• Annablueye

    Missbruks barn

    Hej! Har fått förslag att ta hand om ett barn som har haft en mamma som har missbrukat droger. Barnet är i dag hos ett jourhem men måste bli placerad i ett familjehem snarast. Barnet är 9 v. Vad kan barnet ha för skador? Är det någon som vet? Jag vet bara att det är drogmissbruk vad för droger har jag ingen aning om än. Tror inte att barnet har hiv eller hep c. Tacksam för svar snarast. Mvh "griller i huvet"

  • Svar på tråden Missbruks barn
  • morochmer

    Det bör du kolla upp på ett mycket bättre sätt än genom FL. tex tala med socialtjänsten och mjölka på så mycket info dom möjligt, tala med läkare och forskare. Kontakta någon förening.

    Vad tror man att det blir för typ av placering? Hur mår modern idag? Fadern?

  • bellsii

    Fattar inte riktigt vad fl ska ge för svar. Bara för att barnet har missbrukande föräldrar behöver inte barnet ha några "skador". Du lär få all info du behöver av social tjänsten

  • morochmer
    bellsii skrev 2011-05-02 08:16:16 följande:
    Fattar inte riktigt vad fl ska ge för svar. Bara för att barnet har missbrukande föräldrar behöver inte barnet ha några "skador". Du lär få all info du behöver av social tjänsten
    Nej, det kan hon inte räkna med. Men jag håller med om att FL inte är rätt väg att gå.
  • fabbemam

    Hej! det kan nog röra sig om både synliga skador som missbildningar men även hjärnskador. Det är nog flera här som läst på om detta inför adoption från länder där missbruk är en vanlig orsak till att behöva överge sitt barn, så jag tycker att det var finurligt att fråga här.

    Om inte en ev hjärnskada är mycket grav så märks den kanske inte förän barnet blivit äldre än så här. Är det fråga om en adoption eller familjehemsplacering?

    Finns det inget forum för familjehem eller förening för narkotikaskadade barn där du kan fråga?

    Det allra bästa är nog att be attt barnet läkar undersöks med jourfamiljen och att du sen får pratamed läkaren.

    Lycka till
    Fabbemam

  • Annablueye

    Jag vet att FL inte är rätt forum! Ville bara veta om det är någon som ha erfarenhet av detta!

  • morochmer
    Annablueye skrev 2011-05-02 08:49:04 följande:
    Jag vet att FL inte är rätt forum! Ville bara veta om det är någon som ha erfarenhet av detta!
    Har du läst igenom svaren? {#emotions_dlg.flower}
  • Ålen returns

    Vad spännande att ni blivit tillfrågade om ett barn! Många barn som adopteras internaionellt har varit utsatta för narkotika och/eller alkohol under graviditeten. Jag vet inte hur tidigt man kan märka om barnet tagit skada men jag hittade denna sidan http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Livsstilsfragor/Droger/. Kanske det kan hjälpa dig. Ta också kontakt med sjukvården för att tala med kunniga personer! Lycka till!!!

  • Nattljus

    Det går inte säga generellt, det beror på vad mamman tagit för droger och i vilken mängd. Kan du få den infon? Behövde barnet vård för abstinens när den var nyfödd?

  • Annablueye

    SUCK....FL är inte ändrat märker jag. Jag bara ställde en enkel liten fråga om folk hade erfarenhet och vips blev jag halshuggen.  Några var ju till hjälp och det tackar jag för.

Svar på tråden Missbruks barn