• hönan

dagbok till barnen

skriver ni dagbok till era barn???
    hur gör ni isåfall???
    Nån som vet nåt ställe där man kan köpa söta anteckningsböcker???
    ska till gtbg snart...

• Svar på tråden dagbok till barnen
  • winnie the pooh

jag skriver dagbok till mitt barn men jag har hittills bara skrivit i den några gånger. inte alls ofta men ibland då och då. jag tycker det kommer bli roligt för min son att läsa mina ord sen när han blir större. jag skriver i en vanlig dagbok, inte så tjock men fin. det finns fina dagböcker och anteckningsböcker på tiimari, åhlens, bokia.

• pingus

Jag började att skriva när jag fick veta att jag var med barn.Men då skrev jag bara om när vi berättade för släkt o vänner om grav...om vi köpt nåt..och när man varit hos BM.Och självklart när man kände sparkarna för första gången.

Sen har jag skrivit varje dag från förlossningen.
    Jag köpte en fin anteckningsbok.Har satt in lite klistermärken oxå.Tror det blir kul för grabben att läsa när han blir äldre.

• sarah

Jag har köpt en vanlig lite finare anteckningsbok med hårda omslag.

Skrev först lite om hur det var att vara gravid, sen om förlossningen och bb tiden. Sen skrev jag om första tiden hemma.
    Tror att jag i början skrev lite för mkt om saker som kanske inte var ssåååå intressanta egentligen och upprepade mig, numera försöker jag skriva lite mer sällan och när det verkligen händer något inte bara "i dag har du badat" eller " idag var du täppt i näsan" utan jag har skrivit om tex när hon började le, hittade sina händer, blev sjuk första gången, hur lång hon var vid 3 månader, när hon började skratta, sträcka ut händerna mot en osv.

• Jossebell

Jag har en 5års dagbok som jag skriver i. Den är inte till mitt barn utan det är min dagbok där jag skriver för mig själv. En dag när jag inte finns längre så kommer mina barn att få ta del av mina tankar och det skrivna ordet.
    När min mamma dog visste jag att hon hade en 10års dagbok. Jag öppnade den med vördnad men till min besvikelse fanns bara små anteckningar av typen "Min dotter och mitt barnbarn var här och bakade" eller "min son var och fiskade" Jag hade velat läsa mer om henners innersta tankar....

• destino

Hej!

Jag skriver också, men mera för mig själv och har då en speciell typ "boken om mig" där jag skriver mest om bebisen, jag hoppas att nån i framtiden vill och orkar läsa alla mina tankar, för jag har dagbocker sen jag var 10 år gammal och ibland läser jag igenom och skrattar...Värst vad man var dum,...HA, HA, men nu är det bara roligt!!!

• Pooh

Jag skriver dagbok.
    Köpte en billig , fin Nalle Puh på ICA.
    Skriver varje gång det hänt något, sitter, äter första gången, för in vikt och längd med jämna mellanrum, skriver hennes dagsrytm med jämna mellanrum (kul att se nu i efterhand hur det förändrats). Men också rent allmänt hur hon är, vad hon tycker är kul osv. Jag försöker skriva sånt jag själv kulle tycka var kul att läsa. Jag menar även små vardags grejer kan ju vara kul att läsa, just för att man garanterat inte minns det när hon är större och jag kan berätta om det.

• Isorfidien

Jag skriver dagböcker jag med till båda mina barn.

I båda fallen har jag börjat ungefär samtidigt som jag blev gravid och skrev/skriver lite om graviditeten lite då och då. Jag har skrivit i min sons bok om förlossningen och skriver lite stundtals då och då om vad som händer i hans liv och mina känslor och tankar för honom.

Jag väntar barn igen och har även här börjat skriva dagbok till nästa och idag ska jag sätta mig ner och skriva om när vi var iväg på ultraljud och även sätta in en bild på det.

Det är både så att jag skriver i böckerna men jag sätter även in bilder och jag har skrivit ett par personliga brev som sitter inklistrade i boken också. När sonen åker iväg och ska vara borta hos någon släkting över helgen så får de med boken och de får skriva de med eller om någon kommer på något roligt som har hänt mina barn som de själva upplevt får de skriva om det med.

• bubbu

Jag förde dagbok under graviditeten, där jag skrev enda fram till förlossningen och känslorna när hon föddes. har klistrat in ultra bild oxo. den har jag lagt bland hennes grejer så att on kan få när hon blir äldre.

Nu skriver jag i två böcker: 1) Mitt första år, skrivit om tiden fram tills nu (7v) och klistrat in foto på min gravida mage, ultraljudsbild, henne som nyfödd, första familjebilden på BB, avtryck på hennes händer och fötter etc...

Sen har jag en bok av Anne Geddes, se www.annegeddes.com/
    Min 5 första år, där jag oxo skriver och klistrat in sjukhusarmbanden, foto, händelser/nyheter från den dag hon föddes (typ, detta hände i världen den 6/5-04) Finns ett litet kuvert som man skall lägga en hårlock... + en massa mer.

Försöker dokumentera så gått jag kan.. och hinner!

• Millans hustru

jag skriver dagbok här på familjeliv till vår tös. Sen tänker jag skriva ut den ( i word dokument) o göra till fin bok. Men jag skriver itne varje dag sådär utan när tid finns. tycker det blir en fin present till Linny att visa henne den när hon blir äldre. Kanske itne så mycket för det jag skrivit om vad vi gör, utan mer för känslorna jag vill förmedla till henne, om vilken enorm lycka det är att få leva tillsammans med henne, för hennes mamma o mig.

Svar på tråden dagbok till barnen