• mamselullen

Det finns till och med laktos i p-piller

Jag var hos barnmorskan i torsdags för åter kontroll (dottern snart 2 månader) och jag berättade för henne om min dotters överkänslighet mot mjölkprotein.Upptäckte detta när hon var ca 3 veckor. Jag ammar henne så jag får verkligen tänka på vad jag äter.
    När vi pratat en stund kom vi in på det här med preventivmedel. Vi kom överens om att jag skulle prova mini piller så jag hämtar ut dessa och börjar ta dem. Inte f-n trodde jag att det fanns laktos i dem.
    Min dotter började bli orolig på fredagen redan och på lördagen var det i full gång med uppblåst mage, gaser och en skrikande tös. Jag förstod att något var galet men kände mig så förvirrad för jag hade ju varit så noga med att läsa på allt så att det inte innehåller något med mjölk. Inte förrän jag pratade med en vännina som sa att jag skulle kolla upp så att inte p-pillerna innehåller laktos. Hon hade nämligen hört det från en annan vännina son är intollerant mot samma.

Ville bara upplysa er andra ammande föräldrar som har upptäckt att ert barn är överkänsligt.

Fattar inte varför de måste ha mjölk produkter i nästan allt!

• Svar på tråden Det finns till och med laktos i p-piller
  • lokisse

fast om ditt barn är laktos intolerant bör du lägga ner amningen omgaende det är mycke mer lactos i bröstmjölk än komjölk

Nej det tror jag inte!
  • karet

Lokisse: Hon skriver ju i TS att dottern har mjölkproteinallergi.

• lokisse
    karet skrev 2011-05-02 10:00:24 följande:
    Lokisse: Hon skriver ju i TS att dottern har mjölkproteinallergi.
    ja men problemet med p pillrerna är lactose. i lactose har du inget komjölksprotein det är ju inte som om man rört i lite mjölk utan det är ju rent mjölksocker
    Nej det tror jag inte!
  • karet

Fast mjölkprotein finns ju i laktos.

Vet dock inte hur det är med "medicinsk laktos".

• Emmeliina

Man ska väl inte äta p-piller om man ammar? Eller man får äta mini piller?? Bara nyfiken.

• mamselullen

Känner flera personer som är intolleranta som inte klarar laktosen i p-pillerna.
    Enligt min BVC är det inga problem att amma trots hennes intollerans. Vi var på läkar besök och då pratade vi om hennes intollerans och han sa inget om att det skulle kunna vara något problem med att amma.
    Så länge jag håller mig ifrån allt med mjölk mår hon bra.

Emmeliina: Jo, visst får du ta mini piller när du ammar.

• mamma till tre busungar
    mamselullen skrev 2011-05-02 08:54:24 följande:
    Jag var hos barnmorskan i torsdags för åter kontroll (dottern snart 2 månader) och jag berättade för henne om min dotters överkänslighet mot mjölkprotein.Upptäckte detta när hon var ca 3 veckor. Jag ammar henne så jag får verkligen tänka på vad jag äter.
    När vi pratat en stund kom vi in på det här med preventivmedel. Vi kom överens om att jag skulle prova mini piller så jag hämtar ut dessa och börjar ta dem. Inte f-n trodde jag att det fanns laktos i dem.
    Min dotter började bli orolig på fredagen redan och på lördagen var det i full gång med uppblåst mage, gaser och en skrikande tös. Jag förstod att något var galet men kände mig så förvirrad för jag hade ju varit så noga med att läsa på allt så att det inte innehåller något med mjölk. Inte förrän jag pratade med en vännina som sa att jag skulle kolla upp så att inte p-pillerna innehåller laktos. Hon hade nämligen hört det från en annan vännina son är intollerant mot samma.

Ville bara upplysa er andra ammande föräldrar som har upptäckt att ert barn är överkänsligt.

Fattar inte varför de måste ha mjölk produkter i nästan allt!
    Laktos är en sockerart. En sockerart som finns i mjölk men som även kan framställas på andra sätt.  Laktos i mediciner innebär inte att där finns komjölksprotein.

Jag tror att din bebis skrek av annan anledning. Däremot kan laktos ställa till det för den som är laktosintolerant, ex vis om DU skulle vara laktosintolerant och vara väldigt känslig. Ditt barn kommer däremot inte att påverkas av detta.
  • mamma till tre busungar
    Emmeliina skrev 2011-05-02 10:27:19 följande:
    Man ska väl inte äta p-piller om man ammar? Eller man får äta mini piller?? Bara nyfiken.
    Minipiller är OK!
Svar på tråden Det finns till och med laktos i p-piller