• Mizz Turko

Något liknande istället för inglasad balkong (för hyresrätt)?

Vill ju egentligen ha inglasad balkong men eftersom detta är en HR så blir det för dyrt, då vi har dubbelbalkong och har efter kostnadsförslag fått siffror runt 40-45 000 kr!!!

tips, ideer på något man kan ha på ena halvan åtminstone där vi har våra utemöbler så man kan sitta långt in på natten utan att blåsten fryser oss? (dubbelbalkongen delas av av en betongpelare i mitten).

Tänkte något plexiglas liknande etc, som är väl rätt enkelt att montera upp?

tacksam för alla tips och ideer

Prinsessan Lorin 090512 ~~~ Prins Yusuf 100619
  • Svar på tråden Något liknande istället för inglasad balkong (för hyresrätt)?
  • Luullis

Några grannar har satt upp typ persien-liknande saker som dom hissar ner på kvällarna, så att det inte blåser in. Det finns ju värmelampor man kan ha också Lite mysig intredning och tända ljus och det blir nog kalas.

• Mizz Turko
    Luullis skrev 2011-05-02 22:41:34 följande:
    Några grannar har satt upp typ persien-liknande saker som dom hissar ner på kvällarna, så att det inte blåser in. Det finns ju värmelampor man kan ha också Lite mysig intredning och tända ljus och det blir nog kalas.
    Jo värmelampa ska inköpas, sen så har vi ljus, kuddar etc. Men samtidigt vill jag ha något som man kan se igenom/se ut som ändå skyddar mot blåst/snö/regn. Och persienn är nog inte det bästa.

Men tack för tipset, ska ta och titta på lite persienner ifall att.
  • amillion

Plexiglas tror jag man kan borra hål i o fästa med buntband, sen kanske sätta något för såklart så man slipper se fästanordningen. Det positiva med buntbanden är ju att det räcker med en kraftig sax/kniv för att ta ner det om ni skulle ångra er/behöver utrymma.

Sen vet jag inte vad ni har tittat på för inglasning, men jag har sett att vissa i vårt hyresområde har som "vikdörrar" av glas, som man kan dra ihop längs kortsidan på balkongen om man vill öppna. Det blir väl inte helt tätt som på en "riktigt" inglasad, men borde kosta betydligt mindre! Samt skydda för vind o det allra mesta regnet.

• Mizz Turko
    amillion skrev 2011-05-04 12:27:12 följande:
    Plexiglas tror jag man kan borra hål i o fästa med buntband, sen kanske sätta något för såklart så man slipper se fästanordningen. Det positiva med buntbanden är ju att det räcker med en kraftig sax/kniv för att ta ner det om ni skulle ångra er/behöver utrymma.

Sen vet jag inte vad ni har tittat på för inglasning, men jag har sett att vissa i vårt hyresområde har som "vikdörrar" av glas, som man kan dra ihop längs kortsidan på balkongen om man vill öppna. Det blir väl inte helt tätt som på en "riktigt" inglasad, men borde kosta betydligt mindre! Samt skydda för vind o det allra mesta regnet.
    Låter väldigt bra det, får ta och åka till Bauhaus etc för att kolla in plexiglas och det där vikglas som du menade, låter väldigt praktiskt.
  • Mamsis

Där jag bodde förut (för rätt många år sen iofs) satte jag upp vita duschdraperier ist för gardiner och det funderade utmärkt som solavskärmare och det syntes inte att det var duschdraperier och inte skira vita gardiner. Det finns ju även genomskinlig plast som man kan använda. Men det blir så klart inte lika varmt som inglasning och inte lika tätt  heller. Plexiglas är dock rätt dyrt, men kan vara värt det om ni ska bo ett tag, dessutom kan ni alltid ta det med er om ni flyttar.

• Tecken

Jag utgår från att du frågat hyresvärden innan du gör ingrepp på fasaden? Ja, jag vet - jag är den tråkiga i tråden

Kan ni inte gå ihop några grannar (med inglasning)? Då kanske ni kan få ner priset lite?

• Mizz Turko
    Tecken skrev 2011-05-10 19:09:44 följande:
    Jag utgår från att du frågat hyresvärden innan du gör ingrepp på fasaden? Ja, jag vet - jag är den tråkiga i tråden

Kan ni inte gå ihop några grannar (med inglasning)? Då kanske ni kan få ner priset lite?
    Har inte frågat än, tänkte kolla först om hur mycket det kommer gå på. Om det blir dyrt så lägger jag ner verkstaden, då jag är osäker på hur länge jag kommer leva här.

Om det blir till någorlunda prisvärd peng så frågar jag (kanske), många grannar har gjort mycket skit utan att ha frågat så ( t ex satt upp parabol, målat grafitti, gjort inglasad balkong själva etc etc).
  • Turkfästmön

Jag puffar upp tråden för jag vill gärna ha budget tips för balkongen. Kan man göra det "inglasat" på nåt annat sätt? Jag vill få en mer rums känsla.

Svar på tråden Något liknande istället för inglasad balkong (för hyresrätt)?