• Anonym

Kolik..

vi misstänker att våran dotter på snart 2 månader har kolik. Tex igår så skrek hon i 5 timmar innan hon somnade. man ser att hon har ont i magen..
    Har börjat ge hon sempers magdroppar. tänkte höra om det är nå man ska unvika att äta själv?
    hon verkar oxå svälja mycket luft när jag ammar hon.. funderar om man skulle pumpa ur och ge i flaska, kanske hon sväljer mindre luft då?
    Försöker även rapa hon ofta! Ibland tar vi hon i dushen och spolar på magen när de är som värst och då brukar hon somna.. Finns de nå mer sånna tips? Det är ju svårt sen att få på hon blöja utan att hon vaknar.
    Kan det vara nå annat än kolik?
    Hon spyr inte ofta väldigt sällan. och hon har inga utslag. hon får prickar om jag äter choklad de är det enda tror jag.

• Svar på tråden Kolik..
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarnhet är att spädbarn har besvär med magont under de första tre månaderna. Mer eller mindre naturligtvis. Det brukar bli tydligt när barnet är runt två veckor, därefter eskalerar det och är som värst runt sex veckor. När barnet sedan närmar sig två månader brukar det succesivt bli bättre och vara som bortblåst, då barnet är tre-fyra månader.

För föräldrarna kan detta ofta vara en jobbig och krävande period, som man inte alls var inställd på. Det kan dock vara bra att veta att kolik/magont inte är farligt och det går över med tiden. Naturligtvis skall man göra allt man kan för att lindra för sitt barn.

Barnen mår oftast bra av lugn och ro. All form av överstimulering gör det magonda värre.

Närhet och beröring är effektivt. Man kan till exemepl ha sitt barn i en bärsjal och ge det massage, speciellt magmassage. Det kan säkerligen er BVC-sköterska visa hur det går till. Viktigt är dock att man utför det när barnet är lugnt.

Värme gör också gott, så jag kan förstå att hon gillar duschen. Ni kan även prova att använda vetekudde. Var dock noga med att inte ha för varm och ha gärna tyg emellan, så att hon inte riskerar bränna sig.

Trots att barnet blir lungt av att suga, så kan det vara dumt att amma för tätt. Följden blir att magen aldrig får chans att vila. Därför kan det vara bra med hyfsat regelbunda mattider och istället använda napp emellanåt.

Om du skall låta amma ditt barn eller mata med nappflaska, kan bara du bedöma. Min uppfattning är dock att nackdelen med flaskan är att matningen ofta går för fort och barnet sväljer då mer luft, än vid amning. I vilket fall som helst, är det nödvändigt att hjälpa barnet rapa under och efter måltiden. Att mata barnet ganska upprätt brukar också göra att det sväljer mindre luft.

Sempers magdroppar är aktiv bakteriekultur som gör magen gott. Ofta ser man inte resultat förrän det gått någon vecka dock. Så håll ut!

Du kan tänka på att undvika stark mat, lök, bönor och sådat som är gasbildande även för dig. Koffein är också ett ämne som stimulerar tarmarna och gör magbesvären värre.
    En del som ammar uppmanas utesluta komjölksprodukter under en-två veckor för att se om det gör någon skillnad. Ofta gör det barnet gott. Jag tycker dock att du skall prata med er BVC-sköterska om det, då det trots allt innebär ganska stor förändring i kosten.

Hoppas att du fått något råd som kan hjälpa tlls det blir bättre, för det blir det!

MVH Christine

Svar på tråden Kolik..