• Ambivalencia

Min 3-månaders VÄGRAR sova på rygg. Vad göra?

Min dotter är snart 3 månader och jag kan inte längre få henne att sova på rygg. Förut fick jag rådet att låta henne somna på mage och sen vända henne försiktigt.. Det funkar inte längre. Även om jag ligger bredvid och väntar 30-45 min så att hon verkligen somnar djupt så vaknar hon ändå till och börjar fäkta med armarna och skrika tills jag vänder tillbaka henne, då däckar hon inom 1 minut igen... Har provat med nappen, ligger och klappar, har bara väntat om hon kommer somna om av sig själv men det går absolut inte..

Detta gör mig väldigt orolig och trots att jag är dödstrött på nätterna så vaknar jag med jämna mellanrum bara för att kolla om hon andas. Kan ju av förklarliga skäl inte ha henne sovande i spjälsängen, för då skulle jag inte få någon sömn alls utan hon ligger på andra sidan, bredvid mig i en dubbelsäng. Försöker att inte ligga så nära henne så det inte blir för varmt för henne.

Hon sover på rygg när jag är ute och går med barnvagnen, och hon har också lätt att somna när jag har henne i bärsjalen men så fort jag lägger henner ner så vaknar hon och man får börja om igen. Detta är ohållbart.

Jag börjar få ångest varje gång det är dags att gå och sova.. Och jag går runt som en zombie dagtid för att jag inte får nån sömn.

• Svar på tråden Min 3-månaders VÄGRAR sova på rygg. Vad göra?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag inser att du är trött, men jag råder dig verkligen att försöka lite mer. Trots allt är risken för PSD högre om hon sover på magen. Risken minskar dock betydligt runt sex månader, då hon förmodligen dessutom vänder runt själv.

Onekligen somnar hon fint i vagnen. Hur skulle det vara om du lät henne somna där och sedan lyfte ned insatsen försiktigt på golvet. Kanske skulle det vara en tillfällig lösning. För övrigt kan jag bara rekommender hyfsat regelbunda sovtider och att du ger henne tid att varva ned på kvällen. Hon är i den ålder då rutiner/vanor får mer och mer betydelse.

Känner du att du inte klarar detta själv, tycker jag att du pratar med er BVC-sköterksa som förmodligen har möjlighet att hjälpa dig på annat sätt.

MVH Christine

Svar på tråden Min 3-månaders VÄGRAR sova på rygg. Vad göra?