• Daniel85

    Fotbolls VM 2006!

    Tror ni att sverige har nån chans i VM 2006? Jag tror att dom kan gå långt men tvivlar lite på om det blir final.. men hoppas gör man ju :D

  • Svar på tråden Fotbolls VM 2006!
  • illivanilliman

    Tror att de, när de nu har ett riktigt bra lag för en gångs skull, schabblar bort det och åker ur i gruppspelet.

    Lottning imorgon (9/12, 20:00), så får se hur det ser ut efter det. Vi har ett par fixstjärnor i Zlatan, Henke, Ljungberg, men vad händer om inte de spelar på toppen av sin förmåga eller blir skadade? Tror inte lagmaskinen sverige går särskilt långt utan dem.

    Kanske är man lite pessimist, men det har skrivits och hypats väldigt mycket, så man vill ju gärna hålla en lite lägre profil så man inte blir besviken.

  • tomtejävel

    Någon som ska till Tyskland btw? Tänkte själv ta med mig familjen och spendera lite föräldradagar där nere men märkte en sak jag inte tänkt på tidigare - OM man vill se Sveriges alla gruppspelsmatcher så behöver man ju för fan resa runt hela jävla Tyskland!! Någon som vet varför Blatter & c/o styrt upp den idiotiska spelordningen?

  • illivanilliman

    Så brukar det alltid vara, tyvärr. Synd att Tyskland dessutom är mycket större, än t ex Portugal, där EM spelades sist. För de tillresta hade det varit smartare att lägga alla gruppspelsmatcher i en grupp på samma arena .. efter det är det ju svårare, matcher skall spelas samtidigt o.s.v.

  • tomtejävel

    Var på VM i Italien 90 men har inte reflekterat över vart matcherna spelas och så efter det, men då spelade hur som helst alla Italiens matcher i Rom (i gruppspelet ska kanske tilläggas). Och det är ett upplägg som känns mer igenomtänkt... Som det är nu så verkar de ju knappt vilja ha oss vanliga småkonsumenter på plats.

    Blir VM för mig likförbannat, och inte blev man mindre sugen nu när England ska spöas igen...

  • Ångan

    Om allt går som planerat så kan dom kanske nå en semifinal. Sen blir det riktigt jobbogt om alla sk favoriter tar sig det.

    Tror Tyskland blir riktigt farliga på hemmaplan, men annars så måste väl brasilien vara favoriter ändå

    /Crille

  • Bonusmårten

    Ja sverige har alla möjligheter att gå riktigt långt i sommar. Man har det bästa laget på länge, någonsin? om allt stämmer och alla får vara skadefria och några ess i rockärmen så blir det en gul/blå sommar! jag tycker hysèn ska komma med, kanske någon outsider till som blommar under våren/sommaren! bara inte mattias jonsson kommer med så går det bra!! =) ciao så länge

  • LinksPappa

    Ukraina kommer att gå långt.
    Holland åker ur direkt från gruppspelet.

  • tomtejävel

    Ett stort problem jag ser för Sverige är att OM de inte vinner gruppen så kommer de med största sannolikhet få ta sig an Tyskland i åttondelen... Och OM Sverige nu ändå vinner gruppen, och sen slaktar förmodligen Ecuador så vängtar antingen Portugal eller Holland/Argentina/Serbien. Å andra sidan, vem fan kan förvänta sig någon walk in the park i ett VM...

  • Ebrief

    tomtejävel: Tyskland är inte särskilt starka. Har floppat rejält i träningsmatchandet pa sistone. Man har ett väldigt talangfullt, men oerfaret lag (undantagen: Ballack, Kahn och Schneider). Dessutom langt ifran säkert att Sverige far Tyskland som motstandare om man tar sig till attondel. Du utgar fran att Tyskland vinner sin grupp och Sverige kommer tvaa antar jag? Personligen ser jag bade Sveriges grupp och attondelen som en drömlottning för Sverige, oavsett vilket lag man far möta i attondelen. Du har rätt i att kvartsfinal-lottningen ser tuff ut, men har man väl kommit sa langt maste man ju ända ha kapacitet för att sla i princip vilket lag som helst för att komma vidare...

  • tomtejävel

    Nejdå, jag utgår inte alls från att Sverige tar andraplatsen, men OM vi stöter på Tyskland så tror jag vi är stekt - och det lär vi säkerligen göra om vi inte vinner gruppen. Och märk väl, även innan förra VM så var Tyskland utdömda, och nu spelar dom ju på hemmabana dessutom. Så att det skulle vara någon dröm att ställas mot Tyskland inför en full arena i Munchen vet jag inte om jag håller med om...

    Btw, någon som vet vad alla arenorna kallas under VM, för då så får inte "sponsornamn" användas va?

  • LinksPappa

    Tyskland är alltid bra när det gäller. Vem bryr sig om träningsmatcher!? Ett fysiskt lag som Tyskland som dessutom har hemmaplan kommer att gå långt dock inte hela vägen. Sen så har vi Sverige då som alla rosar. Det blir inte lätt att gå vidare från den gruppen. England och Paraguay är bättre lag anser jag. Trinidad/Tobago räknar jag inte med men bollen är rund.

  • stora storken

    blir lite less på massmedia som mer eller mindre skriver att det lutar åt vm guld, visst kan dom ta det om allt klaffar, men det kan gå som i italien 90. det var juh en lätt grupp då oxå om jag inte minns fel. finns juh inga lätta matcher i ett vm som jag ser det.

    men jag hoppas att de går hyfsat långt, planerar juh pappaledighet tills fotbolls vm..

  • Ebrief

    Visst, träningsmatcher ska man inte ga sa hart pa, men Tyska landslaget är inte vad det varit. Klinsmann haller pa och genomför en kraftig generationsväxling och satsar pa unga, hungriga, men orutinerade spelare. Mest kritiserad är backlinjen. Även pa forwards-sidan har man problem. Tänkta blivande storstjärnan Podolski är helt ur form, Klose har öst in mal men gar smaskadad, Asamoah även han helt ur slag. Enda som haller nagorlunda är halvbrassen Kuranyi. Pa mittfältet och i mal har man bade rutin och kvalitet, men räcker det?

  • livvakten

    Skapligt utspritt är det......Fast jämför man med USA-VM så ligger ju orterna tätt...typ

    Dortmund 10/6 Kl: 18.00: T&T - Sverige
    Berlin 15/6 Kl: 21.00: Sverige - Paraguay
    Köln 20/6 Kl:21.00: Sverige - England

    www.tyskland-info.com/fifa_wm_2006_se/fifa_karte.html

    Det är ingen som har nämnt Frankrike...Jag tror dom är riktigt sugna på revansch efter fiaskot i Portugal. Jag tror även lite av den revanschlustan finns i Sverige efter Korea och Portugal...hoppas vi får en chans till mot "tur Holland".....

    A.Svensson borde i alla fall vara ruskigt revansch-sugen.

    Tycker dock det är lite för mycket (som vanligt) fokus på gossarna Zlatan, Henke och Fredde....Det är ju faktiskt 8 man till på plan.

    På pappret tror jag inte på Tyskland...men hur ofta har det inte varit så? Tyskarna brukar ha en förmåga att ta sig vidare.

    Annars är väl brassarna favoriter som vanligt men jag vill nog varna för både Tjeckien och Frankrike. Portugal och Italien tror jag oxå kan bli farliga. England tror jag faktiskt inte så mycket på.....det finns även afrikanska och sydamerikaska lag som är livsfarliga...*längtar till sommaren*

  • Valle

    Sverige ser starka ut i startelvan.... men om vi skulle åka på skador eller avstängningar på strategiska platser/spelare tror jag det e kört.....

    Spelare som måste hålla sig friska e:
    Isaksson..... tänk om...... UJUJUJ.... En världsmålvakt. fast det e tunt bakom....
    Linderoth..... Vi har ingen bullbozer/bollvinnare bakom våra stjänor.. D.Andersson tror jag inte på...
    Mellberg/Lucic.... Underbara backar, går inte att ersätta...... Inga direkta klasspelare bakom dessa jättar....

    Resten kan man undvara, tom Zlatan,henke o freddan någon match....

  • Drömpappan

    Hur det än går så är det allt för länge sedan det var fotbolls VM..

    Tror dom kommer ha en bra chans att gå vidare, om nu Zlatan och Mellberg håller sig friska. Om vi tappar Zlatan så kommer backlinjen flisa vårat anfall.. Om vi tappar Mellberg så tappar vi styret i backlinjen, blir svårt att ersätta..

    Kommer bli jädrigt kul att se Sve-Eng. Jissa om jag kommer parkera mig på Avenyn med en bira i hand.. Dax att börja lobba för ledighet hemmifrån nu.. Sen januari kväll liggandes i sängen masserande min frus trötta axlar: Du älskling tänke att i sommar så skall jag ut med polarna och ta en öl, är det ok??

Svar på tråden Fotbolls VM 2006!