• velvet

Mer okej att påtala att man önskar kille än tjej?

Observera att jag nu menar i första hand personer som inte har några barn sen tidigare.

Jag har märkt att det generellt sätt verkar vara mer okej att berätta att man hoppas att bebisen man bär är en kille än en tjej? Varför är det så?

Min teori är att det är okej att säga att man vill ha en kille för att de flesta tjejer önskar sig en dotter.

• Svar på tråden Mer okej att påtala att man önskar kille än tjej?
  • vivexa

Jag har verkligen aldrig märkt att det skulle vara så. Hur menar du då?

Att "pojk-önskare" säger det öppet medan "flick-önskare" anförtror sig till några få vänner, eller hur har du märkt detta?
    Jag har nog aldrig hört någon önska var sig det ena eller det andra med första barnet.

• velvet
    vivexa skrev 2011-05-02 15:10:32 följande:

Jag har verkligen aldrig märkt att det skulle vara så. Hur menar du då?

Att "pojk-önskare" säger det öppet medan "flick-önskare" anförtror sig till några få vänner, eller hur har du märkt detta?
    Jag har nog aldrig hört någon önska var sig det ena eller det andra med första barnet.

Jag och en kompis, som också väntar en tjej, pratade om det med ytterligare en gemensam vän som väntar en kille.

Vi var alla överrens om att reaktionerna som vi har fått när vi har berättat att vi kommer att få det vi önskar och är helt överlyckliga har varit olika. Tjejen som kommer att få en kille har bara fått positiva kommentarer när hon har berättat hur lycklig hon är över att hon väntar just en kille, och det gäller inte oss andra två.
Svar på tråden Mer okej att påtala att man önskar kille än tjej?