• Jelli

Intryckta framtänder

I går kväll ramlade min dotter på drygt 1 1/2 år av en stol med ansiktet före rätt ner i parkettgolvet. När vi lyfte upp henne såg vi att hela munnen var full av blod och framtänderna syntes inte. När vi lyckats sjölja bort lite av blodet såg vi att framtänderna var nästan helt intryckta i tandköttet, bara lite på nederkanten stack ut. Vi kontaktade sjukvården men bedömningen gjordes att vi inte behövde åka in. Hon fick smärtstillande och somnade tillslut av utmattning. Idag har jag ringt föräkringsbolag och anmält skadan och väntar nu på att tandvården ska återkomma med hur detta ska kollas upp.

Jag har googlat och läst allt jag hittat på nätet och hoppas någon kan berätta om hur det gått för er i liknande situationer. Har tänderna klarat sig och tryckts ut igen? Hur har det gått med de permanenta tänderna? Har barnet haft mycket ont? Hur har ni gjort med mat och dryck (dottern är kräsen i vanliga fall så jag undrar hur hon ska kunna äta om hon har så ont).

Är så orolig och tycker så synd om min lilla tjej. :(

• Svar på tråden Intryckta framtänder
  • sten1

Hon ska äta mjuk mat i alla fall och använda tänderna så lite som möjligt. En liten släkting gjorde likadant men vi vet ännu inte om de permanenta tänderna tog skada. De kan mycket väl ha klarat sig. Han verkade inte ha ont alls efter första dagen, men man vet ju aldrig.

Bra att du anmält skadan och ska till tandvården och prata. Det är en vanlig typ av olycka.

• Cecese

Samma sak hände min 2 åriga son för 1,5 vecka sen. vi var till tandläkare samma dag och kollade upp det men mest för att få det dokumenterat i fall det blir skador på permanenta tänderna. Tandläkaren gjorde inget mer än att kolla några sekunder i munnen och såg att båda var upptryckta rätt långt upp. Första dagarna hade han inte så ont utan var som vanligt och åt det mesta, vi skippade dock det mest sega och hårda men enligt tandläkaren så kunde han äta som vanligt. Senaste dagarna så har en av tänderna börjat titta ut lite och då verkar det som det ömmar lite mer. T.ex. så vill han inte dricka välling ur flaska längre utan det har blivit pipmugg.
    Eftersom det är så nytt så vet jag ju inte än om det blir några skador på permanenta tänderna. 

Dock var det ju en chock och skrämande som tusan. Jag har 4 barn och visst, alla har ju trillat nångång och slagit i tänder och det har blödit men inte som nu.  

Svar på tråden Intryckta framtänder