Gäller inte livförsäkringen vid självmord?
Min bästa väns sambo tog livet av sig ganska nyligen. Han var djupt deprimerad och har kämpat med det under några års tid. Han träffade läkare och samtalskontakt varje vecka, medicinerade och har vid några tillfällen mått så dåligt att han varit intagen på psykiatrisk avdelning.
Till slut orkade han inte längre så han valde att ta livet av sig genom att hänga sig.
Hur familjen mår kan ni säkert föreställa er, och bortsett från hela den känslomässiga biten så påverkas ju även ekonomin negativt. Både genom hans inkomstbortfall (alla de vanliga utgifterna finns ju kvar), hennes inkomstbortfall (sjukskriven pga psykiskt mående just nu efter händelsen).
För en vecka sen fick hon brev från sitt försäkringsbolag (SEB Liv) där hon och hennes sambo tecknade livförsäkringar när de köpte huset för 8 år sen. De meddelade att de inte betalar ut livförsäkringen efterssom dödsfallet beror på självmord. Att man isf skulle kunna teckna livförsäkring för att sedan ta livet av sig, med ekonomiskt vinnande i tanken.
Sambons läkare skrev genast ett intyg att depressionen endast varit aktuell i drygt två år, och att sambon varit fullt frisk vid tecknandet av försäkringen, och alltså inte haft som uppsåt att teckna den för att medvetet kunna nyttja den.
Idag kom ännu ett avslag
Min vän är förtvivlad nu. Hon sitter med räkningar som inte kan betalas, huset måste renoveras klart innan det kan säljas då hon nu inte kan bo kvar med deras barn. Det var ju för att trygga ekonomin de teckande försäkringen, som nu tydligen inte gäller.
Är det verkligen så det är? Det står ingenstans i villkoren att det inte gäller vid självmord, men det står däremot specifierat att det inte gäller om man avlider under tävlingsinriktad verksamhet, om man medvetet utsätter sig för risker genom att tex resa till länder som UD avrått ifrån pga oroligheter osv.....
Jag lider så med min vän som nu mår så vansinnigt dåligt men inte ens kan få sörja ifred då oron för ekonomin äter upp henne