• Edelwise

Bästa förlossningsvården i Stockholmsregionen?

Hej på er,

jag har bf den 13 maj och planerar att föda på Östra i Göteborg men det är som så att jag och min sambo åker till Stockholm veckan som kommer och det finns såklart en "risk" att förlossningen kommer igång medan vi är där.

Jag undrar alltså vilket sjukhus ni tycker är bäst att söka sig till? Vilket har bäst rykte?

Tack för svar!
    =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 23:18
    vill lägga till en fråga:

Vilka finns det att välja på? Så att man vet vilka nummer man borde lägga in i mobilen...

• Svar på tråden Bästa förlossningsvården i Stockholmsregionen?
  • Sapato

Alla är bra vad jag hört. Födde själv på södersjukhuset och var nöjd.

• Lindreas

Jag födde på BB Stockholm och var sjukt nöjd! Jag har inte träffat en enda som varit missnöjd med deras vård, så det är ett hett tips. Det ligger vägg i vägg med Danderyds förlossning.

• Fru Sveden

Har ingen aning om vilket som har bäst rykte, men jag har fött på Huddinge och (något off i och för sig) Södertälje. Har haft två jätte bra förlossningar och två jätte bra bb-vistelser.

• Fru Flugge

JA Huddinge har jag fött mina barn på och de va helt ok de som jag gillar bäst att de har NEO avdelning där om det skulle ha hänt nått för en..  Men jag har hört att Danderyds ska va bra och  Södersjukhuset oxå. Men man e inte så kräsen på miljön direkt förrän man tänker på det  ;)

• KMJ

Danderyds förlossning är jättebra med bra bb-hotel. Skulle själv inte vilja föda på Karolinska.

• Veritaslux

Lista på samtliga förlossningavdelningar Sthlms län:

Karolinska Solna
    Karolinska Huddinge
    Sös
    Södra BB (på Sös)
    Danderyds sjukhus
    BB Stockholm (ligger på Danderyds sjukhus)
    Södertälje sjukhus

Sida med info och länkar:

http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Forlossningen/Var-ska-jag-foda/

Vi har valt Södra BB i första hand, som liksom BB Stockholm erbjuder en mer "alternativ" förlossningsvård med hemlik miljö mm. Kriterierna är dock att man inte får ha några komplikationer och jag tror därför inte heller att de tar emot er om som inte valt dem. I andra hand (på grund av platsbrist t.ex) har vi valt Sös för att det ligger nära.

Ett annat populärt ställer är som nämnts Danderyd för att man erbjuds BB-hotell, för pappan att övernatta på (även om alla avdelningar nu i möjligaste mån försöker ordna övernattning även till pappan). Men eftersom det är populärt är det inte säkert att man får plats. Man är i princip inte garanterad plats någonstans men den avdelning man "valt" är den som ordnar en plats om det är fullt.

Väntar första barnet. BF 110603
  • 201201232

Jag har nyligen fött på Huddinge och tyckte det var väldigt bra. Gick snabbt att få EDA och alla var väldigt trevliga och omtänksamma. 

• Edelwise

Tack för alla svar! Det känns lite tryggare att veta vilka förlossningar som finns i Sthlm. BB Sthlm och Södra BB låter bra då jag vill ha en så naturlig förlossning som möjligt. Danderyd låter inte heller fel. =)

I morgon bär det av mot Stockholm! Tjohoo!

Svar på tråden Bästa förlossningsvården i Stockholmsregionen?