• Thessiss

tips inför halkbana!

Hejsan...

Jag håller på med körkortet och har halkbanan inbokad den 16 maj och undrar lite vad man behöver tänka på och träna inför halkbanan??

Kör med körskola och de sa att jag var färdig för halkbana så det är inget jag bara har bokat själv...

Men undrar mest nu vad man ska tänka på inför "provet" vilka moment m.m. som kan vara bra att träna extra på innan det är dags... Har möjlighet att köra privat hemma...

• Svar på tråden tips inför halkbana!
  • BuoBä

Det är ju inget prov utan ett tillfälle att öva.

Det man ska tänka på är att lyssna på instruktörerna och göra som de säger. Man får inte vara för försiktig, utan säger de "gasa upp till 60  km/h" så måste man våga göra det. Du kommer troligen sladda eller på annat sätt förlora kontrollen över bilen vid något tillfälle, men det är det som är meningen att du ska få prova, under kontrollerade former.

• Lotten73

Så halkbanan är inget *prov*?
    Blir alla godkända som gör den?
    Är det mera en övning för att man ska känna på hur det känns att få sladd i halt väglag?
    sedan undrar jag om ni i samband med den fick testa på obligatoriskt hur det var att volta med en bil och ta er ut?
    Alltså under kontrollerade former men det fattade ni väl.

• BuoBä

Det är inget prov, men man kan bli underkänd om man inte lyssnar på instruktörerna.

• Joico
    Lotten73 skrev 2011-10-16 16:25:42 följande:
    Så halkbanan är inget *prov*?
    Blir alla godkända som gör den?
    Är det mera en övning för att man ska känna på hur det känns att få sladd i halt väglag?
    sedan undrar jag om ni i samband med den fick testa på obligatoriskt hur det var att volta med en bil och ta er ut?
    Alltså under kontrollerade former men det fattade ni väl.
    Ett sorts prov är det väl... man visar att man kan ha kontroll på bilen. Och får samtidigt prova på hur bilen beter sig när det är halt.
    De allra flesta blir godkända. Är man seriös och lyssnar på instruktionerna så brukar det inte vara några problem alls.
    Vi fick sitta i en bil som snurrade runt, ja. Det var frivilligt om man ville klättra ur när bilen var upp o ner, annars åkte man bara med runt igen. Bilen snurrar inte särskilt fort.
Svar på tråden tips inför halkbana!