• Tvillingmamma09

LCHF bröd som inte smakar ägg?

Är sååå trött på ägg på morgonen så har testat att baka lite olika bröd på LCHF-vis..men alla har dom smakat ägg enligt mig...så undrar om någon har ett recept på bröd som inte smakar ägg?? Inte helt förtjust i mandelmjöl heller så vill inte ha den smaken för mycket heller...

• Svar på tråden LCHF bröd som inte smakar ägg?
  • rasajj

Det godaste (och lattaste) brodet jag gjort ar helt klart detta:

247lowcarbdiner.blogspot.com/2011/03/mr-peanut-sandwich-bread.html

Recept oversatt till svenska:

230g jordnotssmor (eller annat notsmor- mandelsmor blir jattegott)
    3 agg. (det smakar INTE agg. )
    halv tsk bikarbonat
    1 msk attika
    halv tsk salt.
    ev. lite sotningsmedel, men det behovs egentligen inte.

Blanda notsmoret med aggen till en slat smet, jag anvander stavmixer. Blanda i bikarbonaten och saltet och nar bikarbonaten ar irord kan du rora i attikan. (attika och bikarbonat bildar en kemisk reaktion so gor att smeten 'jaser')

Hall ut smeten i val smord brodform. Gradda i 175 grader i 30-40 minuter eller tills kniv ar ren efter att du stuckit den i mitten av brodet.

valt ut pa galler och lat svalna innan du skar upp i skivor. Jag far ut ca. 17 skivor av en limpa med runt tva g. kolisar per skiva.

Brodet paminner lite om skogaholmslimpa.. Tycker jag. otroligt gott! jag skivar hela limpan och fryser in, tar ut de skivor jag ska ata och tinar dem. Sa blir det inte daligt eller moglar.

Lycka till.

• yena89

Jag tycker sesambröd smakar som vanligt grovt bröd nästan förutom att det är sesamsmak på det :) Otroligt gott, både som mjukt bröd och som knäckebröd :) och mättande ^^ enda Lchf-brödet jag gillar :)
    Annars finns det Pones och Lembas som inte är så äggiga :)

• Rosa socka

Jag har ett jättebra recept! Men jag sitter på telefonen nu så jag kan skriva det sen, men det finns i en tråd någonstans på FL om du orkar leta :)

• Tvillingmamma09
    yena89 skrev 2011-05-03 09:52:22 följande:
    Jag tycker sesambröd smakar som vanligt grovt bröd nästan förutom att det är sesamsmak på det :) Otroligt gott, både som mjukt bröd och som knäckebröd :) och mättande ^^ enda Lchf-brödet jag gillar :)
    Annars finns det Pones och Lembas som inte är så äggiga :)
    recept?
  • Rosa socka

Här är mitt recept:

Sesambröd

1 msk Fiberhusk
    1 dl skalade sesamfrön
    1 dl linfrön och solroskärnor (ca 30/70)
    1 tsk bakpulver
    2 dl riven ost
    3 ägg

Blanda alla torra ingredienser plus ost, tillsätt äggen och rör ihop till en jämn massa.
    Häll massan på en bakpappersklädd plåt och bred ut tunt med en slickepott eller använd en bit plastfolie och brödkavel.
    Grädda i 225 grader i 8 min, låt svalna och skär i lämpliga bitar.
    Torka i ugn på 75 grader om du vill ha hårt bröd.

www.familjeliv.se/hem/rosa_socka/gallery/phpzmpk73.jpg
    (bild)

Jättegott är det, smakar som riktigt bröd Glad

❤ Oliver april -09 , Lova december -10 ❤
  • Tvillingmamma09
    Rosa socka skrev 2011-05-03 12:18:34 följande:
    Här är mitt recept:

Sesambröd

1 msk Fiberhusk
    1 dl skalade sesamfrön
    1 dl linfrön och solroskärnor (ca 30/70)
    1 tsk bakpulver
    2 dl riven ost
    3 ägg

Blanda alla torra ingredienser plus ost, tillsätt äggen och rör ihop till en jämn massa.
    Häll massan på en bakpappersklädd plåt och bred ut tunt med en slickepott eller använd en bit plastfolie och brödkavel.
    Grädda i 225 grader i 8 min, låt svalna och skär i lämpliga bitar.
    Torka i ugn på 75 grader om du vill ha hårt bröd.

www.familjeliv.se/hem/rosa_socka/gallery/phpz...
    (bild)

Jättegott är det, smakar som riktigt bröd Glad
    ska absolut testa =)
  • Tvillingmamma09
    rasajj skrev 2011-05-03 05:33:16 följande:
    Det godaste (och lattaste) brodet jag gjort ar helt klart detta:

247lowcarbdiner.blogspot.com/2011/03/mr-peanu...

Recept oversatt till svenska:

230g jordnotssmor (eller annat notsmor- mandelsmor blir jattegott)
    3 agg. (det smakar INTE agg. )
    halv tsk bikarbonat
    1 msk attika
    halv tsk salt.
    ev. lite sotningsmedel, men det behovs egentligen inte.

Blanda notsmoret med aggen till en slat smet, jag anvander stavmixer. Blanda i bikarbonaten och saltet och nar bikarbonaten ar irord kan du rora i attikan. (attika och bikarbonat bildar en kemisk reaktion so gor att smeten 'jaser')

Hall ut smeten i val smord brodform. Gradda i 175 grader i 30-40 minuter eller tills kniv ar ren efter att du stuckit den i mitten av brodet.

valt ut pa galler och lat svalna innan du skar upp i skivor. Jag far ut ca. 17 skivor av en limpa med runt tva g. kolisar per skiva.

Brodet paminner lite om skogaholmslimpa.. Tycker jag. otroligt gott! jag skivar hela limpan och fryser in, tar ut de skivor jag ska ata och tinar dem. Sa blir det inte daligt eller moglar.

Lycka till.
    tack! ska testa =)
Svar på tråden LCHF bröd som inte smakar ägg?