• Anonym (orolig)

Tillfällig svullna längst bak i gommen/halsen - orolig

Jag får ibland som att det känns som att det svullnar bak i halsen / längst bak i gommen.. Gomseglet (visst heter det så?)
    Det kommer oftast ganska plötsligt, kan vara när som helst på dygnet..
    Inte just i samband med mat så jag tror inte att det är allergi..

Det är jätteläskigt och jag tror alltid att jag ska få åka akut och inte kunna andas..
    Men när jag avvaktar så brukar det lägga sig efter max ett par timmar.
    Och jag KAN ju andas även om det KÄNNS supersvullet..

Ska ta upp detta med min läkare men undrar om någon känner igen detta?

• Svar på tråden Tillfällig svullna längst bak i gommen/halsen - orolig
  • EruGoEller

känner inte igen och inget vi fick läsa om på öron-näsa-hals kursen. men kolla upp hos läkare.

• leia83

På vilket sätt känns det svullet? Som en klump? 
    Låter ju som någon form av reaktion på något.
    får du några andra symtom i samband med det? 

• N 290

Kan vara refluxbesvär, alltså magsyra som kommer upp och irriterar halsen och därav känns (blir) den svullen. Har själv sådana problem och hade till en början ingen halsbränna alls, utan hade bara halsont och slemmig. Vet dock att det hela kan ge symptom utan att märkas, om man kan uttrycka sig så. Kroppen (halsen) känner av den starka magsyran, även om man själv inte gör det.

Sök på typ GERD eller refluxsjukdom, kanske kan det var det?

Glömde även berätta att jag utreddes för både astma och allergier, streptocker och har även kollats med kamera genom näsan till svalget osv innan ett magmunsbråck via gastroskopi konstaterades. Lång och krånglig väg alltså.

• Mammatilltretroll

Jag har liknande men blir även torr i halsen. Ingen vanlig muntorrhet alltså utan mer bak i halsen och det känns liksom domnat..

Läskigt men vet inte vad det beror på..

• mannen 02

hej
    Jag upplever ngt liknande och alltid på samma sida av halsen (vänster). Gomseglet och ca 35% av spenen svullnar upp.. blir lite som en gelelik svullnad..
    Håller I sig ca 4-6h för mig innan det drar sig undan.

Trodde att detta hade med allergi att göra men inte. Har kollat detta.

Har också fått riktig akut medicin men ingen medicin har gjort att symtomen försvunnit snabbare än de vanliag 4-6h arma..     

Fruktansvärt obehagligt :(

Detta har hänt 5 ggr nu sedan i påskas.

Finner INGET samband med mat alls. Enda gemensamma nämnaren är att jag antingen har trot I förkylning eller av ngn anledning rejält allmänt trött.     

Ngn idé??   

• Whissle

Har samma just nu. Torr i "svalget" och känns helt svullet. Har fått astma medicin förra veckan för att något är fel med andningen. Och efter detta har detta börja hända. 3e gången nu.. vafan gör man?

• Den gamle

Har också samma sak just nu och söker internet för svar men hittar inget. Får detta när jag flugit långt. Första gången för 4-5 år sedan reste jag till Kapstaden och vaknade mitt i fösta natten av att gomspenen var så stor att det kändes som att jag svalde den. Mycket otäckt! Försökte få hjälp men hav upp efter en stund och började försöka lösa problemet skälv. Allergitabletter hjälpte inte. Provade med att suga på isbitar för att kyla ner den och svullnaden minskade efter en liten stund. Har nu provat is flera gånger och det har blivit min "lösning", jag inbillar mig att det minskar tiden en hel del. Prova gärna och meddela hur det går.

Svar på tråden Tillfällig svullna längst bak i gommen/halsen - orolig