Superstressad hund, vad kan vi göra mer? (långt)
Symptom på stress
· Hunden är orolig och rastlös han går runt mycket har alltid koll på alla ljud osv
· Spänd kropp / hårda muskler spänner sig så han skakar ofta
· Svettiga trampdynor nej
· Har svårt att koppla av eller sova sover med ett ög öppet på dagen
· Kissar inne, kissar och bajsar mer än normalt kissar/bajsar inne kan bajsa 4gg på en promenad
· Är sjuk ofta, immunförsvaret sänks av stressen nej
· Kräks ja
· Gräver hysteriskt nej
· Överdrivna signaler Tar till skall och morrar mycket
· Passivitet/ apati nej
· Håravfall eller andra päls/hud problem mindre håravfall
· Drar i koppel drar hela tiden förutom när vi tränar
· Svårt att vara ensam plötsligt vill han inte ens vara ensam i "hans rum" ylar och kissar på sig
· Lätt skrämd, rädd för många olika saker ja
· Störd löpcykel nej
· Dåliga tänder / tandsten/ tandlossning ja
· Stereotypiska beteenden t.ex.. jagar sin svans nej
· Irrationell/ koncentration svårigheter, inlärningssvårgheter ja, lyssnar numer i ca 2 sek innan uppmärksammheten byter riktning
· Biter i kopplet biter /sönder saker nej
· Gör utfall främst mot andra okastrerade hanhundar
· Ökad aggressivitet /överreagerar Ja, unghunden får"skäll" utan orsak flera ggr dagligen
· Tappad aptit nej
· Piper/ gnäller mycket så fort jag lämnar hemmet (övrig familj hemma
· Slickar på tassar ja
· Rider på saker eller personer nej
· Hässjar / flämtar / darrar darrar
· Ljudkänslig ja, lyssna hela tiden efter okönda ljud som han morrar åt
· Luktar mycket hund ja
· Dålig andedräkt ja
· Skum i mungipor enligt min sambo har han haft det men jag har aldrig sett
· Förhöjd puls ja
· Dricker mer ja
· Tar inte godis jo, godis är gott
· Känslig för beröring nej
Orsaker till stress
Smärta och eller sjukdom Inte vad vi har hittat Stressad matte/husse Vi är nu mycket stressde över hur hunden beter sig (hönan eller ägget) Orolig omgivning (flyttar ofta, ändring i hemmiljö, flocken ändras ex.v. om man har inackorderingshundar eller liknande)(Bytte ägare som 1åring, bodde där ett år, nya ägaren köpte valp, kom fram till att gamla hunden inte kunde vara kvar. Flyttade hem till oss. Efter ett par månader hos oss flyttade en av mina döttrar hem igen, vi flyttade till större, nästa dotter flyttade hem igen. Våra två katter avled efter ett halvår, några månader senare köpte vi valp (han var då stabil) 9 månader senare kom en ny bebis (då började problemen) Ägaren har för höga ambitioner, ställer för stora krav på hunden. Kan vara både i träning och vardag. Nej Höga och starka ljud Ja, äldsta dottern får mycket utbrott, bebisen skriker och mellan tjejen är allmänt högljud och har en gäll röst Stor vaktroll, får alltid ta emot främmande först och/eller ensam ute på tomten. Han har tagit på sig en stor vaktroll men tillåts inte ta emot främmande först eller vara ensam ute Strypkoppel eller annan utrustning som gör ont och /eller samt ryck i halsen. nej Liten rörelsefrihet, får alltid på i koppel, vara mycket i hundgård eller bur.nej Konflikt i ”flocken”/aggressivitet i närmiljö (barn som bråkar mm.) ja Hetsiga lekar eller aktiviteter, boll-pinnkastning, kamplek. händer kanske ibland Under- eller överstimulering nej Aldrig få vara i fred. Blir störd när den vilar eller sover, även om man bara ”gullar” med hunden så blir den störd. nej hundarna får alltid sova ifred Att aldrig få träffa andra hundar och/eller isolering/avskildhet/ ensamhet från övriga flockmedlemmar Vi har en till hund som han leker med dagligen, träffar även andra hundar ibland Hårda träningsmetoder med hårda ord eller våld. Absolut inte Frustration hos ägare. Hunden förstår inte vad ägaren vill. Inte få respons på signaler. Samma hönan eller ägget situation som ovan Osäkerhet/ rädsla hos ägare nej Hot inom den egna flocken vet inte om han ser andra hunden som ett hot, den andra hunden får inte komma nära bebis (rädsla för att han ska skada barnet?) Sex, hanhundar blir stressande om de bor i ett område med många tikar och de löper titt som tätt. Inga löptikar här vad jag vet Att inte få kissa och bajsa när den behöver. jo det tror jag Frysa eller vara för varm lägger sig ofta under ett täcke Att vara hungrig eller törstig. fri tillgång till vatten, mat två ggr om dagen Att bli utsatt för skrämmande händelser eller situationer. Han verkar vara rädd för det mesta nu
Lösningar
Var vänlig mot din hund, använd inte våld eller hårda ord. Självklart är vi snälla mot hunden Låt hunden vara tillsammans med sin familj/flock så mycket som möjligt. Ordna med dagmatte eller liknande om ert arbete kräver att ni är ifrån hunden större delen av dagen. Jag, bebis och andra hunden är alltid hemma, hundarna lämnas nästan alltid hos hundvakt om vi ska bort Låt den umgås med andra hundar på ett sunt sätt. Självklart får han umgås med de hundar han klarar av att umgås med Lär dig se din hunds lugnande signaler och svara på dem. Det tycker jag att jag gör Ryck inte hunden i halsen Han som rycker inte jag Se till att det finns lugn och ro för hunden under dagen. Låt det gå minst tre timmar mellan varje aktivitet. Han får vila mellan aktiviteter När hunden sover eller vilar så ska den få göra det i fred. Sälvklart, en hund som äter och sover ska vara ifred var det första vi lärde barnen gällande hundvett Om det finns saker som hunden är rädd för i sin hemmiljö, ta bort dem tills stressen sjunkit. Vad jag vet är han inte rädd för något hemma Tala lugnt till hunden ja Skydda hunden från barn om man har sådana hemma barnen respekterar hundens utrymme, han tar kontakt först Låt hunden få utlopp för sin nos och hjärna. Små spår eller sökövningar eller liknande är bra. japp och då ligger hans fokus på mig Låt inte hunden vara ensam ute på tomten och vakta. självklart inte Se till att det finns gott om tuggben. Han är inte intresserad av tuggben men det finns fri tillgång ifall han vill ha Se till att hunden får lyckas med saker och ge den beröm och uppmuntran därefter, det är viktigt för självkänslan.Självklart Taktil beröring, smek på hunden, lugna mjuka tag en stund speciellt bra är det att smeka på magen (ca. 15-20min om dagen) det ökar ett må bra hormon hos hunden och den blir lugnare bara 15-20 minuter?
Det fetmarkerade är information ifrån www.Bravov.se, har bakom skrivit mina komentarer om hur just min hunds situation ser ut.
Som ni ser visar han upp väldigt många symptom på stress, många av de saker som kan orsaka stress är tyvärr inget jag kan ändra på hur mycket jag än vill för hundens skull.
Lösningarna som finns på den här sidan hjälper uppenbarligen inte.
Har även kontakt med en hundpsykolog men situationen känns väldigt låst just nu och vi vet inte vad vi kan göra längre.
Behöver bolla ideer med någon som inte är låst i våra tankebanor.