack och lov.
    Ta vanlig nässpray så det sväller av och sen tar du 2 sprayningar Nasonex i vardera näsborre. Så fort som möjligt försöker du sluta med den vanliga nässprayen och använder bara Nasonex.

Använd nässköljen också så ofta som möjligt! 
    Ah, sweet! En klok med erfarenhet

Då fortsätter jag med Nasonex. Har sprayat med vanliga näsdroppar innan Nasonex men jag har också testat om jag bara använde Nasonex och det var då jag inte tyckte det verkade göra ngn skillnad. Men jag fortsätter spraya varje morgon i ytterligare några dagar då och försöker lägga av med vanliga näsdropparna.

Jag vet inte varför mitt inlägg hamnade i första trimestern för jag är i tredje Vecka 33.

Tack för svar!
  • Kimona

Har du prövat en sån där ångmaskin man sätter ansiktet över och andas in vattenånga? Man kan hälla i lite pepparmintextrakt också :)

Ligga ute i solen kan funka också

• Kimona
    Bullan1978 skrev 2011-05-01 19:35:22 följande:
    Ingen som använt Nasonex och har efraenhet av det? Tycker verkligen inte det fungerar på mig...
    Jag har använt den och förutom att den sved så funkade den. Följer du instruktionerna som följer med? Den ska inte tas som vanlig nässpray
  • Bullan1978
    Kimona skrev 2011-05-01 23:27:41 följande:
    Har du prövat en sån där ångmaskin man sätter ansiktet över och andas in vattenånga? Man kan hälla i lite pepparmintextrakt också :)

Ligga ute i solen kan funka också
    Nää... Men jag har gjort det några gånger genom livet och vet inte varför jag inte gjort detta nu. Fast då kokade jag vatten i en gryta och la en handuk över mitt huvud och andades in

Min mamma snackar om att bakterierna trivs i värmen som man får av solen... Men hon är inte någon doktor precis...

Har ju hållt på med nässkölj nu och jise vad det är äckligt! Men det hjälper väl en aning kan jag tycka...

Tack för svar!
  • Bullan1978
    Kimona skrev 2011-05-01 23:28:31 följande:
    Jag har använt den och förutom att den sved så funkade den. Följer du instruktionerna som följer med? Den ska inte tas som vanlig nässpray

Jo, följer instruktionerna tror jag...? Skaka flaskan, spraya 2 spray på morgonen och luta den lite på ngt sätt som apotekarien visade lite diffust... Använder den inte mer än så.

Funkade den ganska omgående för dig? För det är liksom 7:e dagen idag och jag märker inte ngn större skillnad...

• Kimona
    Bullan1978 skrev 2011-05-01 23:34:02 följande:

Jo, följer instruktionerna tror jag...? Skaka flaskan, spraya 2 spray på morgonen och luta den lite på ngt sätt som apotekarien visade lite diffust... Använder den inte mer än så.

Funkade den ganska omgående för dig? För det är liksom 7:e dagen idag och jag märker inte ngn större skillnad...

Du ska spreja en i varje näsborre, luta dig framåt och andas tills det lättar lite.
    Det funkade på mig med en gång, fast läkaren ordinerade 2 sprut i varje näsborre till mig ist för en
  • Laura03

Rinexin kan man även få utskrivet. Det är slemhinneavsvällande. Sedan be att få annat antibiotika då jag själv som haft allt för många bihålleinflamationer inte haft hjälp av kåvepenin.

• Sthlm74
    TS:
    du kan ta dubbel dos utan att det är någon fara.
    Jag körde både morgon och kväll med kortisonnässpray (i 2-3 veckor). Bihåleinflammation kan vara väldigt envis i slutet av graviditeten när man ändå ofta är så svullen i näsan men som jag nämnde; mitt gav med sig tillslut men jag var sjukt trött på att ha så ont i bihålorna!.

Jag hade kört både morgon och kväll med Nasonexen om jag vore du.
Svar på tråden Kåvepenin, nasonex, nässkölj pga. bihålorna - hjälper inte!