• Summer70

För lågt sköldkörtelhormon - Gå ner i vikt med Levaxin?

Hej!
    Har idag fått veta att jag har för lågt sköldkörtelhormon och har fått Levaxin mot detta.

Jag har sen min graviditet för fem år sen bara ökat i vikt och den har även pendlat jättemycket upp och ner.
    Typ 4-5 kilo på en vecka upp eller ner.

Min fråga är om man går ner i vikt med Levaxin?
    Har googlat lite för att hitta och svaren verkar varierande. Hur har det varit för er?

Jag ska äta Levaxin 25 i sex veckor för att sen kolla värdena igen.
    Kommer inte ihåg mina värden, mer än det ena som var 8...

• Svar på tråden För lågt sköldkörtelhormon - Gå ner i vikt med Levaxin?
  • Cajza85

Äter 75 o ska kolla upp värderna i imorgonbitti...men ja jag märkte lite skillnad i början men inte längre.... Vad sa dom om laktos o så till dig?

• Anonym

Har du för lågt sköldkörtelhormon går ju ämnesomsättningen på lågvarv. Du bör ju mao gå ned i vikt med levaxin. Jag har också för lågt sköldkörtelhormon och vid mina graviditeter har jag fått ändra levaxindoserna emellanåt och jag märker ialalfall skillnad. Hoppas du snart hittar den rätta dosen som funkar för dig!

• Lindreas

Du går inte ner i vikt per automatik, men eftersom ämnesomsättningen får sig en skjuts så bromsas viktuppgången i alla fall in. För att gå ner i vikt så måste man fortfarande träna och jobba för det, men det underlättar såklart att vara rätt inställd.

• Summer70
    Cajza85 skrev 2011-05-02 21:32:07 följande:
    Äter 75 o ska kolla upp värderna i imorgonbitti...men ja jag märkte lite skillnad i början men inte längre.... Vad sa dom om laktos o så till dig?
    Inget alls....Fick inte så mycket info. Jag hoppas på mer info när jag ska tillbaka. Skrev att det var om 6 veckor, men det var visst 3 månader...
    Tänkte du på något särskillt?
  • Summer70
    Lindreas skrev 2011-05-02 21:36:04 följande:
    Du går inte ner i vikt per automatik, men eftersom ämnesomsättningen får sig en skjuts så bromsas viktuppgången i alla fall in. För att gå ner i vikt så måste man fortfarande träna och jobba för det, men det underlättar såklart att vara rätt inställd.
    Jadå, det ska jag. Jag tränar minst 5 timmar i veckan plus promenader. Har gjort det i 4 år snart, varje vecka, så det kommer jag inte sluta med, så klart. Hoppas bara få lite mer lön för mödan :)
  • Lindreas
    Summer70 skrev 2011-05-02 21:41:12 följande:
    Jadå, det ska jag. Jag tränar minst 5 timmar i veckan plus promenader. Har gjort det i 4 år snart, varje vecka, så det kommer jag inte sluta med, så klart. Hoppas bara få lite mer lön för mödan :)
    Då kommer du säkert få resultat! En del tror att man går ner i vikt automatiskt, utan att behöva göra ett dugg, bara äta Levaxin.

Det som Soyaa menar med laktos tror jag är att laktos kan göra så att upptaget av Levaxinet minskar, så man inte ska svälja ner dem med mjölk. Men å andra sidan så vänjer sig kroppen, så om du tar Levaxin tillsammans med mjölk varje dag så kommer det inte göra någon skillnad.
  • Summer70

Jaha, jo det nämde hon på Apoteket. man skulle vänta med mjölkprodukter ca två timmar efter att man tagit tabletten. Samma gällde med järn.

Jo, jag ska kämpa, men det kan vara kul med lite extra skjuts i rätt riktning nån gång.
    har du gått ner något? Eller äter du Levaxin?

• Cajza85

Så med andra ord så skulle jag kunna köra på min lchf frukost som är omelett med grädde, bacon, paprika...? Rasade i vikt när jag åt detta till frukost så vill ju fortsätta med det men inte vågat pga det förbannade levaxinet. Förlåt mitt ordval..

• Summer70
    Cajza85 skrev 2011-05-02 21:53:09 följande:
    Så med andra ord så skulle jag kunna köra på min lchf frukost som är omelett med grädde, bacon, paprika...? Rasade i vikt när jag åt detta till frukost så vill ju fortsätta med det men inte vågat pga det förbannade levaxinet. Förlåt mitt ordval..
    Alltså jag vet inte men...grädden kanske inte bra då om man ska undvika kalcium två timmar efter att man tagit tabletten? Som jag är ju "ny".
  • Summer70
    Summer70 skrev 2011-05-02 21:55:08 följande:
    Alltså jag vet inte men...grädden kanske inte bra då om man ska undvika kalcium två timmar efter att man tagit tabletten? Som jag är ju "ny".
    jag menade: Som sagt, jag är ju "ny"
  • Lindreas
    Summer70 skrev 2011-05-02 21:49:38 följande:
    Jaha, jo det nämde hon på Apoteket. man skulle vänta med mjölkprodukter ca två timmar efter att man tagit tabletten. Samma gällde med järn.

Jo, jag ska kämpa, men det kan vara kul med lite extra skjuts i rätt riktning nån gång.
    har du gått ner något? Eller äter du Levaxin?
    Jag äter Levaxin 100 microgram, men jag började när jag blev gravid, så jag har egentligen bara gått upp i vikt. Nejdå, men jag har inte upplevt att Levaxinet givit mig någon extra skjuts. Å andra sidan är det lite svårt att avgöra, det här är första barnet och jag har inte ammat så jag vet inte riktigt hur mycket jag hade gått ner utan Levaxin, om du förstår hur jag menar? Jag går ner väldigt långsamt, men jag har märkt att när jag stannat av i vikten så har jag behövt höja Levaxinet också.
  • Lindreas
    Cajza85 skrev 2011-05-02 21:53:09 följande:
    Ja, det kan du göra. Om du äter samma sak till frukost varje dag så kommer kroppen ställa in sig på det och ta upp Levaxinet lika bra ändå.
  • MammaLindaa

sist jag gick ned i vikt så gick jag ned med strikt diet då gick jag ned 24 kg men så fort jag började äta normalt så gick jag upp snabbt. Ska nu försöka gå ned i vikt igen men kommer dock inte kunna äta normalt igen. :(

• Cajza85

Oki, tack! Får ju mer o bättre svar här än hos läkare hittills. Kanske dags att fixa en bättre läkare . Tack iaf

• Lindreas
    Cajza85 skrev 2011-05-02 22:05:23 följande:
    Oki, tack! Får ju mer o bättre svar här än hos läkare hittills. Kanske dags att fixa en bättre läkare . Tack iaf
    Ta och titta in här www.familjeliv.se/Forum-24-95/m52081292.html där finns mycket länkar till bra info, och duktiga och erfarna sköldpaddor att fråga.
Svar på tråden För lågt sköldkörtelhormon - Gå ner i vikt med Levaxin?