• sommarbarnen

Gäller garantin på elgiganten för en likadan vara men som inte är köpt där??

Köpte ett nintendo på elgiganten med 2 års försäkring. Om jag köper en likadan (en till) samma färg o så.. kan jag om den nya går sönder lämna in den på elgiganten? För inte finns nått serienr på försäkringsbeviset?

Skippa moralkakorna, det biter inte...

• Svar på tråden Gäller garantin på elgiganten för en likadan vara men som inte är köpt där??
  • Selfish Geene

du kan ju prova.
    Om de kollar serienumret (står säkerligen på garantibeviset) så kan du åtalas för bedrägeriet 

• sommarbarnen
    Selfish Geene skrev 2011-05-02 08:40:14 följande:
    du kan ju prova.
    Om de kollar serienumret (står säkerligen på garantibeviset) så kan du åtalas för bedrägeriet 
    men eftersom kartongen till konsollen är obruten när jag får den, så tror jag inte dom antecknar nått nummer

och andra sidan kan det ju vara så att man har 2 likadana produkter och helt enkelt har blandat ihop dom, jag kan inte åtalas för det. Det skulle inte hålla juridiskt.

Får se hur jag ska göra, möjligen att jag väljer en annan färg denna gång :))
  • SofiaO

Jag köpte två Nintendo DS för ett tag sedan på Elgiganten. På mina kvitton står i alla fall ett långt nr på vardera rad, som alldeles säkerligen kan härledas till de aktuella serienumrena. Jag tror nog att deras system är säkrare än att de skulle kunna bli så blåsta gång på gång av kunderna....

• Vit Lilja

Troligtvis tar dom in den på elgiganten (säljarna är tränade att kunden alltid har rätt + att dom inte har den kunskapen eller tiden att kolla igenom allt sånt) men sen när den kommer in till reparationen är dom grabbarna (och tjejerna också naturligtvis) ruskigt duktiga och kan se med bara blotta ögat om konsollen är något år äldre (eller nyare) än den som står på kvittot (garantin). Dessutom tar det ungefär 30 sekunder att kolla serienumret (under konsollen), och i det serienumret står det precis när det är tillverkat. Smart idé men tror du åker dit för bedrägeri fort som satan. Skulle inte rekommendera det.

Har själv jobbat som reparatör på ett annat företag och vi anmälde folk för bedrägeri 2-3 ggr dagligen då dom försökte göra liknande som du, alt hällt dricka över den för att sedan torka med hårtork, tappat den och limmat snyggt för att få ut den på garantin. Tyvärr

• Selfish Geene
    sommarbarnen skrev 2011-05-02 08:46:39 följande:
    men eftersom kartongen till konsollen är obruten när jag får den, så tror jag inte dom antecknar nått nummer

och andra sidan kan det ju vara så att man har 2 likadana produkter och helt enkelt har blandat ihop dom, jag kan inte åtalas för det. Det skulle inte hålla juridiskt.

Får se hur jag ska göra, möjligen att jag väljer en annan färg denna gång :))
    varför går du inte bara in på Elgiganten och stjäl ett nytt spel?
  • sommarbarnen
    Selfish Geene skrev 2011-05-02 08:50:45 följande:
    varför går du inte bara in på Elgiganten och stjäl ett nytt spel?
    Bra ide!
Svar på tråden Gäller garantin på elgiganten för en likadan vara men som inte är köpt där??