• Mojje0112

Dagar fyllda med ångest.

Hej.

Min dotter började på dagis i november då hon var 1 år och 10 månader. Inskolningen gick utmärkt, hon vinkade varje dag glatt hej då och fortsatte så tills nyligen.

Hon har för 3 veckor sedan fått en lillebror men problemet började i slutet av min graviditet, alltså innan lillebror kom, dock har det förvärrats efter hans ankomst.

Hon vill nu inte bli lämnad på dagis. Klamrar sig fast vid mig och skriker "mamma". Hon vill inte längre vinka "hej då" utan sitter i famnen på personalen och ser så ledsen och besviken ut. Men jag säger alltid "hej då, vinka till mamma, mamma kommer och hämtar dig sen", och så går jag.

När jag sedan går kommer mina tårar och jag kan inte fungera normalt på hela dagen. Sitter bara och funderar över hur hon mår, om jag gör fel som lämnar henne och om jag ska låta henne sluta på dagis och vara hemma med oss varje dag. Jag har sådan oerhörd ångest och dåligt samvete.

Hjälp!! Ska jag låta henne gå kvar? Ska jag ha henne hemma? Mår hon dåligt? Kommer detta sätta spår i henne som varar livet ut?

• Svar på tråden Dagar fyllda med ångest.
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Det jag läser i brevet är att du mår dåligt. Om du mår dåligt mår din familj dåligt då ni alla påverkar varandra. Kanske mår du bäst av att ha henne hemma? Ta ett långt sommarlov och se hur allt fungerar. Barnen är små så kort tid. Det är viktigt att ni kan tänka tillbaka på de här åren som bra år som gav er en god grund att stå på. Om du bara anmäler henne som långledig ett tag och betalar avgiften har ni kvar er plats. Det kan ge er tid att tänka och prova. Vad tycker pappa om situationen. Vad vill han?
    Lycka till!
    Mvh Inger

• Mojje0112

Hej och tack för svar.

Pappan tycker att hon ska gå kvar på dagis. Att hon behöver det. Idag hade vi utveckingssamtal och "fröken" säger att hon verkar må bra. Hon har dock stor integritet och tycker inte om när andra barn kommer nära eller rör henne. Hon tror att det är bra om hon går kvar lite på dagis. Vi kommer till en början låta henne vara ledig måndagar och fredagar och ta ett tidigt sommarlov från midsommar.

Vad tror du om det? Alla runt mig tycker att hon ska gå kvar, att det är bra för henne? Frågade fröken om hon trodde att dottern skulle må bättre av att vara hemma heltid, vilket hon inte trodde.

• Förskolepedagogen

Lita på vad pedagogen säger.
    Om du ser förändring åt ena eller andra hållet kan du alltid fatta ett nytt beslut.
    Jag hade dock föredragit 9 - 12 varje dag för att få in rutin, istället för tre dagars vecka. Långt sommarlov är däremot toppen!
    Lycka till!
    Inger

Svar på tråden Dagar fyllda med ångest.