• Anonym (bekymrad)

Bebis som dricker dåligt, råd om mat tack

Hej!
    Jag har en dotter som är 7,5 månader. Jag ammar fortfarande en del men nu framför allt vid läggdags och om hon vaknar på natten. 
    Till frukost äter hon gröt med lite fruktpuré till.
    Mellanmål fruktpuré.
    Lunch blir någon mixad mat, när hon får burkmat blir det ca en hel burk.
    Sedan är det mellanmål igen med fruktpuré 
    på kvällen får hon gröt med fruktpuré igen
    Innan läggdags får hon välling (dricker max 60 ml) och amning

Äter hon för mycket fruktpuré tycker du? Ibland består fruktpurén av mosad banan. Hon äter ca 3/4-dels banan och lika stor del av en burk puré.

Efter varje mål erbjuder vi vatten. Vi har provat både nappflaska (och bytt flaska samt nappar för att prova olika) och pipmugg men hon vill aldrig ha mer än max 30 ml åt gången, ofta bara några klunkar. Jag vill gärna sluta amma helt men kommer hon då få i sig tillräckligt med vätska om hon äter och dricker de här mängderna?

Tacksam för svar!
    mvh
    Bekymrad mamma

• Svar på tråden Bebis som dricker dåligt, råd om mat tack
  • BVC Sköterskan

Hej!

Friska barn regelerar sitt vätkseintag alldelses utmärkt själva. Naturligtvis ser det annorlunda ut när de är sjuka.
    Är hon välmående och pigg (vilket hon verkar vara) finns det ingen anledning att oroa sig. Jag skulle däremot bli orolig om du beskrev att hon drack mycket efter varje måltid!

Ni verkar ha kommit igång bra med maten. Så småning om kanske du kan byta ut sista grötmålet mot middag. Därefter kanske hon bara behöver öka mängderna under dagen, för att inte behöva amma på natten. Om hon ens behöver det nu? Det kan man ganska lätt bedömma utifrån hennes tillväxtkurva, så prata med er BVC-sköterksa om det.

Som du beskriver blir det lätt mycket fruktpureer till dessert och mellis. Du kan dock snart erbjuda små smörgåsbitar, smoothie, plättar, och så vidare vilket ger mer variation. Huvudingredienserna i ett mellanmål kan gärna vara bröd, frukt och mjölkprodukter.

Som sagt barn dricker normalt inga större mängder vätska, vilket dels beror på att barnmaten är mer vätskebaserad. Man skall dock alltid erbjuda vatten efter maten. Bestäm er för till exempel pipmuggen och håll fast vid den, så att hon kan vänja sig.

Om du har svårt att komma vidare med maten, så kanske en kokbok för små barn kan inspirera! Gå in i närmaste bokhandel eller kolla in vad nätbokhandelarna kan erbjuda. Johanna westman är till exemepl en uppskattad "barn-kok-boks-författare"!

MVH Christine

• Anonym (bekymrad)
    BVC Sköterskan skrev 2011-05-02 14:18:00 följande:
    Hej!

Friska barn regelerar sitt vätkseintag alldelses utmärkt själva. Naturligtvis ser det annorlunda ut när de är sjuka.
    Är hon välmående och pigg (vilket hon verkar vara) finns det ingen anledning att oroa sig. Jag skulle däremot bli orolig om du beskrev att hon drack mycket efter varje måltid!

Ni verkar ha kommit igång bra med maten. Så småning om kanske du kan byta ut sista grötmålet mot middag. Därefter kanske hon bara behöver öka mängderna under dagen, för att inte behöva amma på natten. Om hon ens behöver det nu? Det kan man ganska lätt bedömma utifrån hennes tillväxtkurva, så prata med er BVC-sköterksa om det.

Som du beskriver blir det lätt mycket fruktpureer till dessert och mellis. Du kan dock snart erbjuda små smörgåsbitar, smoothie, plättar, och så vidare vilket ger mer variation. Huvudingredienserna i ett mellanmål kan gärna vara bröd, frukt och mjölkprodukter.

Som sagt barn dricker normalt inga större mängder vätska, vilket dels beror på att barnmaten är mer vätskebaserad. Man skall dock alltid erbjuda vatten efter maten. Bestäm er för till exempel pipmuggen och håll fast vid den, så att hon kan vänja sig.

Om du har svårt att komma vidare med maten, så kanske en kokbok för små barn kan inspirera! Gå in i närmaste bokhandel eller kolla in vad nätbokhandelarna kan erbjuda. Johanna westman är till exemepl en uppskattad "barn-kok-boks-författare"!

MVH Christine
    Stort tack för svaret! En fråga till, hon har ofta svårt att äta en hel burk mat till lunchen. Kan jag lita på att hon äter tillräckligt ändå,(under förutsättning att hon går upp i vikt förstås) eller innebär detta att hon inte ätit en hel portion? det har mest blivit burkmat för oss så jag känner mig osäker vad gäller portionsstorlek..
  • BVC Sköterskan

Hej!

Precis som du resonerar kan barn äta väldigt olika mängder. Med tiden lär man sig hur stora portioner ens barn normalt äter och det visar sig även på tillväxtkurvan om det är tillräckligt.

Solig

Christine

Svar på tråden Bebis som dricker dåligt, råd om mat tack