• Anonym (Bästa Vän)

Gäller inte livförsäkringen vid självmord?

Min bästa väns sambo tog livet av sig ganska nyligen. Han var djupt deprimerad och har kämpat med det under några års tid. Han träffade läkare och samtalskontakt varje vecka, medicinerade och har vid några tillfällen mått så dåligt att han varit intagen på psykiatrisk avdelning.

Till slut orkade han inte längre  så han valde att ta livet av sig genom att hänga sig.

Hur familjen mår kan ni säkert föreställa er, och bortsett från hela den känslomässiga biten så påverkas ju även ekonomin negativt. Både genom hans inkomstbortfall (alla de vanliga utgifterna finns ju kvar), hennes inkomstbortfall (sjukskriven pga psykiskt mående just nu efter händelsen). 

För en vecka sen fick hon brev från sitt försäkringsbolag (SEB Liv) där hon och hennes sambo tecknade livförsäkringar när de köpte huset för 8 år sen. De meddelade att de inte betalar ut livförsäkringen efterssom dödsfallet beror på självmord. Att man isf skulle kunna  teckna livförsäkring för att sedan ta livet av sig, med ekonomiskt vinnande i tanken.

Sambons läkare skrev genast ett intyg att depressionen endast varit aktuell i drygt två år, och att sambon varit fullt frisk vid tecknandet av försäkringen, och alltså inte haft som uppsåt att teckna den för att medvetet kunna nyttja den.
    Idag kom ännu ett avslag

Min vän är förtvivlad nu. Hon sitter med räkningar som inte kan betalas, huset måste renoveras klart innan det kan säljas då hon nu inte kan bo kvar med deras barn. Det var ju för att trygga ekonomin de teckande försäkringen, som nu tydligen inte gäller.

Är det verkligen så det är? Det står ingenstans i villkoren att det inte gäller vid självmord, men det står däremot specifierat att det inte gäller om man avlider under tävlingsinriktad verksamhet, om man medvetet utsätter sig för risker genom att tex resa till länder som UD avrått ifrån pga oroligheter osv..... 

Jag lider så med min vän som nu mår så vansinnigt dåligt men inte ens kan få sörja ifred då oron för ekonomin äter upp henne

• Svar på tråden Gäller inte livförsäkringen vid självmord?
  • Millans hustru

prova att kontakta en jurist, det finns jurister t.ex. vid kommunen tror jag som man kan rinag en kvart gratis. kanske typ advokathjälpen också har nåt liknande. släpp inte frågan tills den är helt utredd, det låter faktiskt konstigt?

• morochmer

Vi kan ju inte svara på vilka försäkringsvilkor de hade.

• Multignutten

Min man har en livförsäkring och den löser itne ut om han skulle begå självmord. Det står klart och tydligt i villkoren men det kan ju vara olika från försäkring till försäkring...

• Susanne905

Nej, de flesta livförsäkringar brukar ha en klausul som gör att den inte betalas ut vid självmord, tror de kan strida sig blå utan att få ut något tyvärr.

• morochmer

Det här hittar jag. Som du skrev men med info om självmord.

"men det finns undantag: När den försäkrade begår självmord inom ett år efter det att han eller hon tecknat försäkringen eller när den försäkrade utsätter sig för särskilt stora risker. Typexempel: att på eget bevåg bege sig till områden i krig och politisk orolighet.
    SEB Trygg Liv vill också veta att den avlidna inte redan var sjuk när försäkringen tecknades."

Så om han var deprimerad redan vid tecknandet så gäller det inte.
    Om så inte är fallet vad är deras argument?

• Neapea87

Vi har våra livförsäkringar hos If och så här står det i våra villkor:

"6.1 självmord
    Försäkringen gäller inte om den försäkrade har begått självmord. Om det har gått mer än ett år från det att försäkringsavtalet ingicks eller från det att försäkringsbeloppet höjdes eller om det måste antas att försäkringen tecknats eller försäkringsbeloppet höjts utan tanke på självmord gäller dock försäkringen."

Alltså, om det har gått ett år sedan tecknandet av försäkringen (eller efter att man höjt ersättningsbeloppet på försäkringen) så gäller den. Resten är ju lite luddigt och kan nog i många fall vara knepigt att bevisa.

Men bara för att If har de här villkoren betyder det ju inte att SEB Liv har det. Jag kan inte hitta deras villkor (tycker hela deras hemsida är mycket underlig).

I have enough friends
  • lenlag79

Det finns nog inte något försäkringsbolag som betalar ut ersättning vid självmord. Kolla runt på de olika försäkringsbolagens hemsidor på deras villkor.

Vi har Folksam och Trygg Hansa, ingen av dem betalar ut ersättning om någon av oss begår självmord.

• Neapea87
    lenlag79 skrev 2011-05-02 14:29:40 följande:
    Det finns nog inte något försäkringsbolag som betalar ut ersättning vid självmord. Kolla runt på de olika försäkringsbolagens hemsidor på deras villkor.

Vi har Folksam och Trygg Hansa, ingen av dem betalar ut ersättning om någon av oss begår självmord.
    If gör det och enligt morochmer gör även SEB Trygg Liv det. Enligt de villkor vi angivit ovan.
    I have enough friends
  • lenlag79
    Neapea87 skrev 2011-05-02 14:26:52 följande:
    Vi har våra livförsäkringar hos If och så här står det i våra villkor:

"6.1 självmord
    Försäkringen gäller inte om den försäkrade har begått självmord. Om det har gått mer än ett år från det att försäkringsavtalet ingicks eller från det att försäkringsbeloppet höjdes eller om det måste antas att försäkringen tecknats eller försäkringsbeloppet höjts utan tanke på självmord gäller dock försäkringen."
    Erkänner att jag inte läste de andra svaren. Är ju bra att någon betalar ut. Anhöriga straffas ju tillräckligt ändå vid ett självmord utan att man ska behöva oroa sig för ekonomin mer än vad man gör vid partners bortfall ändå...
  • MickeN1973

Det hjälper inte att sitta och lipa.

Nu handlar det om att stoppa kostnaderna, du som vän borde hjälpa din kompis med detta.

Det finns inget som hindrar att man säljer huset även om det finns renovering kvar att utföra.

När ni har löst detta, då kan ni ta tvisten med seb liv om försäkringen ska gälla eller inte.

Svar på tråden Gäller inte livförsäkringen vid självmord?