• mirre67

Måste man servera alkohol på en studentuppvaktning??

Jag har en dotter som tar studenten nu i vår. Vi håller givetvis på att planera studentuppvaktningen och festen för fullt nu! Det vi har kunnat konstatera är att det blir DYRT..nu har vi börjat fundera på det här med drycker..först hade vi tänkt bjuda på vin och sådant, men nu har vi börjat bli mer och mer tveksamma till det, för DET kommer ju att dra iväg som bara den. Min tanke nu är att vi ska fixa bål, en med alkohol och en utan, bjuda på öl köpt i vanlig matvaruaffär, vanlig läsk och även smaksatt vatten, som ramlösa och loka t ex. Men jag vet inte..är det för snålt kanske?? Jag tycker det här är så himla svårt och vet inte alls hur man ska göra..vad tycker ni andra, är det snålt att inte bjuda på vin och sådant?? Självklart ska vi ha "bubbel" att skåla i, lika där som med bålen, både med och utan alkohol!!

• Svar på tråden Måste man servera alkohol på en studentuppvaktning??
  • Meus Veritas

Nä jag tycker inte det behövs alkohol. Se det mer som en motagning med lite mat o dryck. När jag tog studenten gick vi på studentmiddag frammåt kvällen o sen krogen med alla studenter. Så jag anar att din dotter ändå inte kommer va hemma spec länge o ska ni festa utan henne då el?

• 071001

Hur många är ni när det blir så dyrt då? För egen del skulle jag uppskatta om det fanns vin på en mottagning. Hoppa hellre över bål och kör bubbel, vin och öl om det är så.

• mirre67
    Meus Veritas skrev 2011-05-02 15:36:44 följande:
    Nä jag tycker inte det behövs alkohol. Se det mer som en motagning med lite mat o dryck. När jag tog studenten gick vi på studentmiddag frammåt kvällen o sen krogen med alla studenter. Så jag anar att din dotter ändå inte kommer va hemma spec länge o ska ni festa utan henne då el?
    Ja det är så jag ser det också! Nej, självklart kommer min dotter nog inte vara hemma speciellt länge med oss!! Det jag är skraj för är att det kanske uppfattas som snålt att inte bjuda på vin och sånt där..dessutom finns det en del i dotterns pappas släkt som har haft alkoholproblem så det är dem jag tänker på dessutom.
  • mirre67
    071001 skrev 2011-05-02 15:38:24 följande:
    Hur många är ni när det blir så dyrt då? För egen del skulle jag uppskatta om det fanns vin på en mottagning. Hoppa hellre över bål och kör bubbel, vin och öl om det är så.
    Nja, det kommer nog sådär 50-60 st iallafall..och vi tycker det blir rätt dyrt då, speciellt som dotterns pappa gjort klart att han inte kommer att bidra med några pengar alls till sin dotters student.
  • 071001

Fast om du tänker på de som är alkoholister kan du inte servera bål heller, så det låter bara som en ursäkt. Förlåt.

• FrökenL

Hej, jag tycker inte alls att det är fel att servera alkoholfritt på en studentmottagning. 
    När jag (2006) och min lillebror (2009) har tagit studenten så har vi haft alkoholfritt, aldrig har jag hört någon som tyckt att det varit snålt eller konstigt heller. Vi serverade plockmat, som pajer, sallader, bröd och kallskruret och till det drack vi "ica-cider" och kolsyrat vatten, läsk fanns också att välja. Vi hade lite budget alternativ för vår mamma hade inte ekonomi för något flådigare kalas, men det var väldigt trevligt och uppskattat av alla gäster. 

Jag anser att vill man dricka alkohol kan man köpa den själv, bara för att det middasgbjudningar och mottagningar behöver inte alkohol förekomma.  

Hoppas vi får en trevlig mottagnong och ett strålande väder ! =)  

• Kimona

Nej, men det uppskattas nog inte av studenten.
    Mina föräldrar gav mig ingen alkohol alls. Jag fick ett glas champagne på champagne-frukosten och det var det. Jag var den ENDE som var nykter på flaket och jag var faktiskt upprörd och ledsen.

Brukar aldrig festa eller dricka men på studenten ville jag faktiskt gjort det.

Hoppade av flaket flera timmar innan vi skulle avslutat det och ringde hem. Jag har faktiskt gråtit över detta även nu två år efterråt. Kanske låter töntigt, men så är det iaf.

• mirre67
    071001 skrev 2011-05-02 15:42:19 följande:
    Fast om du tänker på de som är alkoholister kan du inte servera bål heller, så det låter bara som en ursäkt. Förlåt.
    Jaha, men då får jag väl enbart bjuda på alkoholfri bål då. Vaddå ursäkt förresten, tror du inte att det är som jag skriver eller??
  • mirre67
    Kimona skrev 2011-05-02 15:52:00 följande:
    Nej, men det uppskattas nog inte av studenten.
    Mina föräldrar gav mig ingen alkohol alls. Jag fick ett glas champagne på champagne-frukosten och det var det. Jag var den ENDE som var nykter på flaket och jag var faktiskt upprörd och ledsen.

Brukar aldrig festa eller dricka men på studenten ville jag faktiskt gjort det.

Hoppade av flaket flera timmar innan vi skulle avslutat det och ringde hem. Jag har faktiskt gråtit över detta även nu två år efterråt. Kanske låter töntigt, men så är det iaf.
    Så du tycker det var dina föräldrars uppgift att se till så du blev full på din student??
  • Kimona
    mirre67 skrev 2011-05-02 15:55:25 följande:
    Så du tycker det var dina föräldrars uppgift att se till så du blev full på din student??
    Det var vad alla andra gjorde iaf. Man betalade men de köpte ut, mina föräldrar vägrade göra så.
    Det är väl tradition att man får en liten champagne flaska runt halsen eller den klassiska "nappflaskan" med jäger eller vad man nu känner för.

I efterhand fick jag veta att styvsyrran hade kunnat fixa några cider, men jag tänkte aldrig på att fråga henne.

Syrran har fått dricka sen hon fyllde 18 utan problem, medans för mig gällde principen att "du får inget av oss förrän du är 20 och lika gärna kunde köpa själv".
Svar på tråden Måste man servera alkohol på en studentuppvaktning??