• Alda

berlin, vill du tipsa mig om saker att göra?

det får bli en resa till berlin när pojkvännen fyller 30. vad gör man där? i vilket område skall man bo (vi gillar second hand och kultur), vad är fint att se och roligt att gå ut på? rstauranger?

tackar så mycket!

• Svar på tråden berlin, vill du tipsa mig om saker att göra?
  • Dixie

vi var i Berlin för några år sedan och bodde då på Park Inn på Alexanderplatz - bra hotell och ganska centralt. 

det finns mycket att göra i Berlin, Check point Charlie, shoppa på KaDeWe m.m.

trevlig resa! 

• neele

Om ni gillar second hand och kultur så tycker jag ni ska bo i Prenzlauer Berg. Det ligger ganska centralt också.

Ni kan besöka murmuséet vid Bernauer Straße, besöka minneskyrkan vid Zoologischer Garten, Brandenburger Tor, Potzdamer Platz, Berliner Dom, åka upp i tv-tornet, besöka EastSide Gallery, ta en cykeltur med "Berlin by bike", åka en båttur, gå upp på riksdagstaket. Det finns massor att göra i Berlin och ni kommer ha fullt upp! Gillar ni second hand kan ni strosa omkring lite i kvarteren i Prenzlauer Berg (även runt Bergmannstraße i Kreuzberg), det finns en hel del affärer (men det är dyrt) Hur länge tänkte ni stanna?
    Det finns speciella biljetter hos BVG för turister som heter "Berlin WelcomeCard" som gäller i fem eller sju dagar och  då får man även inträde på vissa museum.

Jag bor i Berlin sen flera år tillbaks, så det är bara att fråga om du undrar någonting!

• neele

gratis inträde ska det naturligtvis stå

• brünnhilde

pergamonmuseet är fantastiskt!

• Brittan

Vi bodde i Västberlin men tillbringade en stor del av tiden i Östberlin eftersom det är ett mysigare område. Västberlin är det område som renoverats mer och Östberlin är mer eftersatt i renoveringen.

Ett tips! om ni köper tåg- eller bussbiljetter ska de stämplas innan resan påbörjas. Det finns civila kontrollanter som går omkring och kontrollerar om man har biljetter och om de är stämplade. Stämplingen gör man i en automat som oftast finns där man köper biljetten eller inne på tåget/bussen.

• Planer för Juni

Vi ska åka till Berlin om några dagar. Denna tråd var ju toppen.

Jag sitter och planerar hur vi ska lägga upp dagarna. Det är svårt att hitta alla sevärdigheter som vi vill hinna uppleva på en och samma karta. Några tips på vad man hinner på en dag?

• Brittan
    Planer för Juni skrev 2011-07-20 15:06:14 följande:
    Vi ska åka till Berlin om några dagar. Denna tråd var ju toppen.

Jag sitter och planerar hur vi ska lägga upp dagarna. Det är svårt att hitta alla sevärdigheter som vi vill hinna uppleva på en och samma karta. Några tips på vad man hinner på en dag?
    Vad tycker ni om att göra? Det finns ett stort zoo som jag rekomenderar. Sen är det trevligt att gå inne på Kadeewee (stavning). Gillar ni höjder och vill betala dyra pengar och köa länge för en kort tripp så kan ni åka upp till TV-tornet vid Alexanderplats. SEdan så finns det en massa affärer och shoppingcentra vid Alexanderplats. Tycker ni om starkasåser/kryddor måste ni absolut gå till Das fefferhouse vid Alexanderplats. Ett drömrike för folk som tycker om starka såser/kryddor. Vi blev rekomenderad av en infödd berlinerbo att ta en rundtur med en båt på floden, tyvärr hann vi inte med det.
  • neele

En dag i Berlin kan bli stressigt det finns massor att göra

Jag skulle nog också göra en båttur - man får se det flesta sevärdheterna från en annan vinkel och i alla fall jag tycker det är roligare än att åka någon av turistbussarna.
    Jag brukar aldrig tipsa om turistbussarna men om ni bara är i Berlin en dag skulle jag nog ändå göra det, allting ligger ganska långt ifrån varandra och man måste räkna med att åka tunnelbana och pendeltåg.

Jag skulle nog inte gå in på Zoo, men gå gärna i området runtomkring, minneskyrkan (som just nu tyvärr är en byggplats), Kufürstendamm, KaDeWe.
    Brandenburger Tor såklart, Holocaust, regerinshuset är också ett måste, Alexanderplatz.

Ni måste äta av den italienska kulglassen också! Skulle ni råka hamna i Prenzlauer Berg så finns det några bra ställen kring Kollwitzplatz. Annars är Prenzlauer Berg överhuvudtaget ett mysigt område med mycket caféer (och turister )

Hoppas ni har några härliga dagar, hälsningar en berlinbo som är i Sverige just nu

• Planer för Juni

Tack för alla tips.

Jag var lite otydlig. Vi åker ner via Trelleborg ner till Tyskland. På söndag och åker hem från Berlin på onsdag kväll. Så vi är i Tyskland fyra dagar, men jag vill hinna se så mycket som möjligt.

Så jag omformulerar min fråga, hur många "sevärdigheter" är det möjligt att hinna på en dag. (Utan att behöva stressa.)

Jag är historielärare, så allt med historia, religion osv. är av intresse. Sambon är intresserad av världskrigen, vapen, det millitära osv. Sambon är mer för det stora, (krig, kända män) och jag är mer intresserad över hur den lilla människan levde osv.

• neele

Hur mycket man hinner beror på nog på dig själv. Mina föräldrar tex. brukar vilja ta en kaffepaus efter varje sevärdhet innan man åker vidare med tunnelbanan.
    För att minska tiden i kollektivtrafiken skulle jag nog inte åka fram och tillbaka utan se de sevärdheterna jag vill i ett område och sen åka vidare till nästa. Så kolla kartan noga, www.bvg.de är hemsidan för kollektivtrafiken i Berlin.

Åk till Murmuséet vid Bernauer Straße! Checkpoint Charlie är överskattad och har ni ont om tid så hoppa över den.

Om ni vill kika in på något museum så kolla in den här sidan http://www.berlin.de/orte/museum/ 
    det finns många museum och några av mina favoriter är DDR-muséet och judiska muséet

Just nu står mitt huvudet still angående världskrigen, vapen etc, förutom historiska muséet då såklart, men jag vet att det ska finnas mer. Jag återkommer

• chiligirl

Jag säger att hyr cyklar och trampa runt. Så trevligt sätt att ta sig fram och fungerar alldeles utmärkt. Gjorde själv så nu i juni och var med än nöjd över att cykla runt i staden. På så vis sätter man också allt i sitt sammanhang.

Länkar till den historieintresserade:

www.topographie.de/ 
    Helt bra att ta del av.

www.thekennedys.de/english/begruessung/gruss1.html 
    Här får du se !Jag är en berlinermunk"-talet i sin helhet!

www.holocaust-denkmal-berlin.de/index.php&L=1
    Ta gärna med dig en sten att högakta de som dött i förintelsen.

Berlin är ett minnesmärke över världshistorien - men inte ett museum utan en levande stad! Du kan fortfarande se spår av Kristallnatten i vissa huskroppar, muren ser du överallt ännu, delar är sparade från när staden bombades. Kan ses bland annat i moderna Sonycenter huskroppar som sparats. Jag gillar att historien finns kvar utan att staden för den skull lever kvar i det förgågna!

• Planer för Juni

Nu har vi kommit hem från Berlin och vi fick båda mersmak, finns massor som vi såg men som får vänta till nästa besök.

Tackar för alla tips och lägger dem till önskelistan.

Svar på tråden berlin, vill du tipsa mig om saker att göra?