• Exra46

Hur mycket pålägg vid prissättning ?

jag arbetar sen en tid tillbaka på ett företag där dom säljer både produkt och tjänster.  Den som har gjort prissättningen tidigare har tagit inköpspris + frakt + tillverkningskostnad + 10%  och det blir utpriset till kund.
    I mina ögon är pålägget på 10 % i minsta laget...
    vad säger ni ?
    Det är i plåtbranschen om det gör någon skillnad.

• Svar på tråden Hur mycket pålägg vid prissättning ?
  • Lena

Har kringkostnader som lokalhyra och administration räknats in? Ett påslag efter det på 25-50% är rimligt

• Exra46

Nej det har inte räknats in, det är därför jag reagerar..
    ska man lägga på 25%  istället för 10% menar du då ?  eller 25% efter lokalhyra mm mm

• Exra46

oj..läste inte riktigt vad du skrev..dom har inte räknat in lokalhyra och personalkostnader alls. i mina ögon går dom ju back...

• Exra46

Om det är som du säger, så är det väl inte så konstigt att företaget inte går superbra direkt..Jag ska försöka lägga fram det lite snyggt i morgon

• Pettersson

Man tar vell betalt så mycke som kunden är beredd att betala oavsett vad produkten/känsten kostar att tillvärka/producera. Ex. En burk coca cola kostar 25 öre att tillvärka men dom tar 12 kr i affären och en Saab 9-5 kostar 350000 kr att tillvärka men utpriset till kund är 250000 kr. Man anpassar priset efter vad kunden är beredd att betala.

• Lena
    Pettersson skrev 2011-05-01 21:42:12 följande:
    Man tar vell betalt så mycke som kunden är beredd att betala oavsett vad produkten/känsten kostar att tillvärka/producera. Ex. En burk coca cola kostar 25 öre att tillvärka men dom tar 12 kr i affären och en Saab 9-5 kostar 350000 kr att tillvärka men utpriset till kund är 250000 kr. Man anpassar priset efter vad kunden är beredd att betala.
    Kan man iaf inte gå plus minus noll kanske man inte ska finnas i den branchen eller ta den kunden om den inte kan räknas in på marknadsföringskontot eller likande.
  • jassikan

Pålägget varierar mycket beroende på bransch. Vilken bransch handlar det om?

Ev. kan lokal etc. vara en del av tillverkningskostnaden, ex.vis en fast kostnad för div. företagskostnader och en rörlig kostnad för löner etc. Det beror helt på hur de hanterar siffrorna.

Svar på tråden Hur mycket pålägg vid prissättning ?