• aud

Börjat idag!

Har lyckats fånga en kissning hittills. Jag tycker att det går lite så där (ja, jag vet. Det är lite för tidigt att säga varken bu eller bä) och känner inte att bebisen är vidare förtjust i det hela.

Har någon några bra nybörjartips? Jag tycker att det är svårt att hålla honom bra. Har provat över toan, över badkaret och på pottan. Han kan inte sitta själv på pottan än (4 mån) men det fungerar med lite stöd. Det var där jag fångade kisset, men han blev väldigt upprörd de två nästa gångerna jag försökte placera honom där så det kändes inte bra och jag tog givetvis bort honom direkt. Har inte provat efter det. Vill inte pusha om det inte känns bra för honom.

• Svar på tråden Börjat idag!
  • miljarden

Jag satt med min kille på toaletten när han var så liten, antingen med honom framför mig, eller så vände vi oss så vi satt inåt också, men fortfarande med honom framför mig. Det fungerade för oss och han satt bekvämt så. Nu sitter han på en toasits för barn och nu har han kommit in mer i toarutinen liksom.
    Jag tyckte det var enklare att börja med bajset också, eftersom det var lättare att förstå när det var på gång. Sedan blev det mer och mer kiss på toaletten också.
    Sedan kan jag rekommendera tygblöjor också, om det inte känns alldeles främmande.  

• aud

Det har gått bra, körde igår och idag med och han har inga problem med pottan alls. Han sitter gärna där nu. Var nog bara en dålig dag i måndags. Har fångat 5 kiss och 0 bajs hittills. Känns som en bra mjukstart.

Tack för dina tips.

• sahara sahara

Jag höll över handfatet, eller hade pottinsatsen i knät och höll barnet där. Ett tag stod pottan uppe på bänken i badrummet och så stod jag upp och höll om barnet som satt på den.

Toasitsen gillade hon inte förrän hon var över året.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • kixan

Heja!
    Han kan säkert sitta på toan direkt också (håll under armarna bara), min tjej är stor nog nu, hon är precis 5 månader och rätt liten. Mest gillar vi potta, sitter i soffan med pottan mellan benen, då kan vi lätt ge henne nog mycket stöd.

A -03, F -05, V -10
  • aud

Tack för råden.

Han sitter redan stadigt på pottan, och ibland behöver han inte stöd alls. Han blev fort "kompis" med den och är nu alltid nöjd när han sitter där. Så det fungerar jättebra. Vi rutin-EC:ar och det blir flera fångade kiss per dag. Ibland även bajs. Det roliga är att både min pappa och svärmor tycker att det är jättekul. Hade förväntat mig att de skulle tycka att jag är totalknäpp. :D

Hur har era familjer reagerat?

• kixan

Min mamma och pappa tycker iaf det är roligt, de brukar skryta om sina barnbarn som inte behöver blöja (ec:ade F också). Svärmor är jättefascinerad och ska fota varenda gång hon sitter på pottan när de är och hälsar på typ.. Svärfar tar det helt naturligt, men hans fru (han är alltså inte tillsammans med min svärmor längre) är jätteskeptisk och vägrar tro på att det funkar (förstår inte varför, hon har ju ändå sett henne blöjfri timmar i sträck då och då, vad tror hon att vi gör då, har en gigantisk uppsättning identiska byxor som vi byter med när hon kissar eller vad?), fast så är hon med det mesta, hon har svårt att acceptera att vi inte har vagn också..

A -03, F -05, V -10
  • sahara sahara
    aud skrev 2011-05-10 12:03:56 följande:
    Hur har era familjer reagerat?
    De flesta fattade ingenting, tyckte att det var fånigt och onödigt. Någon tyckte att det var spännande. Någon tyckte att det var ren och skär barnmisshandel.

Nu har det vänt lite. Nästan alla har accepterat det och de flesta ser det som naturligt nu.
    Do something scary - the payoff is awesome!
  • aud
    sahara sahara skrev 2011-05-10 18:28:13 följande:
    De flesta fattade ingenting, tyckte att det var fånigt och onödigt. Någon tyckte att det var spännande. Någon tyckte att det var ren och skär barnmisshandel.

Nu har det vänt lite. Nästan alla har accepterat det och de flesta ser det som naturligt nu.
    Haha. :D
  • miljarden

Ingen i familjen tycker det är något märkligt, min mamma växte själv upp så och har i liten utsträckning praktiserat ec (utan att kalla det så) på oss också. Frugans familj tycker det är "häftigt", kompisar tycker det är intressant förutom någon enstaka som tycker det är onödigt och inte fattar vad vi håller på med. En del kompisar har börjat testa lite själva faktiskt. Men tygblöjor är vi ensamma om, där tycker alla utom en att vi är duktiga. Den tycker det är äckligt (?). Eller just det, de som tycker det är onödigt med ec tycker även det är onödigt med tygblöjor.  

Svar på tråden Börjat idag!