• Gizzie

fler gravida med mykoplasma?

Jag har varit sjuk sedan en utlandsresa för 3 veckor sen. Vi var i Dubai och Oman och där har dom AC på ÖVERALLT. Blev ganska kraftigt förkyld när vi kom hem och hostat lungorna ur mig sen dess.
    Va hos lärkn och fick mollipect, hjälpte inte alls. Gick tillbaka då jag började få grönt slem från halsen, näsan och tom ögona på morgonen. Fick kåvepenin 6g om dagn. Då trodde läkarn att jag hade bihålleinflamation och mykoplasma. Antibiotika för mykoplasma kan man inte ta som gravid. Ska till mvc läkarn imorn för att prata om en annan grej och ska ta upp det här. Är ju helt slut, sover dåligt. Vaknar av hostan, har ont i magen mm.

Nån fler?

• Svar på tråden fler gravida med mykoplasma?
  • Lejoninna77

Jag har troligtvis det också,min man har fått det konstaterat,och jag ska på provtagning på torsdag....det känns inte så kul.Hur långt gången är du?? Jag är i v. 21,är helt slut av denna hosta och sover inte mkt om nätterna.Vet du om det kan skada fostret på nåt vis? Jag trodde man kunde få antibiotika helt utan problem under graviditeten.Usch nu blev jag oroligRynkar på näsan

• Gizzie

Hej där.. Nej det skadar tydligen inte barnet då barnet är så väl skyddad i livmodern. Jag är i vecka 34 nu och har förmodligen haft de i 3 veckor. Läste nånstans att det kan ta uppemot 6m innan man blir helt frisk. Va på specielist MVC för jag har haft så ont i magen och tydligen var den en muskel som jag har en blödning på, kan ha blivit värre av all hostanden. Man får ju ingen sömn.

Den antibiotikan som biter på mykoplasma kan man inte ta då den kan medföra hjärtproblem hos barnet, men jag vet inte hur de blir sen när man ammar.. Ska tillbaka till läkarn i veckan men de känns så onödigt då de blir ine bättre liksom..

• Lejoninna77

Hej! Det var skönt att höra att det inte skadar barnet,ty jag sökte på det och fick då upp otrevliga svar från privatpersoner,bla. en som skrev att hennes son fått blåsljud på hjärtat och en annan som sa att det absolut INTE var bra för barnet om man fick mykoplasma under graviditeten.Så det är inte alltid bra att söka på nätet.

Det lät ju inte så kul att man kanske får gå med det här i 6 mån.Men då borde man väl hosta mindre o mindre med tiden tycker jag!!Jag läste på min mans medicin som han fått,Och där stod det att det kunde ge fosterskador under grav.,men att det skulle gå att ta medicinen om man ammade.Du har ju inte så många veckor kvar..jag ska ju inte ha förrän i sept. :((

Har du hostat i 3veckor?? Jag har bara hostat i en vecka,och jag kan inte ens sova på natten,jag vet inte vad jag ska ta mig till snart...käns som jag svimmar snart,och det värker i lungorna.

• Gizzie

Hej där igen, det har verit läkare och bm som har sagt att det inte är farligt, men att ta medicinen under gravititeten är farligt att det kunde hjärt skador.
    Jag hade i början så sjukt mycket grönt slem så jag fick ju kåvepenin 6g om dagn och det blev bättre tycker jag. Nu hostar jag fortfarande men inte så farligt som i början. Så jag hoppas att det håller på och läks nu. När skulle du ta testen?

• Lejoninna77

Hej,hej!!

Jag var till läkare igår,som kunde höra att "infektionen" gått ner i lungorna,och mitt crp var även högt,så bara att gilla läget och hosta ett par veckor då :( har ej fått provsvaret än,men sannolikheten är ju stor eftersom min man har det!
    Men hon nämde att det visst fanns ett visst antibiotika som gravida kunde ta,men bara om jag mot förmodan fick jättehög feber,svårt att andas och orkeslös.Jag fick Coccilana etyfin utskrivet mot hostan,får se om det hjälper inatt.
    Ja,hon sa även till mig att det inte var farligt för bebisen,TACK och lov för det!!!
    Men jag glömde fråga hur länge man är smittsam,för inte ska man väl behöva isolera sig helt från alla tills hostan har gått över helt??? Vet du?
    Nu hoppas jag bara att inga fler blir sjuka i familjen,bara 3st än så länge.Hade min lille på snart 2år med mig till VC igår,men hans crp var bra och hans hosta satt bara i "bronkerna" som hon sa,så han fick ingen medicin.Vi har 4 barn till,och jobbigt ifall de blir sjuka också!!

• Badskum

Jag är gravid nu men hade mykoplasma innan jag var gravid.
    Jag smittade jättelätt så folk jag jobbade med (utomhus) blev sjuka. Men jag kunde ju ta medicinen, fick en jäääätte stark medicin som gjorde att magen pajade totalt. Men jag tror att om man inte äter medicin så fortsätter man smitta.

• Gizzie

Jag har också haft Coccilana etyfin fast vid ett annat tillfälle och jag höll på och bli beroende, fick världens huvudvärk när jag inte tog den, så då slutade jag ta den istället.
    Har faktiskt ingen aning ang smitt perioden. Jag har inte smittat min man eller son här hemma och ingen annan heller vad jag vet..

Som jag förstår så är antibiotikan jätte stark men att den ska gå över av sig själv, min är mycket bättre nu än för 3 veckor sen. fick ju grönt slem i ögona, näsan och halsen. helt hemskt.. Hur mycket hostar du nu?

• Lejoninna77

Jag tycker redan att det har lättat lite för nu har jag iaf. fått sova på kvällen/natten,och det är 1,5 vecka sen jag blev sjuk.Men coccilanan fick jag världens kramp i gallvägarna av igår,ska ringa 1177 och höra om jag ändå kan fortsätta med den.Sover du också på nätterna nu??

Jag hostade sjukt mkt slem i morse när jag vaknat,men det var mkt blodfärgat,men så kan det säkert också vara.

• Gizzie

Jag hade också ganska tjockt och lite blodfärgat, de är för att de blir sån retning i luftvägarna av all hostande. Min hosta är borta nästan helt och håller och tycker att bebben är mycket mer aktiv nu också.
    Nu sover jag nog dåligt pga gravititeten..
    Mycket tryck och sammandragningar..

Jag gillar inte alls den där hostmedicinen..

• Lejoninna77

Hej!

De avrådde mig från att ta mer av hostmedicinen,det kunde bli ondare i gallvägarna,eller så blev det lika ont,så jag fick avgöra själv.....har inte tagit den nåt mer,och jag har sovit bra ändå nu,SÅ SKÖNT!!!!

Jag hostar också mkt mindre,mest när jag lägger mig,och när jag vaknar på morgonen.

• Gizzie

Nej jag skulle inte heller ta den, bara för att den är så stark. Jag tog Mollipect första veckan, måste säga att bebben är mycket piggare på att sparka och knöla sig runt sen jag slutade ta penicillinet

Svar på tråden fler gravida med mykoplasma?