• Anonym (hur gör man?)

Vill inte torka sig

Hej,

Mitt barn har alltid haft en "toalettfobi" och inte velat kissa och bajsa på toan...
    Vi har kört med olika belöningssystem då vi varit i kontakt med läkare och använt duphalec!
    Nu funkar DET bra MEN VÄGRAR att torka sig själv i rumpan! Barnet är nu 9 år och jag vet inte vilken metod jag ska använda?Tycker det är hög tid att klara det själv! Det blir ofta "klet-bajs" så jag har tvättat med tvättlapp eller duschat rumpan då det aldrig" tar slut" på pappret...jag kanske är för noga?H'*n tycker det är äckligt med sitt eget bajs! Har du något gott råd om detta?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Vill inte torka sig
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det verkar som att ni provat allt och även kört belöningssystem, som ofta är det man tar till innan tålamodet tar slut. När du dessutom beskriver att ni varit i kontakt med barnläkare och att ert barn fått Duphalc, mot förstoppning antar jag, så vet jag inte riktigt om jag kan/borde råda er.

Jag förstår att ni upplever frustration över detta. Men nu när ni äntligen tycks kommit till rätta med toalettfobin, så skulle jag kontakta BUMM igen för att få expertråd från någon som kan göra en mer grundläggande bedömning.
    Kanske krävs det samtal med en psykolog eller bara några råd till er föräldrar.
    Hur som helst vore det dumt att riskera att han får talettfobi igen.

Ledsen att jag inte kan hjälpa er. Men jag tycker verkligen att ni skall kontakta BUMM eller möjligen PUB för att få hjälp.
    I en del kommuner finns det möjlighet att ringa till BUP, speciella tidpunkter, för att få råd angående problem som det här till exempel. Kolla på kommunens hemsida.

MVH Christine

Svar på tråden Vill inte torka sig